Citat:
Ursprungligen postat av
Bizmarck
Jag tänker på er som lagt mycket tid och resurser på att samla på er allehanda utrustning och förnödenheter. Blir ni besvikna om ni aldrig får användning av dessa prylar? Om det aldrig blir nån kris?
Jag har "lekt med tanken" i 20 år att det finns en risk för att Sverige går åt h-e. I början skattade jag det till 5-10% under min livstid. Köpte ett ställe på landet med lite skog och eget vatten och började plantera fruktträd. För frugan var det en sommarstuga - för mig dessutom en möjlig tillflyktsort i framtiden.
Så kom 2015. Närmare 50% att det skiter sig innan jag dör. Och ett par år därefter beslutade vi oss för att sälja huset i stan och flytta till landstället. Det är nu genomfört och det sprakar just nu från kakelugnen. Och efter Covid och Ukraina och Nordstream och Energibristen och Putins tal, känns det nu som 90% risk att det skiter sig totalt.
Det var kul och spännande att planera för kollaps när risken var 5%. På samma sätt som det var kul att se "Gudfadern" när det begav sig. Men nu, när kollapsen står för dörren och klanväldet styr stora delarav Sverige är det inte lika kul att preppa eller kolla maffiafilmer. eller planera odlingsbäddar. Nu är det att säkra de fysiska tillgångarna om fiatvalutorna skiter sig och att kunna försvara sig för en home invasion.
Så: Nej, jag blir inte besviken om krisen inte kommer. Bara lättad. Då kan jag "skoj-preppa" och skörda frukt, göra vin och köra ut med fyrhjulingen och hämta stormfälle till ved. Utan att bry mig om: "Svenne, vi äger ditt hus nu. Jag sköt hunden.".