2022-10-02, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tartariamannen
Vilket överdrivet svammel! Du kan inte jämföra bilder tagna ute i rymden med de du tar ute i naturen med din pojkvän förstår du väl!
Varför kan du inte det?

Citat:
Återigen ditt pucko! Vatför skulle man zooma ut jorden i den första bilden? Och den andra som är filmad har ju redan förhållandet i storlek till månen. Och det är ju bara att sätta sig in i hur jordens storlek skulle upplevas om man från den bilden befann sig på månens yta.
De har inte zoomat ut jorden utan helt enkelt använt ett vidvinkelobjektiv. Jag kan tänka mig att syftet var att få en bild av en större del av månens yta och då har man tagit med jorden för att markera att bilden är från månen. Om du går ut och tar ett foto av månen med 10 mm vidvinkel kommer den att se väldigt liten ut. Om du använder ett teleobjektiv kan du få månen att fylla hela bilden. Du kan prova detta själv

Jag förstår fortfarande inte vad problemet är, men eftersom du inte tror på olika brännvidder, vad har du för förklaring?
Citera
2022-10-03, 14:06
Medlem
Jag har spejat i denna tråd ett tag.

Ingen plattjordare har kunnat tala om hur det kommer sig att dagsljus finns på södra halvklotet då det är natt på norra.

Ingen plattjordare har kunnat tala om hur det kommer sig att stjärnhimlen ser ut som den gör söder om ekvatorn.

Ingen plattjordare har kunnat tala om hur deras plattjordsmodell ser ut. Gör det. Sedan är jag också plattjordare.
Citera
2022-10-03, 18:38
Medlem
Tartariamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Varför kan du inte det?

De har inte zoomat ut jorden utan helt enkelt använt ett vidvinkelobjektiv. Jag kan tänka mig att syftet var att få en bild av en större del av månens yta och då har man tagit med jorden för att markera att bilden är från månen. Om du går ut och tar ett foto av månen med 10 mm vidvinkel kommer den att se väldigt liten ut. Om du använder ett teleobjektiv kan du få månen att fylla hela bilden. Du kan prova detta själv

Jag förstår fortfarande inte vad problemet är, men eftersom du inte tror på olika brännvidder, vad har du för förklaring?

Jag förstår vart du vill komma med både brännvid och vidvinkel. Och tror inte vi kommer längre än så här i diskussionen tyvärr!

Äntligen någon som iallafall kommer med ett vettigt svar och inte en massa dumma personliga påhopp.
Vad jag menar och har försökt andra att förstå är varför man så gärna skulle vilja förminska jorden som är nåt enastående på nära håll. (från månytan sett)?
Men du har ditt svar som jag accepterar att det kan ha varit så att de ville ha med enbart månytan ( men den får stå för dig).

Den andra bilden är ju som den är med jordens och månens storlek.
Citera
2022-10-03, 22:00
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag förstår vart du vill komma med både brännvid och vidvinkel. Och tror inte vi kommer längre än så här i diskussionen tyvärr!

Äntligen någon som iallafall kommer med ett vettigt svar och inte en massa dumma personliga påhopp.
Vad jag menar och har försökt andra att förstå är varför man så gärna skulle vilja förminska jorden som är nåt enastående på nära håll. (från månytan sett)?
Men du har ditt svar som jag accepterar att det kan ha varit så att de ville ha med enbart månytan ( men den får stå för dig).

Är väl inte så konstigt att det blir andra förhållanden mellan jorden och månens storlek när man har kameran någon mil upp från månytan och filmar med vidvinkelobjektiv för att få med så mycket av månytan så möjligt jämfört med när man har kameran tusentals mil bakom månen och filmar med ett helt annat objektiv?
Vad menar du själv skulle orsaka detta och hur menar du att detta skulle påverka jordens form vilket är ämnet för tråden?
Citera
2022-10-03, 22:03
Medlem
Citat:

Så, när du äntligen accepterat att olika optik påverkar bildresultatet, kan vi diskutera jordens form?

Jag vill påstå att riktningen till soluppgången på vårdagjämning och höstdagjämning är oförenlig med en platt jord. Detta eftersom solen står rakt i öster oavsett om du befinner dig i sverige eller i sydafrika.

Kan du visa en plattjordskarta där detta fenomen kan uppstå?
Citera
2022-10-03, 23:33
Medlem
GIANLUIGI1s avatar
Citat:

Släpp detta med kamror nu, du verkar ju inte begripa när folk förklarar ändå.
Ta istället och svara på de frågorna som ställts massor med gånger utan att ni en försöker, utan istället kommer med en motfråga.
Det är dags nu efter alla år att svara på dom tuffa frågorna och komma med riktiga bevis.
Ses så, sätt fart. Inget trams mer.
Citera
2022-10-04, 09:53
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men du kämpar på med ditt vattenpass och vad folk på youtube lurat i dig.

Bara för du får all din information från andra betyder det inte jag får det. Är lite det som e min poäng. Du är inte utbildad i detta å inte jag heller.
Eller genom barnprogram, du va ju 10 år när du listade ut världen
Alla vet väl vid 10 års ålder vad som gäller. Ert argument. Ingen indoktrinering där.

Tycker jag lagt fram ett rätt lätt sätt att ta reda på om det finns nån kurvatur med relevanta mätinstrument.

Hittar du nån på youtube som har sagt det jag sagt så länka.

Du: naturlagar ändras med avstånd.
Jag: hur? Vilket avstånd kan man se det?
Du: Korv. Eller gravitation.
Citera
2022-10-04, 09:58
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIANLUIGI1
Släpp detta med kamror nu, du verkar ju inte begripa när folk förklarar ändå.
Ta istället och svara på de frågorna som ställts massor med gånger utan att ni en försöker, utan istället kommer med en motfråga.
Det är dags nu efter alla år att svara på dom tuffa frågorna och komma med riktiga bevis.
Ses så, sätt fart. Inget trams mer.

Du är medlem i en nihilistisk religion som beskriver dig som en kosmisk olycka.
Dags för dig att börja ställa de tuffa frågorna kanske.

Ingen kan bevisa jordens form. Vet att ni lurats att tro ni är genier genom bilderböcker. Men den verkar platt. Verkar styras av horisontellt och vertikalt. Rent vinkelmässigt. Bara gå upp för en backe och du vet vart du hittar "platt" och balans.
Luta dig för mycket bakåt och du kommer rulla tills det e platt och stanna där.
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2022-10-04 kl. 10:05.
Citera
2022-10-04, 10:59
Medlem
GIANLUIGI1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat

Ingen kan bevisa jordens form. Vet att ni lurats att tro ni är genier genom bilderböcker. Men den verkar platt. Verkar styras av horisontellt och vertikalt. Rent vinkelmässigt. Bara gå upp för en backe och du vet vart du hittar "platt" och balans.

Fel svar. Läs om och försök igen.
Citera
2022-10-04, 11:34
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Bara för du får all din information från andra betyder det inte jag får det. Är lite det som e min poäng. Du är inte utbildad i detta å inte jag heller.
Eller genom barnprogram, du va ju 10 år när du listade ut världen
Alla vet väl vid 10 års ålder vad som gäller. Ert argument. Ingen indoktrinering där.

Tycker jag lagt fram ett rätt lätt sätt att ta reda på om det finns nån kurvatur med relevanta mätinstrument.

Hittar du nån på youtube som har sagt det jag sagt så länka.

Du: naturlagar ändras med avstånd.
Jag: hur? Vilket avstånd kan man se det?
Du: Korv. Eller gravitation.

Vadå för information från andra? Det är ju ni plattjordare som tror all sanning finns i filmklipp på internet.

Själv har jag sett hur solen gått ned bakom havshorisonten - utan att bli mindre i storlek. Jag har med egna ögon sett hur solen på motsvarande sätt kommit upp - med sin vanliga storlek - i öster på morgonen.

Jag har gått upp i fyrtorn och konstaterat att härifrån ser jag längre än jag gör från marknivå.

Jag har rest på södra halvklotet och noterat att avstånden som kan ses på kartor har stämt.

Jag har även från södra halvklotet sett stjärnbilder jag aldrig sett på himlen hemma. Till exempel det Södra korset. Andra stjärnbilder jag känner igen ser ut att vara roterade.

Hela himlen ser även ut att rotera åt motsatt håll mot den jag är van vid uppe i norr.

Jag har sett månförmörkelser - även de med mina egna ögon.

Jag har sett ’stjärnfall’ dvs meteoriter som kommer in från rymden.

Jag har sett några Foucaults pendlar i arbete.

Jag har kanske framförallt varit ute på natten och det har varit mörkt. Solen har inte kunnat ses.
Citera
2022-10-04, 11:57
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Svara på dom stora frågorna som t ex varför breddgraderna blir kortare söder om ekvatorn, varför solen går ner med oförändrad storlek, hur stjärnhimlen kan röra sig som den gör söder om ekvatorn osv istället för att tramsa om religion. Att gå upp för en backe och att det ser platt ut när man står några meter upp säger noll om jordens form. Ytan på en boll med jordens storlek ser precis lika platt ut som en platt jord om du står på ytan.
Att du rullar utför en backe och stannar visar ingenting om jordens form när vi pratar om så stora saker som jorden.
Citera
2022-10-04, 12:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag har även från södra halvklotet sett stjärnbilder jag aldrig sett på himlen hemma. Till exempel det Södra korset. Andra stjärnbilder jag känner igen ser ut att vara roterade.
Det som slog mig när jag kom ned till ekvatorn var lutningen på månens skära. Vi är vana vid att den står på snedden och sättet den ligger ned vid ekvatorn känns bara så fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in