Citat:
Ursprungligen postat av
MrOrdonnee
Jag jagade länge en favoritvin, men under jakten lärde jag mig att vinupplevelsen beror på vad du har till. Samma vin kan både vara underbart och bortkastat beroende på maten.
Äter du dock pasta med samma ragu varje dag så kan du nog hitta din perfekta match för det.
Ett trevligt alternativ är ju att ha flera ”husvin” hemma som man har järnkoll på. Då vet man var vinerna befinner sig i sin utveckling. Om vinerna behöver luft, hur mycket och vilka maträtter de passar till.
Citat:
Ursprungligen postat av
JustZlatan
Riscalan... tja helt okej vin men ingen höjdarupplevelse.
Nu drack du vinet ganska ungt. Då kan vissa viner vara överintensiva med hög syra och vassa tanniner. Andra unga viner kan vara slutna och ha en mycket låg fruktkoncentration. Jag tycker iofs inte heller att Riscal är någon höjdare.
Riscals & Faustinos dryckesfönster om man ska tro cellartracker:
https://www.cellartracker.com/list.a...1284b503d50d1f
https://www.cellartracker.com/list.a...63166929f2e7e7
Skrev en del om vinlagring som jag inte hann posta tidigare:
Som Hamley sa: lägg flaskorna om du ska spara dom en längre tid. I liggande position gör vinet att korken expanderar och därmed hindrar att syre kommer in som kan skada vinet. Det är hela poängen med naturkork. Att det sen kan låta trevligt när man korkar upp vin är lite av en bonus.
Äldre viner utvecklar ofta fällning. För att undvika att få det i glaset kan du låta flaskan stå 2-3 dygn innan den öppnas och dekanteras. Det har hänt mej att spanska viner stinker av svavel i början, men sånt brukar försvinna med lite luft. En del viner behöver också luftas i timmar för att komma till sin rätt.
För viner som ska lagras riktigt länge brukar man rekommendera mörker och en stabil temperatur på ca 12 grader, luftfuktighet på 65-70. Jag har själv haft viner i rumstemperatur (17-24 grader) i över 3 år utan att jag märkt att de tagit någon som helst skada av det.
Så om jag gissar friskt att det är ca 18 stabila grader i din källare, så borde 6 år inte leda till några problem. Förutsatt att vinet i fråga pallar med det förstås. Riscal skulle t ex inte palla 6 år. Däremot vet jag inte vad som händer efter 10-15 år.