Citat:
Ursprungligen postat av
PrivatPiratPrimat
Bara för du får all din information från andra betyder det inte jag får det. Är lite det som e min poäng. Du är inte utbildad i detta å inte jag heller.
Eller genom barnprogram, du va ju 10 år när du listade ut världen
Alla vet väl vid 10 års ålder vad som gäller. Ert argument. Ingen indoktrinering där.
Tycker jag lagt fram ett rätt lätt sätt att ta reda på om det finns nån kurvatur med relevanta mätinstrument.
Hittar du nån på youtube som har sagt det jag sagt så länka.
Du: naturlagar ändras med avstånd.
Jag: hur? Vilket avstånd kan man se det?
Du: Korv. Eller gravitation.
Vadå för information från andra? Det är ju ni plattjordare som tror all sanning finns i filmklipp på internet.
Själv har jag sett hur solen gått ned bakom havshorisonten - utan att bli mindre i storlek. Jag har med egna ögon sett hur solen på motsvarande sätt kommit upp - med sin vanliga storlek - i öster på morgonen.
Jag har gått upp i fyrtorn och konstaterat att härifrån ser jag längre än jag gör från marknivå.
Jag har rest på södra halvklotet och noterat att avstånden som kan ses på kartor har stämt.
Jag har även från södra halvklotet sett stjärnbilder jag aldrig sett på himlen hemma. Till exempel det Södra korset. Andra stjärnbilder jag känner igen ser ut att vara roterade.
Hela himlen ser även ut att rotera åt motsatt håll mot den jag är van vid uppe i norr.
Jag har sett månförmörkelser - även de med mina egna ögon.
Jag har sett ’stjärnfall’ dvs meteoriter som kommer in från rymden.
Jag har sett några Foucaults pendlar i arbete.
Jag har kanske framförallt varit ute på natten och det har varit mörkt. Solen har inte kunnat ses.