Citat:
Ursprungligen postat av
Angeanvandarnamn
Jag har inte sagt att endast spelarna ska klandras. Men tycker inte du att spelarna har åtminstone lite ansvar för att det filmas och förstärks överdrivet ibland? Då syftar inte jag på att någon får en smäll och förstärker. Utan alla de som inte får en smäll och de som får en lätt touch men slänger sig som att de träffats av en hagelbössa. När spelare beter sig så präglar det spelet i övrigt också.
Men givetvis har domare det största ansvaret att stävja detta. Och det är domarkollektivet både i Sverige och internationellt som i sådana fall ska höja nivån. Eller tycker du att just den här delen (praxis) ser annorlunda ut bland svenska domare jämfört med andra ligor?
Förstår vad du menar men när man har varit i de situationerna som domare så vet man hur svårt det är. Nästan varje straffsutuation är svår (kontringar, snabba vändningar, trängsel i straffområdet, knuffar, hands, osv) och när man ska blåsa vill man vara 100% säker. Men varje smäll, tröjdragning och knuff är inte 100% solklar. Om den är SOLKLAR så lovar jag att varje domare kommer blåsa öven om spelaren inte faller. Solklar smäll, solklar tröjdragning osv. Men det är tyvärr inte alltid så lätt (utan repris).
Många verkar tro att dömning är så lätt och att domare bara jävlas för skojs skull

Jag skrev ju att spelarna får skit, och det med rätta, när dom filmar. Så jo, spelare ska klandras för filmningar. Och för överdrivna förstärkningar också för den delen, men dom görs ju oftast för att få stopp på spelet eller liknande så det är lite av en annan orsak också.
Men förstärkningar över lag, det är framför allt domarnas fel. Det är ni som kan göra nått åt det, men istället belönar ni det.
Nu brukar jag inte se speciellt mycket internationell fotboll måste jag erkänna, men det känns inte bättre där nej. Det gör ju bara problemet mycket större..
Och jag vet nog mycket bättre än dom flesta hur svårt det är. Jag har själv dömt i vattenpolo, där har man vattenytan mellan sig själv och förseelsen. Tro mig, jag vet hur svårt det är.

Kanske bland annat därför som jag tittar så mycket på den fällde spelarens reaktion för att bedöma situationen. Om det är omöjligt att ens se själva förseelsen så får man gå mer på det man kan se.