Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-10-05, 13:59
Läser vidare på 1336 och uppmanar alla att läsa den för det kommer mera om ambulanserna vilka som körde o hur de agerade. Återigen ifrågasätter man maskningens syfte vad döljer polisen för oss om händelsen?Har även sett att Otto i sin senaste video börjat ställa sig den frågan "Något som inte stämmer" https://www.youtube.com/watch?v=K8aFl8Gt4ys
Citera
2022-10-07, 15:49
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajagvinner
Läser vidare på 1336 och uppmanar alla att läsa den för det kommer mera om ambulanserna vilka som körde o hur de agerade. Återigen ifrågasätter man maskningens syfte vad döljer polisen för oss om händelsen?Har även sett att Otto i sin senaste video börjat ställa sig den frågan "Något som inte stämmer" https://www.youtube.com/watch?v=K8aFl8Gt4ys
Det är Otto själv som inte stämmer. En skvaller-reporter med noll känsla för journalistiskt arbete.
Citera
2022-10-07, 16:00
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detkanvadu
Vad säger PeoFallmo om detta då? Fake LAC?

https://youtu.be/r0oo8pB_mNQ

Matte vrider och vänder för att få det till att passa sina konspirationsfantasier.
En värdelös pajas i ämnet.
Citera
2022-10-07, 16:02
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Det kan jag hålla med om.

Det troliga är att ingen går omkring med en stor revolver så antagligen blev de två timmar LOP satt på bion var vad som krävdes för att få fram ett vapen.

Sannolikt fanns det fler beväpnade personer än vad vi är villiga att inse.
Citera
2022-10-07, 20:03
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo

Ja trion :Ove Persson (Föllinge) , Robert Andersson , Stefan Ahlgrens "eventuella" vapeninnehav denna kväll 28/2 1986 vore intressant att veta..
Citera
2022-10-07, 21:13
Medlem
niokilometers avatar
Citat:

Att tjänstgörande poliser bär vapnen är ju inte oväntat.

Vet inte riktigt vad du menar. Det finns väl inga rapporter om att någon sett ett vapen hos någon person. Så det rimliga och anta borde vara att det inte figurerar beväpnade personer mer än gärningsmannen.

"för gärningsmannen måste i alla fall haft ett vapen för vi vet vad som sedermera hände", KP/HM:s starkaste utrednings arbete.
Citera
2022-10-07, 21:45
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Att tjänstgörande poliser bär vapnen är ju inte oväntat.

Vet inte riktigt vad du menar. Det finns väl inga rapporter om att någon sett ett vapen hos någon person. Så det rimliga och anta borde vara att det inte figurerar beväpnade personer mer än gärningsmannen.

"för gärningsmannen måste i alla fall haft ett vapen för vi vet vad som sedermera hände", KP/HM:s starkaste utrednings arbete.

Jag menar att på 70 och 80-talen fanns mer vapen och att folk hade dem på sig ute i en utsträckning större än vad vi idag tror.

På 80-talet hade en arbetskamrat med sig en 357 S&W till jobbet som provsköts ute på en rast. Så han hade den med sig, ingen vet om det, men den fanns.
Sånt där existerade, men de flesta mördade inte.
Här kan jag gott tänka mig, pga av hur tillvägagångssättet är, att en GM hade vapnet med sig, inte av någon särskild anledning, men kunde begå mordet för att det redan var med.
Citera
2022-10-07, 21:56
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Jag menar att på 70 och 80-talen fanns mer vapen och att folk hade dem på sig ute i en utsträckning större än vad vi idag tror.

På 80-talet hade en arbetskamrat med sig en 357 S&W till jobbet som provsköts ute på en rast. Så han hade den med sig, ingen vet om det, men den fanns.
Här kan jag gott tänka mig, pga av hur tillvägagångssättet är, att en GM hade vapnet med sig, inte av någon särskild anledning, men kunde begå mordet för att det redan var med.

Har svårt att se att kontorsfolk i Sthlm city skulle gå runt och bära vapen. Har själv aldrig sett eller hört om något sådant. (ja jag jobbade i Sthlm på kontor den aktuella tiden) Men ingenting är omöjligt. På landet förekom det säkert.
Citera
2022-10-07, 21:58
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:

Det är ju väldigt anekdotiskt, men då det nu har hänt; hur transporterade din arbetskamrat revolvern från dess förvaringsplats till jobbet? I rockfickan? I ett hölster? Eller i en väska eller liknande? Jag gissar på det sistnämnda.

Inte bara med tanke på Engström är det osannolika inte bara att en spontan GM har ett vapen med sig utan att allt stämmer så han kan gå från tanke till handling tämligen omedelbart.
Citera
2022-10-07, 23:08
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är ju väldigt anekdotiskt, men då det nu har hänt; hur transporterade din arbetskamrat revolvern från dess förvaringsplats till jobbet? I rockfickan? I ett hölster? Eller i en väska eller liknande? Jag gissar på det sistnämnda.

Inte bara med tanke på Engström är det osannolika inte bara att en spontan GM har ett vapen med sig utan att allt stämmer så han kan gå från tanke till handling tämligen omedelbart.

Han hade med det i bilen. Förmodligen väska eller påse.
Han hade licens för det, och det provsköts av polis efter mordet.

Alltså, inga andra än GM, dvs 1 person, kan på något sätt med fakta påstås vara inblandad.
Det går inte att påvisa att Palme avlyssnades innan mordet, det går inte att koppla några WT-män till mordet och inget tyder på att mordet sker till följd av spaning, före eller under kvällen, eller liknande. Däremot finns det fantasifulla teorier om det, men det är allt de är.
Mordplatsen är inget man på förhand kunnat ana att Palme skulle vara vid vid den tidpunkten. Det finns ingen koppling till plats och tid men ett känt rörelsemönster för Palme.

Då återstår 2 realistiska alternativ. Antingen en GM som kan agera direkt pga att alla faktorer slumpmässigt stämmer. Han ser och känner igen Palme och kan agera pga av att han redan är beväpnad.
Eller, han ser Palme vid Grand före föreställningen och har inte längre avstånd från området än att han kan obehindrat hämta vapnet och vara tillbaka innan föreställningen slutar.
Citera
2022-10-07, 23:17
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Har svårt att se att kontorsfolk i Sthlm city skulle gå runt och bära vapen. Har själv aldrig sett eller hört om något sådant. (ja jag jobbade i Sthlm på kontor den aktuella tiden) Men ingenting är omöjligt. På landet förekom det säkert.
Jag diskuterade MOP med en åklagare för några år sedan. Han berättade att när han var nyutbildad jurist hade han en äldre kollega som alltid hade med sig en revolver i portföljen. Enligt honom var inte det särskilt ovanligt. På den tiden kunde man få ett vapen om man hade en tjänst med vissa samhällsviktiga funktioner. De användes väl inte för att mörda, idag skjuts det dagligen bland gängkriminella. De som hade sådana vapen på 60-80-talen använde dem väl inte utan bar dem kanske mest för självförsvar eller så. Då blev det inte heller så omtalat att sådana vapen inte var så ovanliga.
Senast redigerad av PeoFallmo 2022-10-07 kl. 23:29.
Citera
2022-10-07, 23:36
Medlem
Tomas Tarendi och Vägsaltmannen har diskuterats lite grand i tråden.
Är det någon som sett eller hittat något mer kring dessa personer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in