2022-10-09, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Tja, man kan se det så. Man kan även se det som att ni tog en chansning på att ett flertal faktorer skulle falla ut på ett visst sätt, vilket dom sedan gjorde. Och ni har lyckats med detta konststycket två gånger.

Ja, då är 10 000kr-frågan: Hur mycket skicklighet respektive hur mycket tur ligger egentligen bakom dessa "trades"? Sett i backspegeln, ligger det ofta i människans natur att vilja hänvisa till det förstnämnda. Frågan kvarstår, om nu framtiden var så förutsägbar, varför agerade inte fler?

Jag tycker att jag sett ett par kriser och att det upprepar sig.

Nu har jag ett hotell och två hyreshus på gång, är lite i kvalet om det är en bra affär eller inte så spola fram två år och sen frågar du så får vi se om jag gråter ut hos FB eller om det bar sig
Citera
2022-10-09, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Just nu är dock elpriset 15 öre/kWh.
Och i morgon vid samma tid 11 öre/kWh.
Och priset på naturgas faller stadigt.
Lika så pris på olja. Så till den milda grad att OPEC tala om att minska produktionen. För att hålla priset drägligt högt.

Just nu går det iaf inte riktigt som du tror.

Börsen kommer vända upp, troligen till våren. (Såvida inget oförutsett inträffar). Och bostadspriserna en tid därefter.
Vi får se hur det utvecklar sig.

Vi får hoppas att du får rätt
Citera
2022-10-09, 21:20
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Vet inte hur många kriser du sett men när det går uppåt då går det snabbt.

Skambuden kan du ju lägga 30% under och så fort det börjar gå uppåt igen försvinner dom.
När förväntningarna vänder då är all rabatt borta på dagen.

Hur skulle ett hypotetiskt scenario se ut där det snabbt går upp? Inte ens om inflationen avtar och ränteökningarna trappas ner så är det särskilt lätt ty se hur det skyhöga priserna snabbt skulle sticka iväg.
Citera
2022-10-09, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Nu har jag förvisso bara hört trailern till lördagsintervjun, men skulle tro att poängen här var att Thedéen anser att slopat amorteringskrav är inflationsdrivande och i längden kommer att behöva vägas in vid efterföljande "räntemöte".

Alltså, bostadsägarna får i praktiken antingen en amorteringsutgift eller samma(-ish) belopp i räntekostnad. Jag vet vad jag skulle valt iaf.

Det är klart det är inflationsdrivande och går emot det Rb gör idag. Att höja räntan för att mota inflationen. Det är det Thedéen menar ja.
Styrräntan påverkar ju dock mycket mer än bara räntan på bostadslån, så det är ju inte så enkelt att man bara höjer räntan med lite mer så blir det ett nollsummespel för just låntagare till bostäder. Man har två tusen andra parametrar att ta i hänsyn, som också påverkas av ränteläget.
Amorteringskravet är ju dessutom något av ett statement där det kan finnas politiska vinster i att avskaffa det.
Personligen tror jag det blir svårt att ha det kvar om det blir allt för mörkt i konjunkturen framåt senvinter/våren. Det är ett medel för politikerna att ”göra något”.
Citera
2022-10-09, 22:20
Medlem
Citat:

Nu har jag ett hotell och två hyreshus på gång, är lite i kvalet om det är en bra affär eller inte så spola fram två år och sen frågar du så får vi se om jag gråter ut hos FB eller om det bar sig

Jag tror du missuppfattar mig lite (eller är jag dålig på att uttrycka mig), är inte ute efter att regna på din parad eller så. Är du övertygad om signalerna du ser - kör då på dom! Det är så en investerare ska agera. Det, och köpa när blodet flyter. De flesta stora fastighetskungar idag, köpte när 90-talskrisen var som värst.
Citera
2022-10-09, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Det är klart det är inflationsdrivande och går emot det Rb gör idag. Att höja räntan för att mota inflationen. Det är det Thedéen menar ja.
Styrräntan påverkar ju dock mycket mer än bara räntan på bostadslån, så det är ju inte så enkelt att man bara höjer räntan med lite mer så blir det ett nollsummespel för just låntagare till bostäder. Man har två tusen andra parametrar att ta i hänsyn, som också påverkas av ränteläget.
Amorteringskravet är ju dessutom något av ett statement där det kan finnas politiska vinster i att avskaffa det.
Personligen tror jag det blir svårt att ha det kvar om det blir allt för mörkt i konjunkturen framåt senvinter/våren. Det är ett medel för politikerna att ”göra något”.

Ja, det är en lågt hängande frukt som antagligen går hem i stugorna. Även om det är dåligt för det finansiella systemet som helhet (ökad privat skuldsättning).

Amorteringen kan du ju ändå pausa om du ligger pyrt till privatekonomiskt. Och kravet påverkar ju inte så många, procentuellt sett.
Citera
2022-10-09, 23:43
Medlem
slutaletas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Jag har förutspått att det är i dylika områden som prisfallet kommer bli störst.

https://www.expressen.se/ekonomi/bostad/oro-i-are-manga-saljer-marknaden-var-dopad/

Eller hus i Ramundberget för 5.8 miljoner.. priset på fjällstugor kommer implodera
Citera
2022-10-10, 01:54
Medlem
Tittat på ett fritidshus som av någon anledning måste köpas kontant. Blir det inte sålt nu borde priset bli rejält mycket lägre framöver.

Men vad kan det vara som gör att det ej är belåningsbart? Från annonsen:

Citat:
- OBS: HUSET ÄR FÖRMODLIGEN EJ BELÅNINGSBART, dvs detta hus kan ej utgöra säkerhet för lån. Var vänlig och kontakta din bank i frågan.
- OBS: HUSET FÅR INTE RIVAS FÖR ATT BYGGA PERMANENTBOSTAD. Får endast användas till fritidshus.
Citera
2022-10-10, 02:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Tittat på ett fritidshus som av någon anledning måste köpas kontant. Blir det inte sålt nu borde priset bli rejält mycket lägre framöver.

blir fan bara misstänksammare affärer där ute. undvik alla som har en kostym!
Citera
2022-10-10, 02:49
Bannlyst
Citat:

ingen expert men köpa med lån låter som självmord om jag förstår allt med räntor rätt.
Citera
2022-10-10, 02:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Får hålla om att det var uppenbart att inflationen räntorna förmodligen var på väg upp i himmelen redan i februari och mars i år.

Men det stoppade förstås inte bostadsköparna som vid det laget hade blivit en nästan frireligiös grupp som var helt avskärmande från verkligheten.
typ hela mitt nätverk med vänner och bekanta från skolan. alla har satt sig i skiten nu...men ingen förstår varför.

känner mig smart som fan nu! hyreslgh och fast elavtal. jag ska fan bli rik nu!
Citera
2022-10-10, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market

Var visst tomträtt. 44k/år i avgift. Nej tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in