Flashback bygger pepparkakshus!
2022-12-13, 21:01
Medlem
ZlatanManias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos

Sedan lär Simons ha hånflinat som respons på babbens tjafs. Ska han ha rött så ska han ha rött, det oavsett vad du som publik 300 mil från matchen anser.
Nej han flina därför att det var ännu ett rött kort i mästerskapet vilket domaren tyckte var smått lustigt.

-

Var det straff vid Argentinas 1-0 idag i semin mot Kroatien?
Citera
2022-12-13, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Är du brasse själv eller eftersom du försvarar en slemmig brassedomare så hårt? Du har rytmen i blodet? Jag anser ju själv att en solbränd brasse är en större babbe än en kritvit halvkroat.

Du får nog leta väldigt länge för att hitta en svensk proffsdomare som fått 6 månaders yrkesförbud. Men sånt är ju standard i ett korrupt babbeland som Brasilien.

Nej, jag försvarar alla domare och idrottsfunktionärer. Att han har fått yrkesförbud har ju inget att göra med vad han gör nu, eller hur? Hade han inte varit en lämplig FIFA-internationell domare så hade han inte fått döma.
Citera
2022-12-13, 21:51
Medlem
Tintin.i.Kongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nej, jag försvarar alla domare och idrottsfunktionärer. Att han har fått yrkesförbud har ju inget att göra med vad han gör nu, eller hur? Hade han inte varit en lämplig FIFA-internationell domare så hade han inte fått döma.

Du försvarar alla funktionärer i alla lägen? Låter som du är oavlönad funktionär själv. Ha så kul med att servera blåbärssoppa i vasaloppet

F.ö. var kroaterna Hitlers utvalda folk i Jugoslavien. Kolla upp Ustaše. Hedersarier.
Citera
2022-12-13, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin.i.Kongo
Vad tycker du om Carlos Simons hånflin när han visade ut Teddy Lučić medan Sverige låg under med 2-0 i VM 2006? Är det verkligen normalt att hånflina så, speciellt när det står 2-0 och det röda kortet helt dödar matchen?

För övrigt pålades Simon ett sex veckor långt yrkesförbud av sitt nationella förbund 2009, med anledning av anklagelser om inkompetens, korruption och "upprepade misstag".

Det såg inte bra ut, det kan nog alla erkänna. Men som domare kan allt man gör tolkas överdrivet, utan att det alltid måste vara det.

Har faktiskt själv i lägre division fått skit för att jag log när jag varnade en spelare. I det fallet så var det solklar varning men spelaren spelade helt oskyldig och hävdade att det "var på bollen". Så när det var solklart gult kort och han leker förvånad så kan man bli arg som domare, men jag valde att le för att det var så fjantigt att ifrågasätta.
Efter matchen så säger en av tränarna att jag "ville sätta dit honom" och det syntes för att jag log 🙂

Därför brukar jag tänka på den situationen med Teddy Lucic när de flesta tror att domaren var hemsk som log, eftersom jag fått skit för att jag log. Nu vill jag betona att jag inte flinade lika mycket som Teddys domare och det var inte rött i mitt fall 😀

Men som domare får man akta sig och allt kan vändas mot en. Så jag lärde mig att inte le efter min egen situation 😀
Citera
2022-12-13, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Nej han flina därför att det var ännu ett rött kort i mästerskapet vilket domaren tyckte var smått lustigt.

-

Var det straff vid Argentinas 1-0 idag i semin mot Kroatien?

Det är inte en 100% enkel situation. Vissa kan hävda att målvakten står stilla och anfallaren springer in i honom efter att han spelat bollen.
Men det går sjukt snabbt.
Jag landar ändå i att det var korrekt att blåsa straff då målvakten stoppar anfallaren och är inte nära bollen. Målvakten har ändå ansvar över hur han går in i situationen och när han missar bollen så blir det rimligt med straff.
Citera
2022-12-20, 21:44
Medlem
bagarn29s avatar
Vad är din åsikt om eftersnacket om att det var argentinska spelare inne på plan innan Messi fick in bollen i nät?

Borde målet underkänts?
Citera
2022-12-24, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Vad är din åsikt om eftersnacket om att det var argentinska spelare inne på plan innan Messi fick in bollen i nät?

Borde målet underkänts?

Enligt regelboken så borde spelet stoppats, varningar utdelas osv. I regelboken beskrivs det att om "fler spelare än tillåtet är på planen". Med sunt förnuft kan man förstå att det är skillnad på om de är 15 spelare som anfaller eller om 3-4 spelare är 50 cm in på sidlinjen i en het VM-final.
Hade varit intressant att se en domare blåsa där och ta bort målet pga det 😅

Det är extremt klantigt av argentinska bänken att göra så. Men är det VM final och vi vill tillåta känslor så förstår nog alla fotbollsälskare att det är mer rimligt att släppa det än att underkänna målet.

Eller vad tänker du?
Citera
2022-12-24, 13:16
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angeanvandarnamn
Enligt regelboken så borde spelet stoppats, varningar utdelas osv. I regelboken beskrivs det att om "fler spelare än tillåtet är på planen". Med sunt förnuft kan man förstå att det är skillnad på om de är 15 spelare som anfaller eller om 3-4 spelare är 50 cm in på sidlinjen i en het VM-final.

Det är extremt klantigt av argentinska bänken att göra så. Men är det VM final och vi vill tillåta känslor så förstår nog alla fotbollsälskare att det är mer rimligt att släppa det än att underkänna målet.

Eller vad tänker du?

Eftersom Argentina i mitt tycke betett sig svinigt hade jag gärna sett att man följt reglerna till 100%.
I övrigt tycker jag som du.

God Jul och Gott Nytt År.
Citera
2022-12-25, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Eftersom Argentina i mitt tycke betett sig svinigt hade jag gärna sett att man följt reglerna till 100%.
I övrigt tycker jag som du.

God Jul och Gott Nytt År.

God jul och gott nytt år
Citera
2022-12-25, 11:32
Medlem
Citat:

Eller vad tänker du?
Jag är för att målet godkändes, men hur funkar det med VAR. Det borde vara ett "clear and obvious"?
Citera
2022-12-27, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Jag är för att målet godkändes, men hur funkar det med VAR. Det borde vara ett "clear and obvious"?

Det är egentligen fjärdedomarens område att bevaka och skulle han anse att det bör ingripas så borde han kommunicera med domaren.

Sånt händer oftare än man tror. Tränare och avbytare som går över linjen. Som domare blir man irriterad för att de vet bättre men det är ingen som vill att domaren går in där och leker paragrafryttare.

Huvuddomaren ger alltid uppdrag
till fjärdedomaren att hålla ordning på bänkarna och ska bara kalla ut huvuddomaren om han ska ut och agera. Så VAR behövs inte där egentligen då fjärdedomaren garanterat sett det där.

Reglerna säger att det inte ska vara fler spelare på plan, men då blir frågan automatiskt vilken fördel det laget får pga detta?
Vem hade velat att domaren blåser pga detta? Inte så många. Och verkligen inte i en VM-final.

Så det här blir en regel som behöver tolkas med sunt förnuft. Och det händer som sagt ofta i heta matcher. I vissa lägen, speciellt när det upprepas så måste man agera. Men vad hade hänt med den domaren som i en VM-final dömde bort ett mål och pekade på att det var några från bänken som gått en meter över linjen?
Citera
2022-12-27, 23:10
Medlem
Citat:
Det är egentligen fjärdedomarens område att bevaka och skulle han anse att det bör ingripas så borde han kommunicera med domaren.

Sånt händer oftare än man tror. Tränare och avbytare som går över linjen. Som domare blir man irriterad för att de vet bättre men det är ingen som vill att domaren går in där och leker paragrafryttare.

Huvuddomaren ger alltid uppdrag
till fjärdedomaren att hålla ordning på bänkarna och ska bara kalla ut huvuddomaren om han ska ut och agera. Så VAR behövs inte där egentligen då fjärdedomaren garanterat sett det där.

Reglerna säger att det inte ska vara fler spelare på plan, men då blir frågan automatiskt vilken fördel det laget får pga detta?
Vem hade velat att domaren blåser pga detta? Inte så många. Och verkligen inte i en VM-final.

Så det här blir en regel som behöver tolkas med sunt förnuft. Och det händer som sagt ofta i heta matcher. I vissa lägen, speciellt när det upprepas så måste man agera. Men vad hade hänt med den domaren som i en VM-final dömde bort ett mål och pekade på att det var några från bänken som gått en meter över linjen?
Min fråga var nog mer, när ska VAR hå in och granska? Är det inte nät det är "clear and obvious" vilket det var här. Även om jag är för domarens bedömning, men kan VAR göra samma sak. Beslutet här är väl ganska binärt om man följer regelboken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in