2022-10-07, 14:51
Medlem
Att färdigrätter kanske höjts mindre än annan mat är väl för att råvaran är en mindre del av kostnaderna.
Citera
2022-10-07, 15:40
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Nu kanske jag är helt ute och cyklar så någon får gärna rätta mig om jag har fel, iaf…

Att det blivit dyrare med livsmedel lär inte undgått någon, men så kallad micromat eller färdigrätter känns som att de kostar lika mycket eller lite (hur man nu ser på det) som åtminstone de senaste 5åren. Alltså lite drygt 30kr om det inte är något erbjudande om 4 eller 5rätter för en hundring.

Som sagt kan jag ha fel då jag sällan köper färdigrätter utan föredrar normalt egenlagad matlåda eller nån bra lunchrestaurang. Senaste tiden har det dock blivit mycket Dafgårds. Om min spaning nu är rätt, hur kommer det sig att priserna på dessa varor inte ökar på samma sätt som allt annat? Eller var de billigare för säg 5år sedan eller till och med 10år sedan? Var möjligtvis vanligare med 5pkt för en hundring, men exakt samma erbjudande går ju att hitta även idag även om det kanske är vanligare med 4pkt för en hundring. Köper man endast en rätt har väl priset under de senaste 10åren alltid legat på lite drygt 30kr?
Jag får det inte riktigt att gå ihop. Fattar inte heller dagens elpris, idag har det visserligen blåst rejält men igår påstods det att det blåst på ordentligt senaste veckorna och att det är därför 1kwh idag kostar 4,65öre jämfört med drygt 5kr för en månad sedan. Två helt olika frågor egentligen och kanske borde jag lagt denna tråd under konspirationsteorier men jag får fan inget att få ihop just nu.

Mig veterligen debiterar företaget jag jobbar på våra kunder på ett ungefär lika mycket som för ett år sedan, därav tjänar jag på ett ungefär lika mycket som alltid beaktat årliga lönehöjningar. Samma lär väl gälla de som jobbar på Skogaholms känns det som trots att priset på en skogaholmslimpa lätt ökat med 50% de senaste månaderna. Brödhyllorna gapar inte tomma och visst fattar jag att produktionen blivit dyrare men vart fan tar pengarna vägen i slutänden? I någons ficka hamnar de garanterat men inte hos de som producerar på golvet.

Hamnar allt hos första producenten i ledet eller vad? Elen var väl ett ganska dåligt exempel då det där är tydligt att elbolagen tjänar multum just nu tack vare vårt medlemskap i EU men vad fan? Vart hamnar pengarna? Än sålänge har vi ju inte sett varsel om uppsägningar så som annars är brukligt vid inflationer, det kanske kommer…

I min värld känns inflationen mest påhittad, produkterna finns uppenbart trots påstådd brist.

Sen för att knyta ihop säcken… Varför kostar inte en skomakarlåda från Dafgårds 49,90kr?

Sorry för en spretig trådstart….

Kolla så dom inte bara sänkt innehållets vikt men tar samma peng. Var ju en tråd för ett tag sen där man fick piggelin i en låda för en summa där det var 15 piggelin sen var det samma summa men i lådan låg bara 10 piggelin. Tycker jag sett en del förpackningar på diverse mat som gått från 200g till 185g och liknande. Håll alltid koll på kg priset och inte styck priset.
Citera
2022-10-07, 17:05
Medlem
Citat:
Nu kanske jag är helt ute och cyklar så någon får gärna rätta mig om jag har fel, iaf…

Att det blivit dyrare med livsmedel lär inte undgått någon, men så kallad micromat eller färdigrätter känns som att de kostar lika mycket eller lite (hur man nu ser på det) som åtminstone de senaste 5åren. Alltså lite drygt 30kr om det inte är något erbjudande om 4 eller 5rätter för en hundring.

Som sagt kan jag ha fel då jag sällan köper färdigrätter utan föredrar normalt egenlagad matlåda eller nån bra lunchrestaurang. Senaste tiden har det dock blivit mycket Dafgårds. Om min spaning nu är rätt, hur kommer det sig att priserna på dessa varor inte ökar på samma sätt som allt annat? Eller var de billigare för säg 5år sedan eller till och med 10år sedan? Var möjligtvis vanligare med 5pkt för en hundring, men exakt samma erbjudande går ju att hitta även idag även om det kanske är vanligare med 4pkt för en hundring. Köper man endast en rätt har väl priset under de senaste 10åren alltid legat på lite drygt 30kr?
Jag får det inte riktigt att gå ihop. Fattar inte heller dagens elpris, idag har det visserligen blåst rejält men igår påstods det att det blåst på ordentligt senaste veckorna och att det är därför 1kwh idag kostar 4,65öre jämfört med drygt 5kr för en månad sedan. Två helt olika frågor egentligen och kanske borde jag lagt denna tråd under konspirationsteorier men jag får fan inget att få ihop just nu.

Mig veterligen debiterar företaget jag jobbar på våra kunder på ett ungefär lika mycket som för ett år sedan, därav tjänar jag på ett ungefär lika mycket som alltid beaktat årliga lönehöjningar. Samma lär väl gälla de som jobbar på Skogaholms känns det som trots att priset på en skogaholmslimpa lätt ökat med 50% de senaste månaderna. Brödhyllorna gapar inte tomma och visst fattar jag att produktionen blivit dyrare men vart fan tar pengarna vägen i slutänden? I någons ficka hamnar de garanterat men inte hos de som producerar på golvet.

Hamnar allt hos första producenten i ledet eller vad? Elen var väl ett ganska dåligt exempel då det där är tydligt att elbolagen tjänar multum just nu tack vare vårt medlemskap i EU men vad fan? Vart hamnar pengarna? Än sålänge har vi ju inte sett varsel om uppsägningar så som annars är brukligt vid inflationer, det kanske kommer…

I min värld känns inflationen mest påhittad, produkterna finns uppenbart trots påstådd brist.

Sen för att knyta ihop säcken… Varför kostar inte en skomakarlåda från Dafgårds 49,90kr?

Sorry för en spretig trådstart….

Kan ju vara att de har haft en del på lager och att det snart ökar i pris. Men hur som helst så köper jag det ibland när jag är över till Sverige (Bor i Norge). Är en billig och snabb varm lunch för oss med hemmakontor och dottern gillar en Billys av och till efter skolan eller när något ska gå snabbt mellan aktiviteter.

NB: Fryst Färdigrätt i Norge koster 70-90NOK, Billys 26NOK. (F.eks så köper jag 9 pack av Billys i Sverige för 89SEK).
Citera
2022-10-07, 17:15
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Äh, 4 findus för 89 är rätt schysst pris relativt allmänna prisbilden.
Citera
2022-10-07, 17:19
Medlem
Reidjis avatar
Findus Färdigrätter har väl gått från 24.90:- - 31-32.90:- på ett par år. Sen finns det kampanjer men det gäller att man har plats för dem i frysen vilket man inte alltid har.
Citera
2022-10-07, 17:23
Medlem
Noterade så sent som idag att Dafgårds enportionsrätter (klart bättre än Findus) ökat med ca 15% sedan jag handlade dem senast.
Citera
2022-10-07, 17:38
Medlem
Jo priset har gått upp.

Sen förstår jag inte riktigt varför vi ska ha 1 tråd om varje vara.
Pris på livsmedel har gått upp behöver inte ha en tråd om alla livsmedel?
Citera
2022-10-07, 18:21
Bannlyst
Sossarna och MP har verkligen satt sin avtryck på Sverige.
Citera
2022-10-07, 21:26
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Inflationsnivån bygger på ett rörligt mål.

Om man kunde önska hade korgen behållt samma näringsrika nivå genom tiderna.

Från Filé gick vi via lamm och gris till falukorv och nu färdigrätter.
Jag misstänker att man slipper råttor om man håller sig till Dafgård och liknande...
Citera
2022-10-07, 21:40
Medlem
Är ju inte bara inflation, regeringen har ju medvetet även skadat kronan.
Citera
2022-10-07, 21:45
Medlem
neuron-drones avatar
Den Ica jag köper färdigrätter på ibland har inte ökat priset mer än några kronor. Fast alla Ica är ju olika pris. Så där är priset nästan samma. Det finns andra varor där priset ökat mycket mer. Den mjölk jag köper på Willys har gått upp från 10 till 14 kr. Medan frysmaten kanske gått upp från 26 till 28.

Kan tänka mig att de har ett stort lager som ligger i en stor frys som de inte sålt än och den mat de gör nu kommer öka i pris när det är dags för den att lämna ställets egna frys.

Willys billigaste nudlar har ökat från 4 kr vanligt pris till 6 kr på extrapris. Så det är väldigt olika mellan olika mat.

Jag kan betala 30 kr för en färdigrätt men vill inte betala en tia för nudlar.
Citera
2022-10-08, 03:45
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Jajamen och väldigt noggrant, dessutom.
För ett par år sedan utmanade jag mig själv med att försöka att inte överskrida 500 kronor i total matkostnad under en månad. Då vägde jag varje litet riskorn vid tillagningen och fick ut en väldigt detaljerad excelfil där den dagliga kostnaden för frukost, lunch och middag var specificerad intill minsta lilla öre.
Jag har med andra ord stenkoll på vad maten kostar så pass att jag med säkerhet vet att femhundrakronorsutmaningen skulle bli jävligt svår att genomföra idag.
Problemet med att börja snåla på maten rejält och köpa billigt, är att det är väldigt osunt. Folk som känner sig tvingade att köpa det billigaste på willys kommer äta halvfabrikat och hårt processad mat. Således ökar risken för att bli sjuklig.

Jag lider verkligen med folk som måste köpa eldorados nuggets och billiga fröoljor. Om dom bara visste hur dåligt det är för kroppen. Som att äta på mcdonalds varje dag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in