2022-09-18, 20:24
Medlem
Om jag som back har bollen under kontroll vid fötterna. Om jag då kickar upp den, och nickar till målvakten Får han ta den med händerna?
Citera
2022-09-18, 20:34
Medlem
Kupsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Om jag som back har bollen under kontroll vid fötterna. Om jag då kickar upp den, och nickar till målvakten Får han ta den med händerna?

Veratti försökte med liknandes för några år sen, och fick ett gult kort:
https://www.youtube.com/watch?v=cKIOhGtoFLI
Citera
2022-09-18, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kupsan
Förvirrande. Vad var regelbrottet i ditt länkade klipp?
Citera
2022-09-18, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Han låg i stort sett bakom men överkroppen kom delvis på förlängda mållinjen när han kastade sig in genom nätet.

Lite OT.
I handboll ändrades vad jag minns en regel efter att en innovativ spelare studsade bollen inne i målgården men själv sprang utanför planens linjering bakom förlängda mållinjen och vid målet bara stack in bollen runt stolpen. Överraskningen var tydligen så total att målvakten inte gjorde något för att förhindra påhittet. Detta hände nog i början 70-talet. Tror det var ett härligt gäng som hette Swithod i Stockholm. De hade otroligt bra ungdomshandboll med mycket tekniska och roliga grejer för sig men samtidigt var de väldigt bra på att festa så det blev nog inte så många storspelare av dem.

Kul historia! Hade aldrig hört om det förut 👍🙂
Citera
2022-09-18, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Målklocka hade inte varit fel att ha i Allsvenskan och Superettan.

Diskussionen har varit uppe bland domare på elitnivå, men tydligen är efterfrågan väldigt liten.
Citera
2022-09-18, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee

Det ska vara indirekt frispark och varning.

Står i regelboken att det blir varning för olämpligt uppträdande.

"tar initiativ till ett avsiktligt knep för att bollen ska passas (inklusive från
frispark eller inspark) till målvakten med huvud, bröst, knä etc. för att
kringgå regeln, oavsett om målvakten sedan vidrör bollen med händerna;
om målvakten är ansvarig för att ha tagit initiativet till det avsiktliga knepet
bestraffas målvakten".
Citera
2022-09-18, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kupsan

👍
Citera
2022-09-22, 09:35
Medlem
Ok, ny fråga i dessa tider av VAR-diskussioner (vet inte om den här varit uppe förut, tråden har ju växt till sig en del).

Jag var på plats både på Sirius-Degerfors i Uppsala och Hammarby-AIK på Tele2. Båda dessa matcher innehöll objektivt och enligt alla tänkbara repriser feldömda straffar för hands.
Vid båda dessa tillfällen vevades situationen flera gånger på storbildsskärmar medan spelarna vädjande pekade upp mot skärmarna för att få domaren att ändra sitt beslut.
Kanske inte så konstigt att det spelades upp på Tele2, eftersom hemmalaget Hammarby hade fått straff emot sig. Lite mer oväntat att den vevades gång på gång på Studenternas eftersom det var Sirius som hade fått straffen då.

Så till min fråga: Är det så att domaren inte ens får snegla upp mot skärmen och eventuellt ändra sig? Att vi liksom har motsatsen till VAR, att man inte får kika på repriser eftersom möjligheten inte erbjuds på alla matcher.

Det finns väl nåt slags halvpolicy om att inte veva såna här situationer på skärmarna, just för att inte uppvigla publiken och så vidare, och det är väl förståeligt på alla sätt.
Citera
2022-09-22, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kruken
Ok, ny fråga i dessa tider av VAR-diskussioner (vet inte om den här varit uppe förut, tråden har ju växt till sig en del).

Jag var på plats både på Sirius-Degerfors i Uppsala och Hammarby-AIK på Tele2. Båda dessa matcher innehöll objektivt och enligt alla tänkbara repriser feldömda straffar för hands.
Vid båda dessa tillfällen vevades situationen flera gånger på storbildsskärmar medan spelarna vädjande pekade upp mot skärmarna för att få domaren att ändra sitt beslut.
Kanske inte så konstigt att det spelades upp på Tele2, eftersom hemmalaget Hammarby hade fått straff emot sig. Lite mer oväntat att den vevades gång på gång på Studenternas eftersom det var Sirius som hade fått straffen då.

Så till min fråga: Är det så att domaren inte ens får snegla upp mot skärmen och eventuellt ändra sig? Att vi liksom har motsatsen till VAR, att man inte får kika på repriser eftersom möjligheten inte erbjuds på alla matcher.

Det finns väl nåt slags halvpolicy om att inte veva såna här situationer på skärmarna, just för att inte uppvigla publiken och så vidare, och det är väl förståeligt på alla sätt.

Det finns regler om att det inte ska visas repriser på sånt som handlar om bedömningar. Ändå sker det tyvärr emellanåt.
Används inte VAR får domare inte använda sig av repriser genom att titta på skärmar. Detta för att det skulle bli som att ha repris på vissa arenor och vissa (mindre) arenor finns inga skärmar.

Men det är klart att tex. fjärdedomare ibland kan se en repris och hjälpa domaren. Lite streetsmart.

Men när man dömt vissa matcher har det visats en repris med fel vinkel som får det att se ut som att domaren eventuellt gjorde fel och folk blir galna. Men egentligen gjorde domaren rätt. Då blir.man som domare lack på att de skapar en sådan situation.
Citera
2022-09-23, 14:27
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angeanvandarnamn
Men när man dömt vissa matcher har det visats en repris med fel vinkel som får det att se ut som att domaren eventuellt gjorde fel och folk blir galna. Men egentligen gjorde domaren rätt. Då blir.man som domare lack på att de skapar en sådan situation.

Det var en sån situation i helgen i matchen Helsingborg-Malmö som sändes på kanal 5. Hemmalaget fick inte med sig domslutet, situationen vevades på storbildsskärmen varpå publiken - självklart - omedelbart började skandera "domarjävel". Kommentatorn undrade hur de kunde vara så korkade på Olympia att de gjorde på det viset, och jag kan bara hålla med. Ren uppvigling.
Citera
2022-09-23, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Det var en sån situation i helgen i matchen Helsingborg-Malmö som sändes på kanal 5. Hemmalaget fick inte med sig domslutet, situationen vevades på storbildsskärmen varpå publiken - självklart - omedelbart började skandera "domarjävel". Kommentatorn undrade hur de kunde vara så korkade på Olympia att de gjorde på det viset, och jag kan bara hålla med. Ren uppvigling.

Jättekul att vara domare när alla vill sätta dit en hela tiden 😀
Som domare önskade man ibland att de skulle visa repriser på alla felpassningar och misstag spelare gör 😜
Citera
2022-10-04, 09:02
Medlem
LegoLazzes avatar
En rak och tydlig fråga; Borde en idiot som Kristoffer Karlsson verkligen fortsätta döma på högsta nivå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in