2022-10-06, 23:23
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Ok. Kanske.

Ja jag tycker det är roligt att se om jag kan debattera mot min egen och eran världsbild.
Dom med lite "tid över i huvudet" brukar kunna göra det för att slipa sin retorik, sättet man argumenterar på, och kanske lära sig nåt.

Men vad är det som får dig att sitta här å repetera skolböcker så ofta som du gör?
Jag repeterar inga skolböcker, mina kunskaper har jag ändå. Om det är t. ex. trigonometriska formler du menar så kan jag ha länkat till någon sida så att bl. a. du ska kunna lära dig något om hur man räknar ut avstånd och vinklar.
Men det verkar vara bortkastad energi att försöka lära obildbara något.
Citera
2022-10-07, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Okej. Helt raka rör som följer en platt yta, men som bevisar en kurvatur. Var någonstans ligger missförståndet?

Röret följer inte ytan. Röret är rakt men inte ytan.

Citat:
LIGO’s arms are long enough that the curvature of the Earth was a factor in their construction. Over the 4 km length of each arm, the Earth curves away by nearly a meter! Precision concrete pouring of the path upon which the beam-tube is installed was required to counteract this curvature
https://www.ligo.caltech.edu/page/facts

En sak du bör fundera på är hur de under bygget kunde veta vad som är rakt. Kan det möjligen vara så att vi 2022 har möjlighet att mäta upp höjdskillnader? Att vi faktiskt kan mäta upp om något är platt/rakt eller inte?

Jag har sagt det förut och jag kan säga det igen: Självklart kan vi mäta upp jorden kurvatur. Till och med du kan med hjälp av din smartphone och dess GPS-mottagare kontrollera om jorden är platt eller inte.
Citera
2022-10-07, 09:43
Medlem
Plattistystnaden som uppstår i den här tråden. När plattisarna presenteras ett enkelt sätt bevisa jordens oplatthet på ett enkelt sätt. Utan matematik, teknik eller kunskap. och framför allt utan nasa. Bara åka och titta.

Påminner om den öronbedövande tystnaden när globens alla plattisar erbjöds en flygning från sydamerika, över antarktis, till australien. Extremt komiskt när alla plattjordspräster blev påminnda i alla deras egna forum. Tystnaden är så talande.....

https://youtu.be/xaRxOesKIyg
Citera
2022-10-07, 17:02
Medlem
Lao Tzus avatar
Den som tror att FNs emblem är en platt jord av en tillfällighet är bortom all räddning.

Skaparen av emblemet ska ha sagt att emblemet visar en platt jord av en orsak….

https://sv.wikipedia.org/wiki/Förenta_nationernas_flagga
Citera
2022-10-07, 17:06
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Den som tror att FNs emblem är en platt jord av en tillfällighet är bortom all räddning.

Men gäsp. FN-loggan är en projektion av den runda jorden. Kan någon ens tro att den (Gleasons projektion) är en avbild av en platt jord? Att Australien är så utdraget och avlångt som på den?
Citera
2022-10-07, 17:31
Medlem
Citat:

Orsaken är nog att det blir bökigt med 3D-projektioner på dokument, flaggor, böcker osv.
Citera
2022-10-07, 17:40
Medlem
Citat:
Den som tror att FNs emblem är en platt jord av en tillfällighet är bortom all räddning. ...

Min slutna facebook-grupp säger att det var ett gäng smarta gubbar som satt och tänkte länge och väl på hur man skulle kunna avbilda ett klot på t.ex ett papper eller en flagga.

Så nej, det absolut inte en tillfällighet. Det ligger en hel del tankearbete bakom.
Citera
2022-10-07, 18:04
Medlem
Citat:

Ja, annars vore ju flaggan som en ballong. Jobbigt om den tappar luft hela tiden. Men vi känner till din dårskap sedan länge, du är ursäktad för att inte veta bättre.
Citera
2022-10-07, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555
Har en ny tillkommit
Nej, det är en gammal dåre som det slagit över rejält på.
Citera
2022-10-07, 18:17
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
För att debattera måste man använda argument. Vilket var det sista argumentet du framförde, förutom det falska påståendet att vi repeterar läroböcker?

Jag vet inte, har sagt allt jag kan i tråden så. Det är väl hej då nu kanske. Det var kul å jag tar med mig det södra korset
Citera
2022-10-07, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555
Redan de gamla grekerna visste att jorden är rund. Tvåhundra år före Kristus beräknade matematikern Eratosthenes jordklotets omkrets med en felmarginal på mindre än hundra mil.

Nej de visste inte. Det var en teori. Eratosthenes teori har som utgångspunkt att solen är väldigt stor och väldigt långt borta. Med en annan utgångspunkt kan man komma fram till nånting annat.

Idag däremot, heter det ju att man vet. Eftersom man varit överallt i solsystemet med olika rymdfarkoster och därmed lyckats bekräfta i stort allt man redan trodde sig veta från tiden innan rymdfarten. Fantastiskt.

Citat:
Du visade en solnedgång i din video det var inte det jag efterfrågade utan foto på den platta jord som du hävdar vi bor på

Grejen är att man borde inte se nånting alls av bergen. Inte ens den högsta toppen. Men så är det inte. Man ser allt, hela bergskedjan. Det är tydligen ett sort spektakel i Marseille, 2 gånger om året när solen går ner bakom bergen.
Citera
2022-10-07, 19:21
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Nej de visste inte. Det var en teori. Eratosthenes teori har som utgångspunkt att solen är väldigt stor och väldigt långt borta. Med en annan utgångspunkt kan man komma fram till nånting annat.

Idag däremot, heter det ju att man vet. Eftersom man varit överallt i solsystemet med olika rymdfarkoster och därmed lyckats bekräfta i stort allt man redan trodde sig veta från tiden innan rymdfarten. Fantastiskt.

Grejen är att man borde inte se nånting alls av bergen. Inte ens den högsta toppen. Men så är det inte. Man ser allt, hela bergskedjan. Det är tydligen ett sort spektakel i Marseille, 2 gånger om året när solen går ner bakom bergen.
Du behöver inte åka upp i rymden för att bevisa att jorden är rund. Det räcker med att undersöka man behöver bara studera hur stjärnorna rör sig på södra- resp norra halvklotet, att solen går ner med oförändratd storlek i kombination med att vi har tidszoner och att breddgraderna blir kortare söder om ekvatorn så detta var bevisat långt innan den första Sputnicken lyfte.
Att man kan se längre än vad man borde rent matematiskt orsakas av refraktion. Inget konstigt.
Du är välkommen att försöka zooma in New York från Bergen vilket bör gå utmärkt på en platt jord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in