Citat:
Ursprungligen postat av
vraalaak
Nu har jag förvisso bara hört trailern till lördagsintervjun, men skulle tro att poängen här var att Thedéen anser att slopat amorteringskrav är inflationsdrivande och i längden kommer att behöva vägas in vid efterföljande "räntemöte".
Alltså, bostadsägarna får i praktiken antingen en amorteringsutgift eller samma(-ish) belopp i räntekostnad. Jag vet vad jag skulle valt iaf.
Det är klart det är inflationsdrivande och går emot det Rb gör idag. Att höja räntan för att mota inflationen. Det är det Thedéen menar ja.
Styrräntan påverkar ju dock mycket mer än bara räntan på bostadslån, så det är ju inte så enkelt att man bara höjer räntan med lite mer så blir det ett nollsummespel för just låntagare till bostäder. Man har två tusen andra parametrar att ta i hänsyn, som också påverkas av ränteläget.
Amorteringskravet är ju dessutom något av ett statement där det kan finnas politiska vinster i att avskaffa det.
Personligen tror jag det blir svårt att ha det kvar om det blir allt för mörkt i konjunkturen framåt senvinter/våren. Det är ett medel för politikerna att ”göra något”.