2022-09-30, 21:26
Medlem
Tartariamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Portväktare? Sådant brukar ni plattskallar börja tjata om när ni inte har vettiga argument. Att storleken på saker man fotograferar ändrar storlek när man zoomar eller byter objektiv är ju självklart. Förklara istället hur du själv tror att storleksskillnaden uppstår istället för att tugga om portväktare. Tror du ärligt att det finns folk som har betalt för att skriva på Flashback? Vilka bevis och vad bevisar dom?

Det från månen sett var absolut inte frånzoomat . Varför skulle de? Man vill väl alltid zooma in nånting intressant isåfall.

Och det som är filmat bakom månen är ju som det är. Månens storlek i förhållande till jorden.
Citera
2022-09-30, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tartariamannen
Aahh! Nu kommer portväktare nummer tre in i bilden! Jonas! Vad har du i timmen? 130? 140?

Du ser att mina bevis håller och då skickar de in dig. Eller hur? Har jag rätt?
Du har ju inga bevis på en platt jord!
Det enda du tjatat om är att du är kass på fotografi. Kom igen, ett bevis på att jorden är platt:?
Citera
2022-09-30, 21:34
Medlem
Tartariamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Du har ju inga bevis på en platt jord!
Det enda du tjatat om är att du är kass på fotografi. Kom igen, ett bevis på att jorden är platt:?

Nej! Jag vill ha ett svar på det material jag skickat! Och då vi nu avgjort att det inte har med varken sig brännvidd, zoomning eller vidvinkel att göra.

Så ge mig för fan ett bra svar innan jag blir förbannad på er nördar!!
Citera
2022-09-30, 21:48
Medlem
Citat:
Du verkar ju vara helt bakom flötet! Har du ens jämfört det material jag skickat?

Ser du inte ens skillnad på storlekar på avstånd så kan ingen hjälpa dig! Men råder dig ändå att söka hjälp arme sate!
Jag trodde att jag för länge sedan hade träffat jordens dummaste plattis, men jag hade tyvärr fel. Jag tror aldrig jag har träffat någon som inte vet att saker och ting ser större ut när man ser dem genom en kikare.
Citera
2022-09-30, 21:50
Medlem
Citat:
... Och då vi nu avgjort att det inte har med varken sig brännvidd, zoomning eller vidvinkel att göra.

Va?!? Det har vi definintivt inte "avgjort". Självklart har det med avstånd och brännvidd att göra.

Citat:

Fast ditt problem är att din argumentation bara blir sämre ju mer förbannad du blir.

Du kan få svaret en gång till om du vill: brännvidd, zoomning eller vidvinkel
Citera
2022-09-30, 21:52
Medlem
Citat:
Nej! Jag vill ha ett svar på det material jag skickat! Och då vi nu avgjort att det inte har med varken sig brännvidd, zoomning eller vidvinkel att göra.

Om det inte har med brännvidd att göra, vad har det då med det att göra? Förklara!
Citera
2022-09-30, 22:18
Medlem
Citat:

Tvärtom så har vi avgjort att det faktiskt är kamerornas egenskaper som gör dig förvirrad. Lägg ner.
Citera
2022-10-01, 09:46
Avslutad
Citat:

Hur avgör du om en förvrängd bild kan vara så förvrängd eller inte när du inte vet hur motivet ser ut?

Du måste ju känna till kontinenternas form och storlek för att kunna titta på en bild och avgöra om den är förvrängd och i så fall hur mycket.
Citera
2022-10-01, 10:14
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Så! Upplys oss! Varför är jordklotet 100 ggr större på den senaste bilden.

Ditt vidvinkel har inget med detta att göra. Detta handlar om perspektiv.

Vad får du ut att låtsas spela mentalt störd?
Vad är det roliga? Skrattar du när du skriver påhittade texter där du låtsas vara idiot?

För även du vet ju att ett objekt på samma avstånd ser större ut en en kraftig kikare gentemot om du har en kikare med mindre styrka.

Och även du förstår att tar du en bild på ett hus på 500 meters avstånd med brännvidd 10 mm och sedan går 750 meter ifrån huset och tar en ny bild med brännvidden 1200 så kommer huset vara större i bilden där du var 750 meter ifrån huset.

Eller blir du förvånad varje gång du zoomar med din smartphone/kamera?

Bild med samma avstånd mellan kamera och objekt, men med olika objektiv/brännvidd: https://cdn-7.nikon-cdn.com/Images/Learn-Explore/Photography-Techniques/2009/Focal-Length/Media/red-barn-sequence.jpg

Ett till exempel: https://ipt.imgix.net/204098/x/0/understanding-focal-lengths-in-landscape-photography-2.jpg?auto=compress%2Cformat&ch=Width%2CDPR&dpr=1& ixlib=php-3.3.0&w=883

Ett sista exempel: https://photographylife.com/wp-content/uploads/2022/01/focal-length-comparison.jpg

Menar du att du är så mentalt handikappad att du inte förstår varför samma objekt i dessa tre exempel blir större pga olika objektiv/brännvidd?

Och är du även så korkad att du inte är kapabel att förstå att om du på tex första exemplet kommer få en mindre bild på den röda ladan om du tar en bild med 18mm brännvidd på halva sträckan än där du stod från börjans i exemplet och tar med 300 mm brännvidd?

Och du är så klart så begåvad att du vet vad beskärning av en bild/foto är för något.

Så du förstår till 100% varför jorden ser mindre ut på filmen där filmen spelas in med ett fast objektiv med låg brännvidd gentemot den andra bilden där kameran har mycket större brännvidd fast bilden är tagen på ett längre avstånd.

Ska du låtsas tro på en platt jord så får du anstränga dig lite. Att ta upp trams som detta är ju bara löjligt. Försök steppa upp lite i nivå.

Och framförallt har detta inget överhuvudtaget med jordens form att göra, detta med kameror och brännvidd fungerar på exakt samma sätt oavsett jordens form.
Senast redigerad av Jazzil 2022-10-01 kl. 10:40.
Citera
2022-10-01, 16:25
Medlem
Citat:

Att du inte förstår optik gör inte jorden platt.
Citera
2022-10-02, 21:31
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Vilket överdrivet svammel! Du kan inte jämföra bilder tagna ute i rymden med de du tar ute i naturen med din pojkvän förstår du väl!

Återigen ditt pucko! Vatför skulle man zooma ut jorden i den första bilden? Och den andra som är filmad har ju redan förhållandet i storlek till månen. Och det är ju bara att sätta sig in i hur jordens storlek skulle upplevas om man från den bilden befann sig på månens yta.

Använd sunt förnuft! Även en sillmjölke som du klarar säkert av det!

Så den som verkligen behöver ta sig i kragen är du!

Vad är den avgörande skillnaden mellan bilder tagna i rymden med de på din kille?
Citera
2022-10-02, 22:05
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Vilket överdrivet svammel! Du kan inte jämföra bilder tagna ute i rymden med de du tar ute i naturen med din pojkvän förstår du väl!

Återigen ditt pucko! Vatför skulle man zooma ut jorden i den första bilden? Och den andra som är filmad har ju redan förhållandet i storlek till månen. Och det är ju bara att sätta sig in i hur jordens storlek skulle upplevas om man från den bilden befann sig på månens yta.

Använd sunt förnuft! Även en sillmjölke som du klarar säkert av det!

Så den som verkligen behöver ta sig i kragen är du!
Jo en kameras optik funkar naturligtvis på samma sätt om du fotograferar någons pojk- eller flickvän eller om du fotograferar i rymden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in