• 1
  • 2
2022-10-01, 22:24
Medlem
Bizmarcks avatar
Jag tänker på er som lagt mycket tid och resurser på att samla på er allehanda utrustning och förnödenheter. Blir ni besvikna om ni aldrig får användning av dessa prylar? Om det aldrig blir nån kris?
Citera
2022-10-01, 22:45
Medlem
Niggwards avatar
Skulle nog inte tro det. Om du har brandalarm och hemförsäkring så blir man inte ledsen ifall huset inte brinner ner.

Ganska märklig fråga.
Citera
2022-10-01, 22:55
Medlem
Onaniprodukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Jag tänker på er som lagt mycket tid och resurser på att samla på er allehanda utrustning och förnödenheter. Blir ni besvikna om ni aldrig får användning av dessa prylar? Om det aldrig blir nån kris?

Med tanke på hur självgoda de verkar nu, så tror jag nog att många preppers kommer bli besvikna när de långsamt ser sin burkmats bäst-före-datum gå ut.
Citera
2022-10-01, 22:55
Medlem
Bassplays avatar
Tror man hellre har dom oavsett, lite som försäkring eller en extra femhundring i plånboken ifall kortet strular..
Citera
2022-10-01, 22:56
Medlem
shoottheelkss avatar
Pratade med personal på ett varuhus igår. Över 1200 artiklar restade.

Pratade med personal på en matbutik i går. Över 1000 artiklar restade.
Sade att när mer kommer in, så kommer priserna vara högre.

Allt de har av massor av artiklar, är det, de har kvar i butik!

Så de, (prepparna) kanske får rätt.

Blir intressant att följa logistiken nästkommande dagarna!
Om det inte ändrar sig, så blir det circus....

Något är på gång....

Håll popkornen redo.....
Citera
2022-10-01, 23:16
Medlem
4yoonlys avatar
Har ett typ 2-3 veckors förråd om något skit skulle hända. Lite skönt att ha börjat innan maten blev så dyr. Kommer börja nagga på förrådet ett år eller två men samtidigt kanske köpa mer om inget otroligt skulle ske (typ rysk revolt och Putin hängs). Sedan vet man ju aldrig hur Kina reagerar... Så matförrådet kanske får bestå även Putin försvinner...

Jag ser inget problem, maten kommer ju ätas upp ändå. Andra grejor man köpt, kan användas vid normala camping tillfällen ändå.

Som någon annan nämnde det är bara en liten försäkring, som tro det eller kostar i princip inget (om du inte köper saker du inte kan använda annat än i just nödfall dock).

Även om världen inte såg ut som den gjorde just nu, skulle jag nog haft denna lilla "försäkring" då det återigen är inget som går till spillo... det är bara en liten buffert för oförutsedda händelser...
Citera
2022-10-01, 23:27
Medlem
CookieClickers avatar
Hellre ha och inte behöva än att behöva och inte ha. Man kollar helt enkelt datumen på allting man köper och använder det innan och byter ut det mot nya saker. Det känns tryggt på något vis att veta att om strömmen går i några dagar så kan jag dra fram sprit-köket och ändå laga en helt okej måltid.
Citera
2022-10-02, 00:38
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onaniprodukt
Med tanke på hur självgoda de verkar nu, så tror jag nog att många preppers kommer bli besvikna när de långsamt ser sin burkmats bäst-före-datum gå ut.
Man roterar förrådet och fyller på och äter upp när det byts ut.

Trodde du att hela förrådet kastas på soptippen en viss dag?

Du verkar avundsjuk och lite bakom flötet.
Citera
2022-10-02, 03:19
Medlem
Bravess avatar
Citat:

Nu ar jag forvisso ingen prepper, men det mesta av det jag har hemma for en krissituation ar aven sadant jag anvander vid kamping, hiking etc. Sa det ar inte sa att det aldrig kommer till anvanding.

Blir du upprord om du aldrig far anvandning av din hemforsakring? Eller bilforsakring?
Citera
2022-10-02, 05:36
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Utrustningen använder jag när jag jagar eller fiskar (mycket av utrustningen) Även en del av maten går åt då.

Känner mig inte alls besviken om vi inte får krig eller annan nöd här, prylarna används ändå till största delen. Är ingen preppernörd ala´en del jänkare men bor en bra bit från närmaste stad, är ju inte direkt så jag kan svänga in på donken eller dylikt om jag känner mig lite småhungrig. Lägger bilen av halvvägs hem kan jag få gå ett par mil (visst, finns ju grannar men men) Då är det bra att ha verktyg, kläder, skor och lite käk o vatten i bilen.
Citera
2022-10-02, 06:11
Medlem
cacas avatar
Tvärtom, blir glad om det aldrig skulle komma någon kris.
Är inte därför man förbereder sig, det är om det ändå skulle hända man förbereder sig.

För mig har det mer handlat om lära mig och testa mig fram, att odla grönsaker, bär, frukter och ta egna fröer så man inte är beroende av handla på butik för få kunskap samt skapa ett oberoende.
Vi som art har tappat mycket av den gamla kunskap som fanns förr för överleva över lång tid utan istället gjort oss beroende av andra som butiker för minsta småsak.

Sen saker som vevradio eller ficklampor, knivar, spritkök mm är inget som imponerat på mig. Har satsat på helt andra saker som solceller med batteridrift för kunna ha viss bekvämlighet om elnätet kraschar. Inte kul om man har frysen späckad med fint kött om elen försvinner två veckor en varm sommar.
Böcker då internet känsligt. Ett rejält växthus och par tunnelväxthus i lager ifall att. Osv. Djurhållning och lagring av mat, konservera mm.

Förhoppningsvis kommer man aldrig behöva det man har för verkligen överleva, men det finns där ifall att. Sen leva utan behöva konsumera är rätt billigt, handlar smör, grädde, ost i princip då jag besöker butik varannan vecka, men dessa skulle jag överleva utan om det krävdes.
Citera
2022-10-02, 06:32
Medlem
Inte alls , bara rotera ut födan som nästan är utanför bästa datumet och fylla på nytt , Det är ett nöje att uppdatera förrådet,
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in