2022-10-02, 13:32
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somalimonkey
Nähä? Ifall man köper in massa saker i syfte att förbereda sig inför kris, vad är man då?
Vad är det för skillnad på att köpa in 5 balar toapapper och stearinljus och att köpa en dieselgenerator för att man är rädd för ryzzen?
Hoarders har inget med överlevnad att göra.

Det är vad preppers kallar den typen av personer
Men jag vet inte så mycket mer än så eller varför preppers ser ner på dom som håller på med den typen av planlös hoarding som dom kallar det
Senast redigerad av svengöran 2022-10-02 kl. 13:37.
Citera
2022-10-02, 14:18
Medlem
Dr.Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Jag tänker på er som lagt mycket tid och resurser på att samla på er allehanda utrustning och förnödenheter. Blir ni besvikna om ni aldrig får användning av dessa prylar? Om det aldrig blir nån kris?

Jag har "lekt med tanken" i 20 år att det finns en risk för att Sverige går åt h-e. I början skattade jag det till 5-10% under min livstid. Köpte ett ställe på landet med lite skog och eget vatten och började plantera fruktträd. För frugan var det en sommarstuga - för mig dessutom en möjlig tillflyktsort i framtiden.

Så kom 2015. Närmare 50% att det skiter sig innan jag dör. Och ett par år därefter beslutade vi oss för att sälja huset i stan och flytta till landstället. Det är nu genomfört och det sprakar just nu från kakelugnen. Och efter Covid och Ukraina och Nordstream och Energibristen och Putins tal, känns det nu som 90% risk att det skiter sig totalt.

Det var kul och spännande att planera för kollaps när risken var 5%. På samma sätt som det var kul att se "Gudfadern" när det begav sig. Men nu, när kollapsen står för dörren och klanväldet styr stora delarav Sverige är det inte lika kul att preppa eller kolla maffiafilmer. eller planera odlingsbäddar. Nu är det att säkra de fysiska tillgångarna om fiatvalutorna skiter sig och att kunna försvara sig för en home invasion.

Så: Nej, jag blir inte besviken om krisen inte kommer. Bara lättad. Då kan jag "skoj-preppa" och skörda frukt, göra vin och köra ut med fyrhjulingen och hämta stormfälle till ved. Utan att bry mig om: "Svenne, vi äger ditt hus nu. Jag sköt hunden.".
Citera
2022-10-02, 14:26
Medlem
Bizmarcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Hfuhruhurr
Jag har "lekt med tanken" i 20 år att det finns en risk för att Sverige går åt h-e. I början skattade jag det till 5-10% under min livstid. Köpte ett ställe på landet med lite skog och eget vatten och började plantera fruktträd. För frugan var det en sommarstuga - för mig dessutom en möjlig tillflyktsort i framtiden.

Så kom 2015. Närmare 50% att det skiter sig innan jag dör. Och ett par år därefter beslutade vi oss för att sälja huset i stan och flytta till landstället. Det är nu genomfört och det sprakar just nu från kakelugnen. Och efter Covid och Ukraina och Nordstream och Energibristen och Putins tal, känns det nu som 90% risk att det skiter sig totalt.

Det var kul och spännande att planera för kollaps när risken var 5%. På samma sätt som det var kul att se "Gudfadern" när det begav sig. Men nu, när kollapsen står för dörren och klanväldet styr stora delarav Sverige är det inte lika kul att preppa eller kolla maffiafilmer. eller planera odlingsbäddar. Nu är det att säkra de fysiska tillgångarna om fiatvalutorna skiter sig och att kunna försvara sig för en home invasion.

Så: Nej, jag blir inte besviken om krisen inte kommer. Bara lättad. Då kan jag "skoj-preppa" och skörda frukt, göra vin och köra ut med fyrhjulingen och hämta stormfälle till ved. Utan att bry mig om: "Svenne, vi äger ditt hus nu. Jag sköt hunden.".

Så planen för preppers likt dig är alltså att springa och gömma sig och låta andra ”städa upp” krisläget? Sitta i nån avlägsen stuga nånstans och äta sura äpplen medan övriga försöker ta hand om infrastruktur, sjukvård och övrig logistik?
Verkar ju inte alls egoistiskt…
Och vad gör ni när äpplena tar slut? Återgår till det som andra byggt upp medan ni gömt er under bordet?
Citera
2022-10-02, 14:33
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Så planen för preppers likt dig är alltså att springa och gömma sig och låta andra ”städa upp” krisläget? Sitta i nån avlägsen stuga nånstans och äta sura äpplen medan övriga försöker ta hand om infrastruktur, sjukvård och övrig logistik?
Och vad gör ni när äpplena tar slut? Återgår till det som andra byggt upp medan ni gömt er under bordet?

Tycker du inte att det du skriver redan stämmer med hur samhället fungerar idag?
Citera
2022-10-02, 14:35
Medlem
Bizmarcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Tycker du inte att det du skriver redan stämmer med hur samhället fungerar idag?

Nje, finns åtminstone ganska många kvar som inte lagt sig platt på marken och gett upp. Men att ha som plan att springa iväg och gömma sig när skiten träffar fläkten tycker jag är kontraproduktivt.
Citera
2022-10-02, 14:39
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onaniprodukt
Med tanke på hur självgoda de verkar nu, så tror jag nog att många preppers kommer bli besvikna när de långsamt ser sin burkmats bäst-före-datum gå ut.

Prepper-regel nummer 1: samla enbart på dig konserver du kontinuerligt käkar upp så att du hela tiden ersätter burklagret med nya burkar. Har man källaren full av burkmat som gått ut för tio år sen är man en värdelös prepper.
Citera
2022-10-02, 14:43
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Prepper-regel nummer 1: samla enbart på dig konserver du kontinuerligt käkar upp så att du hela tiden ersätter burklagret med nya burkar. Har man källaren full av burkmat som gått ut för tio år sen är man en värdelös prepper.

Då är man en hoarder, detsamma gäller som redan nämnts i tråden om pappskallar som ska köpa på sig dieselaggregat och köra i lägenhetsområdet vid rejäl shtf.
Ljud och ljusdisciplin gäller såväl för en prepper som i det militära
Citera
2022-10-02, 14:47
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Då är man en hoarder, detsamma gäller som redan nämnts i tråden om pappskallar som ska köpa på sig dieselaggregat och köra i lägenhetsområdet vid rejäl shtf.
Ljud och ljusdisciplin gäller såväl för en prepper som i det militära

Det där med dieselaggregat handlar lite om var man bor tycker jag. Jag bor i södra Sverige så jag klarar mig med underställ och raggsockor om strömmen går mitt i vintern. Bor du däremot i Kiruna kommer du frysa ihjäl utan dieselaggregat om du inte har något annat sätt att värma dig. Du kan tex inte elda om du bor i lägenhet.
Citera
2022-10-02, 15:11
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn

Hade varit ganska kul.. speciellt om man hade internet kvar så man kunde läsa om allt gnäll på
Facebook folk får ju panik så fort det strular med Swish, kortbetalningar och minsta strömavbrott

Skulle va PISS-skönt att slippa nätet i några dar. Bara skit där ändå. Jag har jävla massa brädspel och värmeljus så jag klarar ett längre strömavbrott.
Citera
2022-10-02, 15:20
Medlem
JulietsBleedings avatar
Nopes.
Bara lite trist att rotera maten, men det är för att vi var lite korkade i början och inte köpte mat vi gillar utan gick mer på näring och bukfylla.
Citera
2022-10-02, 17:28
Medlem
Dr.Hfuhruhurrs avatar
Citat:

Du, det är ni som har ställt till det som får städa upp skiten. Jag har röstat rätt i 24 år och fått betala för kalaset mot min vilja. Inte en chans att jag dessutom skall ta en kula för de som kallat mig och andra för "rasister" och "klimatförnekare" och "inskränkta" när vi motsatt oss massinvandring, vindkraft i.st.f. kärnkraft och medlemskap i EU.
Citera
2022-10-02, 17:35
Medlem
Bizmarcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Hfuhruhurr
Du, det är ni som har ställt till det som får städa upp skiten. Jag har röstat rätt i 24 år och fått betala för kalaset mot min vilja. Inte en chans att jag dessutom skall ta en kula för de som kallat mig och andra för "rasister" och "klimatförnekare" och "inskränkta" när vi motsatt oss massinvandring, vindkraft i.st.f. kärnkraft och medlemskap i EU.

Vilka ”Ni”?
Jag är en sann fosterlandsälskande som hela tiden röstat ”rätt”, och inte tänker springa iväg och tjura som ett barn bara för att det hittills inte gått min väg.
Väx upp för fan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in