2022-09-21, 02:28
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Ljus är energi, även månljus. Värme är också energi. Tillför du energi så kan det inte bli kallare.

Ok. Det är väl inte ljuset i sig som är kallt då.
Om hundratals människor har fel el ljuger för mig när dom visar detta med en termometer vet jag inte heller så båda får väl testa och se. Om man vill veta säkert.

Men det bevisar ju inte jordens form på nåt sätt.

I detta ämne blir alla så arga snabbt så det är kul att peta lite. Enda tråden som verkar ha jour och man kan få igång en snabb debatt med Jonas å grabbarna på 5 min.
Och alla verkar stå på er sida så även om jag inte tror på nåt jag säger här så låt oss slåss med ideer och tagningar.

Chilla lite bara och ta inte allt så in i helvetes alvarligt. Inte just du då.
Citera
2022-09-21, 06:52
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Om hundratals människor har fel el ljuger för mig när dom visar detta med en termometer vet jag inte.

Tänk ändå att det finns en människa som satt sig ner och tittat på hundratals videos med påstådda temperaturmätningar. Det blir många många timmar, även om man slapp lägga tid på att leta upp allt detta material.
Citera
2022-09-21, 07:45
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Om hundratals människor har fel el ljuger för mig när dom visar detta med en termometer vet jag inte heller så båda får väl testa och se. Om man vill veta säkert.

I detta ämne blir alla så arga snabbt så det är kul att peta lite. Enda tråden som verkar ha jour och man kan få igång en snabb debatt med Jonas å grabbarna på 5 min.
Och alla verkar stå på er sida så även om jag inte tror på nåt jag säger här så låt oss slåss med ideer och tagningar.

Vad får du ut av att låtsas att du inte vet varför dom extremt FÅ klippen du syftar på handlar om att luften är varmare i skuggområdet pga intilliggande varma objekt?

Du tror lika lite på en platt jord som exakt alla andra plattfiskar här, alltså inte ett dugg. Och du upprepar samma trams som finns upprepat gång på gång på gång här i tråden. Och där det kommer svar som förklarar allt detta trams.

Det finns endast två typer av personer som säger att dom tror jorden är platt, nättroll eller outbildade idiotier. Vilken tillhör du?
Citera
2022-09-21, 11:39
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Vad får du ut av att låtsas att du inte vet varför dom extremt FÅ klippen du syftar på handlar om att luften är varmare i skuggområdet pga intilliggande varma objekt?

Du tror lika lite på en platt jord som exakt alla andra plattfiskar här, alltså inte ett dugg. Och du upprepar samma trams som finns upprepat gång på gång på gång här i tråden. Och där det kommer svar som förklarar allt detta trams.

Det finns endast två typer av personer som säger att dom tror jorden är platt, nättroll eller outbildade idiotier. Vilken tillhör du?

Ja jag är outbildad i att mäta upp jordens form, det är jag.
Citera
2022-09-21, 12:02
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Men du kämpar på med ditt vattenpass och vad folk på youtube lurat i dig.
Citera
2022-09-21, 14:02
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Då kanske det är dags att du utbildar dig då.
Här kan du läsa lite om hur Eratosthenes bar sig åt för ca 2 000 år sedan: https://www.nyteknik.se/popularteknik/hur-eratosthenes-matte-jordens-omkrets-6456345
Du kan söka på nätet om den gubben så kan du få mera bildning om jordens form.
Citera
2022-09-21, 14:23
Avslutad
Citat:

Om jorden är platt så är de vi rundjordare kallar södra halvklotet 3 gånger större än norra halvklotet.

I plattjordsmodellen sprids ljuset således över 3 gånger större yta på södra halvklotet än det sprids över på norra halvklotet.

Hur kan det komma sig att vår midsommar inte har 3 gånger så intensivt ljus från solen som deras?
Citera
2022-09-21, 15:01
Medlem
Citat:
Vikt uppkommer genom att massa samlas. ...

Citat:
Kallt ljus. ...

Citat:

Du är även obildad när det gäller grundläggande fysik såsom t.ex krafter, arbete och energi.

Men handen på hjärtat, inte ens du borde tycka det är speciellt svårt att mäta upp jordens form. I dess enklaste form handlar det om att mäta avstånd mellan olika platser för att därefter jämföra utfallet med en tänkt modell.

Och gör man det så visar det sig att modellen "FE" inte stämmer överens med vad vi kan mäta upp. Vidare så visar det sig att våra uppmätta värden stämmer till 100% med modellen WGS84
Citera
2022-09-22, 20:51
Medlem
Citat:

Steg 1. Utbilda dig
Steg 2. Mät jordens form
Steg 3. Uttala dig om jordens form
Citera
2022-09-23, 07:51
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Om hundratals människor har fel el ljuger för mig när dom visar detta med en termometer vet jag inte.

De gör alla samma fel. De går från en plats till annan och temperaturen kan skilja sig mycket från en plats till en annan. Mätningarna måste göras på samma plats. Jag har gjort experimentet själv, korrekt. Ingen temperaturskillnad.
Citera
2022-09-23, 07:54
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Nej men saker bortanför havet. Den går inte ner i havet.

Sen kan man inte lite på saker över havet eftersom man kan se städer som hägringar.

Solen är inte nära havet som en byggnad. Den är 5000 km över det (om jorden vore platt). Och då skulle solen aldrig komma närmare horisonten än 20 grader.
Citera
2022-09-23, 07:59
Medlem
Idag är dagen som är omöjlig på en plattjord. höstdagjämning.

Solen går upp rakt i öst och går ned rakt i väst, och den gör det samtidigt längs med alla longituder.

I solnedgången står alltså solen rakt i väster i Sverige och i sydafrika samtidigt. Trådens plattisar kan ju rita upp en bild hur det ser ut på er pizzavärld. Hahahagahaha ni är så korkade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in