Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-14, 10:45
Medlem
Kan fortfarande inte smälta KP:s förvandling från intervjuerna i februari till presskonferensen. Från en person som närmast lyser av optimism och självförtroende till en taffat och nervös person som bara vill försvinna. Lyssnade på senaste avsnittet av podden Palmemordet där KP intervjuas. Programledaren noterar även där KP:s känslomässiga förvandling. Frågan är vad som hände? I poddintervjun kan man tolka det som att det handlade om DNA-spåret. I februrari trodde man fortfarande att breven man hittat skulle kunna bindas till SE via DNA. Att detta inte lyckades blev ett bakslag man inte hade räknat med och luften gick ur KP. Detta kan förstås stämma men varför skulle en rutinerad och samvetsgrann åklagare som KP ta ut resultatet av en sådan analys i förskott? Det framstår som väldigt naivt helt enkelt. Känns som det måste vara något mer som ligger bakom. Frågan är vad? Allt tyder på att det var SE som KP haft som huvudspår senaste åren så jag köper inte argumentet att SE var ett sidospår de var tvugna att lägga fram för att något annat spår till sist blev för känsligt.
Senast redigerad av soulflash 2020-06-14 kl. 11:14.
Citera
2020-06-15, 10:16
Medlem
KP:s känslomässiga förvandling baserades på grusade förhoppningar om mordvapnet:
"– Vapnet är ju intressant och jag hade ställt förhoppningar på att det skulle kunna leda oss framåt. Jag var optimistisk kring resultaten och i och med att vi fick ett ganska intetsägande resultat så bad jag NFC om en uppgift om vi kan förvänta oss något bättre svar eller inte, säger Krister Petersson."

"– Jag har ju varit ganska positiv i min framtoning att vi ska kunna komma till en lösning och en av de sakerna var att vi hyste förhoppningar i att det här vapnet skulle bringa oss närmare en lösning."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...fT0P2RuRr30-Ms
Citera
2020-06-15, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soulflash
KP:s känslomässiga förvandling baserades på grusade förhoppningar om mordvapnet:
Hur kan en rutinerad åklagare ha så höga förhoppningar innan ett vapen testskjuts att han obefogat glädjeyttrar sig i media ? Det går inte ihop.
Citera
2020-06-15, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OpenRoads
Hur kan en rutinerad åklagare ha så höga förhoppningar innan ett vapen testskjuts att han obefogat glädjeyttrar sig i media ? Det går inte ihop.
Nej, varför skulle han vara så naiv? Det verkar konstigt. Dock lämnar han ju öppet för att det kan ha varit fler saker så det kanske var en kombination av förhoppningar kring mordvapnet, breven och möjligen något mer. KP har ju vidare sagt att han ville bestämma en deadline för att sätta press på utredningen att gå i mål. Något som också framstår som väldigt naivt.
Citera
2020-06-15, 20:30
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OpenRoads

Det beror enligt min mening på en kombination av saker.

Först och främst så även om Petersson kan verka relativt normal är höga jurister nu för tiden knepiga begåvade typer med mer eller mindre autistiska drag. Utbildningen till jurist både drar till sig dessa och förstärker och legitimerar sådana drag.

Sedan är det rättsväsendets inställning till sin verksamhet som jag tar upp i min trådstart, KP: s utgångspunkt är att lägga ned utredningen och hindra allmänhetens insyn, genom medel som att ta fantasipriser på en miljon för den lagstadgade rätten att granska den.

KP har nått sitt primärmål här, det han var satt att göra och den utbredda korruptionen inom rättsväsendet hindrar att han klandras vad han än hittar på. Någon gång under utredningen får han feeling på en privatspanarteori och går all in på denna som den autist han är. Han är övertygad om att ha rätt och kan inte acceptera att bevis mot SE saknas. Han trodde att primärmålet skulle nås ihop med en publik hjälteroll för att ha löst fallet.

Men i grunden spelat det ingen roll även om det gör honom lite stukad vid presskonferensen. Efter den förstår han inte vad kritiken går ut på, vilket är kännetecknande för hans personlighetstyp. Han vet ju ändå vem som är skyldig och kommer hävda det på Lambertzvis i framtiden. Utredningar som den här finns till för åklagare och experter och det förvånar honom att någon har problem med att serveras en lösning utan bevis och har invändningar mot att myndighetens slutsatser inte går att granska därför att de hindrar vettig insyn i vad som har gjorts och vad materialet I PU egentligen visar.

Detta är den ynkedom som ersatt öppenhet, ansvar och oväldiga och redliga män i staten idag
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2020-06-15 kl. 20:33.
Citera
2020-09-17, 10:37
Medlem
sankmarks avatar
I grunden var nog KP säker på att det han hade, typ TP:s bok, skulle räcka. Som grädde på moset så tänkte han att vapnet och brevet skulle kröna honom. Det konstiga är att han inte såg hur lite det fanns i TP:s bok. Rena hittepå indicier. Men KP var inte ensam. HM och de andra nissarna i PU har levt de senaste åren i en bubbla och triggat varandra mot detta haveri.
Citera
2020-09-18, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soulflash
Kan fortfarande inte smälta KP:s förvandling från intervjuerna i februari till presskonferensen. Från en person som närmast lyser av optimism och självförtroende till en taffat och nervös person som bara vill försvinna.
Han förstod väl att det var så uppmärksammat och att han gjorde bort sig och att folk inte skulle tro på det.
Citera
2020-11-03, 07:51
Medlem
MrBarnabys avatar
Nu tror jag att jag kan svara på frågan i trådens rubrik, han var ärlig. Efter att satt sig in i SE-spåret så "gick det inte att gå runt honom". Han var säker redan 2018 och var minst lika säker vid presskonferensen i juni 2020, men fortfarande utan avgörande teknisk bevisning.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-11-03 kl. 08:26.
Citera
2020-11-04, 15:34
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Nu tror jag att jag kan svara på frågan i trådens rubrik, han var ärlig. Efter att satt sig in i SE-spåret så "gick det inte att gå runt honom". Han var säker redan 2018 och var minst lika säker vid presskonferensen i juni 2020, men fortfarande utan avgörande teknisk bevisning.

Han var säker i februari. Han fick sen negativa svar på rätt dåliga försök för att få teknisk bevisning. Då stod han naken. Tyvärr förstod han inte det. Han var inmålad i ett hörn efter intervjun med Kvartoft ...och gick vidare mot ett medialt åklagar haveri.
Citera
2020-11-04, 15:36
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Han var säker i februari. Han fick sen negativa svar på rätt dåliga försök för att få teknisk bevisning. Då stod han naken. Tyvärr förstod han inte det. Han var inmålad i ett hörn efter intervjun med Kvartoft och gick vidare mot ett medialt haveri.
Där har du fel, han var övertygad 2018 och är det fortsättningsvis, han har inte haft någon anledning att backa på SE-spåret.
Citera
2020-11-04, 18:07
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Där har du fel, han var övertygad 2018 och är det fortsättningsvis, han har inte haft någon anledning att backa på SE-spåret.

Tvärtom, trots två timmar med försök att förklara SE så såg det ut som att han inte själv trodde på det. Uttalande, "jag är inte så dum så jag tror det här räcker", säger väl allt.
Citera
2020-11-04, 18:20
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Tvärtom, trots två timmar med försök att förklara SE så såg det ut som att han inte själv trodde på det. Uttalande, "jag är inte så dum så jag tror det här räcker", säger väl allt.
"Att det inte räcker till åtal" var det. Det hade räckt till häktning på skälig misstankegrad. Sedan hade man kunnat förhöra honom som misstänkt och då hade han inte kommit undan genom att bara dra sina inövade haranger. De förhörs som hölls var "snälla" utan följdfrågor etc, han var ju bara ett vittne. Husrannsakan etc hade också följt.
Senast redigerad av MrBarnaby 2020-11-04 kl. 18:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in