Citat:
I stunden när det sker så lyfter inte assisterande flaggan. Då ska assisterande prata med huvuddomaren men han kanske dröjer 0.5 sekunder och huvuddomaren hinner blåsa. Huvudsaken är att de pratar färdigt innan avspark, för då skulle det vara för sent.
Det är assisterande som ska ta den dialogen och ibland tar det några sekunder innan de hinner prata ihop sig. Frågan blir om de tror att det tog på en Kalmarspelare eller Aik-spelare. Det är det domarna pratar ihop sig om som gör att de ändrar sig Förstår att det kan se ut som att det är Sebbe som får assisterande att ändra sig. Men det är ju en tajt situation, eller hur?
Direktiven är iaf att domarna ska prata ihop sig och huvuddomaren ska hjälpa assisterande att säga vem som rörde bollen osv. Samma sak när ngn skymmer sikten för målvakten, men assisterande kan inte avgöra om den skymde sikten, så då får domaren hjälpa till.
Domarhemlighet: I ärlighetens namn så är det ofta huvuddomaren inte har koll på touchen eller om den skymmer sikten för det är så mkt annat domarna kollar på (tröjdragningar, glidtacklingar osv). Så när assisterande frågar så behöver de ibland prata samt läsa av situationen och reaktionerna och göra en helhetsbedömning. I en sjukt tajt situation så kan givetvis publik, spelare och matchens dignitet (Derby, VM-final osv) påverka domarna några procent så att ett 50-50-läge blir till någons fördel. Men jag tror att folk reagerar mer för att de vet att Sebbe ALLTID gnäller. Publiken förväntar sig nästan att domarna ska "hjälpa" storlagen. Men sådana situationer händer mellan Mjällby-Värnamo också och domare ändrar sig
De flesta domare är väldigt duktiga med namn på spelare. Ekberg har dömt halva AIK minst 20 matcher senaste 3 åren. Klart han kan namnet på dom. Halva Kalmar spelade i superettan för 1-2 år sen. Men det är ju inte så att Sebbe är trevlig mot alla domare, så han får en hel del emot sig också för att han är den han är.
Den fördel som storlagen har är att de Oftast har mycket mer bollinnehav. Det gör att de får fler strafflägen, fler smällar, fler hörnor osv. När det då bli 3 st 50-50 frisparkar/straffar så är chansen större att de får en straff med sig i ett 50-50-läge när de har 3 st sådana lägen än det sämre laget som har 0 eller 1 st strafflägen.
Förstår du hur jag menar?
Jag säger inte att det ALLTID är 100% rättvist men jag tror inte att domarna är så svaga att de faller så lätt för trycket från storlagen. En oerfaren domare kanske blir mer påverkad men det är små marginaler. Men jag tror att storlagen hamnar i fler offensiva 50-50-situationer och pga det får några fler med sig.
Jag tycker att du ska se KFF och jag tror faktiskt att de kommer ta poäng möt DIF
Det är assisterande som ska ta den dialogen och ibland tar det några sekunder innan de hinner prata ihop sig. Frågan blir om de tror att det tog på en Kalmarspelare eller Aik-spelare. Det är det domarna pratar ihop sig om som gör att de ändrar sig Förstår att det kan se ut som att det är Sebbe som får assisterande att ändra sig. Men det är ju en tajt situation, eller hur?

Domarhemlighet: I ärlighetens namn så är det ofta huvuddomaren inte har koll på touchen eller om den skymmer sikten för det är så mkt annat domarna kollar på (tröjdragningar, glidtacklingar osv). Så när assisterande frågar så behöver de ibland prata samt läsa av situationen och reaktionerna och göra en helhetsbedömning. I en sjukt tajt situation så kan givetvis publik, spelare och matchens dignitet (Derby, VM-final osv) påverka domarna några procent så att ett 50-50-läge blir till någons fördel. Men jag tror att folk reagerar mer för att de vet att Sebbe ALLTID gnäller. Publiken förväntar sig nästan att domarna ska "hjälpa" storlagen. Men sådana situationer händer mellan Mjällby-Värnamo också och domare ändrar sig

De flesta domare är väldigt duktiga med namn på spelare. Ekberg har dömt halva AIK minst 20 matcher senaste 3 åren. Klart han kan namnet på dom. Halva Kalmar spelade i superettan för 1-2 år sen. Men det är ju inte så att Sebbe är trevlig mot alla domare, så han får en hel del emot sig också för att han är den han är.
Den fördel som storlagen har är att de Oftast har mycket mer bollinnehav. Det gör att de får fler strafflägen, fler smällar, fler hörnor osv. När det då bli 3 st 50-50 frisparkar/straffar så är chansen större att de får en straff med sig i ett 50-50-läge när de har 3 st sådana lägen än det sämre laget som har 0 eller 1 st strafflägen.
Förstår du hur jag menar?
Jag säger inte att det ALLTID är 100% rättvist men jag tror inte att domarna är så svaga att de faller så lätt för trycket från storlagen. En oerfaren domare kanske blir mer påverkad men det är små marginaler. Men jag tror att storlagen hamnar i fler offensiva 50-50-situationer och pga det får några fler med sig.
Jag tycker att du ska se KFF och jag tror faktiskt att de kommer ta poäng möt DIF

Först av allt: tack för att du tar dig tid att svara. Det är oerhört uppskattat och svaren är intressanta.
Jag har inte tillgång till reprisbilder, men poängen är ju att domaren inte är osäker. Han dömer mål och pekar mot mittpunkten. Hur diskussionen uppstår efteråt är ganska oklart. Domarna kan ju kommunicera hela tiden så hade assisterande sett en offisde så hade han väl sagt till huvuddomaren innan han blåste?
Sedan är det ju det här med hur besluten kommer till. Det var en dråplig situation i Kalmar för ett antal år sedan när KFF fick en horribel straff där Syrianskas målvakt gjorde en klockren brytning på bollen. Det beslutet upphävdes av fjärdedomaren som råkade vara Martin Hansson och nog var mer meriterad än förstedomaren. Nu finns det dock knappast någon chans att han skulle ha sett situationen från sin position, men det spelades upp på storbildsskärmen och det var då han reagerade. Så beslutet blev korrekt, men formellt är det väl ett grovt fel att gå efter det?
KFF har mest bollinnehav i alla matcher de spelar, även på Friends. (Tror Ellos hemma är undantaget) Sedan Rydström tog över är de ett av de mest framåtlutade lagen i serien. Ändå fick de årets första straff först i söndags.
I Sverige i dag så är ju väldigt många domare oerfarna. Att den där unge mittbacken i AIK fick vara kvar på banan tills han blev utbytt var också märkligt. Rydström sade efteråt att Ekberg går att prata med i motsats till många andra.
Jag tror det blir väldigt svårt på söndag. KFF brukar funka dåligt mot fysiska lag. De vann iofs hemma i en match jag inte såg.