Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-10-08, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Tomas Tarendi och Vägsaltmannen har diskuterats lite grand i tråden.
Är det någon som sett eller hittat något mer kring dessa personer?

Jag glömde att ta med Swedenborgskyrkan.

https://poddtoppen.se/podcast/1086387447/palmemordet/271-swedenborgskyrkan-del-1-med-jonas-nyman

"I dag startar vi ett nytt spår i miniformat, tillsammans med Jonas Nyman från Palmemordsarkivet. Vi granskar en märklig intervju, en suspekt person och ett spår som inte fått någon vidare uppmärksamhet... Än, i alla fall...

Vi kommer också att få höra avsnittets huvudperson tala själv i ett klipp från Arkivet för Det Oförklarade."
Citera
2022-10-08, 14:56
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
En anledning som bl a Säpo nämnt är att man inte ville utföra attentatet i Gamla Stan då flyktvägarna (t ex med bil) där är begränsade.
Jo det är en teoretisk tanke. I verkligheten vet vi inte om ett fordon var inblandad i MOP. Det vi vet är att en person ensam sprang från mordplatsen.
Faktum är att det vid mordplatsen fanns personer som omgående ringde 90000 och trots det försvann han på 1 minut.

Hade mordet skett i gamla stan, på en eventuell tom gata, hade GM med enkelhet hunnit bort därifrån innan polis fått vetskap om det.
Citera
2022-10-08, 17:55
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är ju väldigt anekdotiskt, men då det nu har hänt; hur transporterade din arbetskamrat revolvern från dess förvaringsplats till jobbet? I rockfickan? I ett hölster? Eller i en väska eller liknande? Jag gissar på det sistnämnda.

Inte bara med tanke på Engström är det osannolika inte bara att en spontan GM har ett vapen med sig utan att allt stämmer så han kan gå från tanke till handling tämligen omedelbart.

Just den här osannolikheten är det många som bara väljer att se förbi. Att någon inte bara har ett vapen på sig, utan det är också laddat med metal piercing-ammunition och klart att användas. Det är så sjukt osannolikt att det nästan helt kan uteslutas.

Då ska det till en yrkeskriminell som får feeling. Eller så är det planerat.

Att polisen säger att eftersom Engström passar in så måste han haft ett vapen på sig. Det är så bakvänt att det nästan går hela vägen runt, förbi rätt tänkt och tillbaka på feltänk igen.
Citera
2022-10-08, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag glömde att ta med Swedenborgskyrkan.

https://poddtoppen.se/podcast/1086387447/palmemordet/271-swedenborgskyrkan-del-1-med-jonas-nyman

"I dag startar vi ett nytt spår i miniformat, tillsammans med Jonas Nyman från Palmemordsarkivet. Vi granskar en märklig intervju, en suspekt person och ett spår som inte fått någon vidare uppmärksamhet... Än, i alla fall...

Vi kommer också att få höra avsnittets huvudperson tala själv i ett klipp från Arkivet för Det Oförklarade."

Handlar om

https://wpu.nu/wiki/Leif_Jensen
Citera
2022-10-08, 19:20
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Just den här osannolikheten är det många som bara väljer att se förbi. Att någon inte bara har ett vapen på sig, utan det är också laddat med metal piercing-ammunition och klart att användas. Det är så sjukt osannolikt att det nästan helt kan uteslutas.

Då ska det till en yrkeskriminell som får feeling. Eller så är det planerat.
Att polisen säger att eftersom Engström passar in så måste han haft ett vapen på sig. Det är så bakvänt att det nästan går hela vägen runt, förbi rätt tänkt och tillbaka på feltänk igen.

Egentligen, vad är det som är konstigt?

Alla tankar bygger i sådana fall på att gärningen är förberedd.
Om den inte är det, vilket trots allt en hel del tyder på, användes det som råkade finnas till hands.

Dvs, valet av vapen och ammunition är det som råkar finnas i stunden.
Citera
2022-10-08, 19:43
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Egentligen, vad är det som är konstigt?

Alla tankar bygger i sådana fall på att gärningen är förberedd.
Om den inte är det, vilket trots allt en hel del tyder på, användes det som råkade finnas till hands.

Dvs, valet av vapen och ammunition är det som råkar finnas i stunden.

Det konstiga ligger i att placera det här vapnet i händerna på en slumpmässig gm, främst SE då.
En slumpmässig mördare råkar inte ha det här redo i stunden. Det skulle isåfall vara årtusendets tillfällighet. Det kan väl inte uteslutas visserligen, men man kan med gott samvete börja leta i andra ändar.

Hur ofta tror du att vanliga människor, utan tidigare brottsregister, går runt på stan med stora revolvrar, laddade och hölstrade, med specialammunition?

Hade det varit en slumpmässig mördare som tog det som fanns tillhands i stunden, hade det med största sannolikhet rört sig om ett annat mordvapen/kulor.
Citera
2022-10-08, 20:28
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det konstiga ligger i att placera det här vapnet i händerna på en slumpmässig gm, främst SE då.
En slumpmässig mördare råkar inte ha det här redo i stunden. Det skulle isåfall vara årtusendets tillfällighet. Det kan väl inte uteslutas visserligen, men man kan med gott samvete börja leta i andra ändar.

Hur ofta tror du att vanliga människor, utan tidigare brottsregister, går runt på stan med stora revolvrar, laddade och hölstrade, med specialammunition?

Hade det varit en slumpmässig mördare som tog det som fanns tillhands i stunden, hade det med största sannolikhet rört sig om ett annat mordvapen/kulor.

Varför det?
Det är väl det det slumpmässiga handlar om? Det som råkar finnas till hands.

Alltså, för mig är det inte alls klart att det är SE. Men, så som jag ser det, är det tydligt slumpmässigt.
Citera
2022-10-08, 22:11
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Varför det?
Det är väl det det slumpmässiga handlar om? Det som råkar finnas till hands.

Alltså, för mig är det inte alls klart att det är SE. Men, så som jag ser det, är det tydligt slumpmässigt.

Det jag menar är att just det vapnet och kulorna väldigt sällan brukar vara det som råkar finnas till hands. Det är väldigt sällan en icke-registrerad eller stulen och ej saknad revolver med specialammunition råkar vara det man har till hands som laglydig medborgare.

Hade det varit ett jaktvapen eller liknande hade jag kunnat köpa det lättare. Det kan råka finnas till hands.

Tydligt kan du väl inte påstå att det är? Det kan absolut vara slumpmässigt, men det är väl inget som talar för att det med stor säkerhet skulle vara det?
Citera
2022-10-09, 09:41
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Jo, med fantasins hjälp kan man få vad som helst till vad som helst. Det går inte med fakta att få den personen inblandad i MOP. Att få honom dit av den anledningen förutsätter avlyssning, som inte heller det går att belägga.

Varför skulle någon avlyssna Palme 18.30 i ett eventuellt attentatsyfte när han just då kommit hem efter att ensam i mörkret ha gått genom Stockholms gator? En väg som både i tid och plats är offentligt känt.
Det rimmar inte alls.
Det rimmar möjligen med att den/de som vill ta OP av daga vill hellre göra det när det normalt är färre människor ute än vid 18.30 som får räknas som en tid när rätt många är på väg hem från jobbet. Det kan också vara restköer för trafik om man vill ta sig ur stan så ur ett planeringsperspektiv så vore det rimligt att vilja undvika mycket folk/bilar/vittnen. Att det sedan blir i anslutning till en bioföreställning gör det inte lättare men de kanske inte hade något val. Annars håller jag med dig, det hade varit lättare att skjuta OP på vägen hem efter jobbet o till gamla stan.
Citera
2022-10-09, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
Att det sedan blir i anslutning till en bioföreställning gör det inte lättare men de kanske inte hade något val.

Jag är inte säker på att jag håller med om detta. Ett biobesök är ju en rätt förutsägbar företeelse. Man kommer till bion en viss tid innan föreställningen, befinner sig på bion under filmens gång och lämnar bion när filmen är slut. Om man vet vilken föreställning och biograf en person tänker besöka vet man ju nära på minuten t ex när personen förväntas komma ut från bion. Och om personen anlände med tunnelbana är det troligt att hen tar tunnelbana tillbaka. Så det är bara att knäppa personen när hen går till tunnelbanan.
Citera
2022-10-09, 10:22
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Jag är inte säker på att jag håller med om detta. Ett biobesök är ju en rätt förutsägbar företeelse. Man kommer till bion en viss tid innan föreställningen, befinner sig på bion under filmens gång och lämnar bion när filmen är slut. Om man vet vilken föreställning och biograf en person tänker besöka vet man ju nära på minuten t ex när personen förväntas komma ut från bion. Och om personen anlände med tunnelbana är det troligt att hen tar tunnelbana tillbaka. Så det är bara att knäppa personen när hen går till tunnelbanan.
Om man nu förföljer OP och det rör sig om en professionell mördare/grupp så lär en bioföreställning inte stå högst på listan med tanke på mängden vittnen och det var så jag tänkte. Biografer ligger som regel där det rör sig mycket folk i övrigt och Grand var inget undantag. Däremot så ger ju det fördelar med klockslagen som du är inne på.
Citera
2022-10-09, 11:28
Medlem
"271. Swedenborgskyrkan del 1 – med Jonas Nyman

I dag startar vi ett nytt spår i miniformat, tillsammans med Jonas Nyman från Palmemordsarkivet. Vi granskar en märklig intervju, en suspekt person och ett spår som inte fått någon vidare uppmärksamhet... Än, i alla fall...

Vi kommer också att få höra avsnittets huvudperson tala själv i ett klipp från Arkivet för Det Oförklarade.

Medverkande:

Jonas Nyman – research, presentation
Tobias Henricsson – inspelning och redigering"

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in