2024-06-19, 19:05
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
[…]

Det jag inte förstår är hur du är helt oförmögen att ens tänka dig tanken "platsen jag just nu upplever som min verklighet, är inte en snurrande boll."

Liksom, någonstans måste man vara åtminstone lite intellektuellt ärlig med sig själv och erkänna att den tanken är någorlunda befogad. Att säga att vi med säkerhet befinner oss på något som snurrar, vobblar, dras i av alla möjliga håll samtidigt av objekt omkring oss, och fullkomligt rasar genom universum i en smått ofattbar hastighet, allt detta samtidigt... Är ett otroligt påstående. Så är det bara. Och personligen, för mig och mitt sätt att analysera min direkta verklighet, så tycker jag inte "bevisen" för detta påstående är tillräckligt fläckfria. Inte med den utgångspunkt vi alla delar.

Nej det finns inget alls som är märkligt med den snurrande runda bollen. Precis allt - även i lekmannens vardag - tyder på det.
Citera
2024-06-19, 19:21
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Hans fråga var en filosofisk fråga.

Och visst finns det utrymme för det, om de olika parterna presenterar annorlunda sätt att tolka det vi ser, och bägge sätten är tänkbart möjliga.

Bägge sätten är inte tänkbart möjliga. Sorry om jag tar ifrån dig nåt du värderar högt, men bägge sätten är inte möjliga.
Citera
2024-06-19, 19:23
Medlem
Citat:
Hans fråga var en filosofisk fråga.

Och visst finns det utrymme för det, om de olika parterna presenterar annorlunda sätt att tolka det vi ser, och bägge sätten är tänkbart möjliga.

Jag kan verkligen inte se hur en platt jord är "tänkbart möjliga". För mig är det fullständigt otänkbart eftersom det inte går ihop med vad vi kan observera.

Men visst, vi ger det ett försök till: Hur är en 4000 mil lång ekvator "tänkbar" på en platt jord? Och det är bara en (1) av massor med observationer som är helt omöjliga på en platt jord.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-06-19 kl. 19:29.
Citera
2024-06-19, 19:33
Medlem
Citat:
Beror väl helt på vad vi diskuterar. Horisont? Bägge möjliga. Natt och dag? Bägge möjliga. Att marken under mina fötter inte tillhör en snurrande boll? Möjligt.

Nej ditt jon. Vi kan observera att marken snurrar.

Och vi kan mäta upp kurvan och tillhörande horisont. Och nej, du kan inte förklara natt och dag utan att införa massa konstiga superlinser som vi vet att de inte existerar.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-06-19 kl. 19:40.
Citera
2024-06-19, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nej det jon. Vi kan observera att marken snurrar.

Och vi kan mäta upp kurvan och tillhörande horisont. Och nej, du kan inte förklara natt och dag utan att införa massa konstiga superlinser som vi vet att de inte existerar.

Ah, förlåt. Ja, vi kan se rörliga bilder på en snurrande jord. Om jorden vore platt och någon ville få dig att tro något annat, så har du helt rätt i att rörliga bilder inte vore ett effektivt knep. Fel av mig.

Du och jag kan inte observera att marken snurrar.

Varför skulle jag inte behöva tillföra andra förklaringar än "boll rund", om jorden vore platt? Eller du tänker inte så långt, kanske?
Citera
2024-06-19, 19:43
Medlem
Citat:

Du och jag kan inte observera att marken snurrar.

Varför i hela världen skulle jag inte kunna det? Till och med Bob "15 degrees" kunde observera det.

Citat:
Varför skulle jag inte behöva tillföra andra förklaringar än "boll rund", om jorden vore platt? Eller du tänker inte så långt, kanske?

Helt obegripligt.

Vad vill du ha förklarat?
Citera
2024-06-19, 20:01
Medlem
grosemans avatar
Citat:
Det gör vi verkligen! Låt oss fortsätta med det.

Jag ber om ursäkt, jag kanske är korkad. Jag förstår tanken bakom de flesta konspirationsteorier.
Anivaxxare är rädda att staten skall kontrollera deras sinnen, så de vägrar ta vaccin. Typ samma med 5G-motståndare.

Men jag förstår verkligen inte varför vetenskapen skulle vilja påstå att jorden är rund om de vet att den faktiskt är platt. Vad skulle de tjäna på det?
Citera
2024-06-19, 20:45
Medlem
Citat:
Du vill alltså ha svaret på frågan "vad skulle någon tjäna på att ljuga?"

Ja det är väl en berättigad fråga? Och det handlar ju inte en om en enstaka "någon" utan om världens samlade fysiker, meteorologer, amatörastronomer, upptäcksresande, semester seglare, piloter, lantmätare...

Vi pratar ju trots allt om den utan konkurrens största konspirationen som någonsin har funnits. Så något slags motiv vore ju på sin plats.
Senast redigerad av WilleGarvin 2024-06-19 kl. 20:49.
Citera
2024-06-19, 20:52
Medlem
Citat:
Det gör vi verkligen! Låt oss fortsätta med det.

Bra då fortsätter vi med jordens form och storlek.

Tycker du inte att det faktum att vi har färdats hit och dit i hundratals år rimmar lite illa med att vi inte har koll på hur jorden ser ut?
Citera
2024-06-19, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Vet du vad vertikalt och horisontellt innebär? Läs på om Newtons lagar och återkom.

Ja, den så kallade gravitationen anses verka vertikalt. Men i exempelvis en accelererande farkost kan man uppleva nåt väldigt likartat, möjligen exakt samma, fast i exempelvis horisontell riktning.
Citera
2024-06-19, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groseman
Jag ber om ursäkt, jag kanske är korkad. Jag förstår tanken bakom de flesta konspirationsteorier.
Anivaxxare är rädda att staten skall kontrollera deras sinnen, så de vägrar ta vaccin. Typ samma med 5G-motståndare.

Men jag förstår verkligen inte varför vetenskapen skulle vilja påstå att jorden är rund om de vet att den faktiskt är platt. Vad skulle de tjäna på det?

Allt makt utgår ju liksom från uppfattningen den som vet bäst är den som bestämmer. Så det är förmodligen frestande för de bestämmande att hävda att man vet saker trots att man inte gör det.

Att mata folk med en falsk verklighetsbild är ju också just det som bland andra sektledare sysslar med. För i den av sektledaren påhittade verklighetsbilden är det ju alltid sektledaren själv som är "alfa och omega", och det finns ingen möjlighet för anhängarna att förhålla sig oberoende till den.
Citera
2024-06-19, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Ja, den så kallade gravitationen anses verka vertikalt. Men i exempelvis en accelererande farkost kan man uppleva nåt väldigt likartat, möjligen exakt samma, fast i exempelvis horisontell riktning.
Då är det Newtons lagar som gäller. Har inget med gravitation att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in