2022-10-02, 06:33
Medlem
Muppetys avatar
Längtar inte till nått kärnvapenkrig direkt, men skapar ibland lite egna scenarion genom att t.ex. tälta i skogen. Då tar jag med bl.a. min vevradio o lagar mat på spritköket. Man testar sina prylar.

Men imorgon blir det allvar, då ska de minsann stänga av fjärrvärmen mellan 08 o 13!
Fram med gasolvärmaren!
Citera
2022-10-02, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Pratade med personal på ett varuhus igår. Över 1200 artiklar restade.

Pratade med personal på en matbutik i går. Över 1000 artiklar restade.
Sade att när mer kommer in, så kommer priserna vara högre.

Allt de har av massor av artiklar, är det, de har kvar i butik!

Så de, (prepparna) kanske får rätt.

Blir intressant att följa logistiken nästkommande dagarna!
Om det inte ändrar sig, så blir det circus....

Något är på gång....

Håll popkornen redo.....

Nej det har du inte gjort.

Föga förvånande att du har typ hundra trådar skapade i konspirationsteorier och att svaret på allt problem är D-Vitamin
Citera
2022-10-02, 06:48
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Jag tänker på er som lagt mycket tid och resurser på att samla på er allehanda utrustning och förnödenheter. Blir ni besvikna om ni aldrig får användning av dessa prylar? Om det aldrig blir nån kris?

Jag har ett prepper-kit på vinden med bla spritkök, t-röd, vevradio, värmeljus, burkmat mm. Skulle vara lite mysigt med ett omfattande strömavbrott på typ tre dagar så jag får användning för dessa prylar men någon ”samhällskollaps” tror jag inte kommer inträffa under överskådlig framtid.
Citera
2022-10-02, 06:55
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Jag tänker på er som lagt mycket tid och resurser på att samla på er allehanda utrustning och förnödenheter. Blir ni besvikna om ni aldrig får användning av dessa prylar? Om det aldrig blir nån kris?
Nä. Jag preppar med mat jag ändå äter, för ca 3-4 månader Att jag har ett lager av det hemma istället för att "ha lagret i affären" . Kan ju vara bra att ha av flera skäl förutom krisen. Man kan bli arbetslös/sjukskriven, då gör det ju inget att ha ett redan köpt matlager heller.
Citera
2022-10-02, 07:00
Medlem
Jag är jättenöjd med mitt förråd. Eftersom man hela tiden äter upp den äldsta maten blir jag knappt påverkad av den höga inflationen, jag kan i lugn och ro invänta bra erbjudanden på det som måste fyllas på, och jag känner mycket mindre stress än om jag hade tvingats köpa till dagspris. Är också glad för utrustning jag samlat på mig, jag vet att jag är trygg även om strömmen försvinner ett par veckor eller längre, så oavsett om något dramatiskt skulle hända i samhället kommer jag må ganska bra.

Nu är jag ingen extrem prepper, brinner inte för exempelvis bug-out-planer eller särskilda prylar eller så, utan den typen som vill ha trygghet och därför satsar på mycket god hemberedskap. Att jag samtidigt bekämpar inflationen med mitt val av livsstil är en bonus.
Citera
2022-10-02, 09:27
Medlem
slagskotts avatar
Vi har 2 kylskåp och tre frysar hemma som är fulla, om strömmen bryts blir det inte kul så jag funderar på om inte ett elverk hade varit bra att ha tillsammans med några hundra liter bränsle.
Citera
2022-10-02, 11:40
Medlem
Nej. Jag ser prepping lite som en hobby. Om skiten träffar fläkten så till den grad att det ansamlade förrådet behövs så är det ju inte längre fråga om prepping utan överlevnad. Blir en tyngdlyftare besviken om dagen aldrig kommer då han behöver lyfta en bil?

Med facit i hand hade jag inte behövt ha någon hemförsäkring de sista 17 åren, för det har inte hänt något stort nog att göra försäkringsärende av. Hade sparat många tusenlappar där, men det är inget jag gråter över. Då är en outnyttjad hemförsäkring mer bortkastad än prepping, eftersom man kan förbruka och rotera förrådet efterhand och få valuta för pengarna under tiden.
Citera
2022-10-02, 12:31
Medlem
Aktieklipparns avatar
Jag kan väl inte direkt kalla mig "prepper" men klarar mig gott i offgrid-stugan 1-2mån

Tror dom flesta som har lite "backup" mår bättre av tryggheten Jag borde fylla på förråden

Lite lagom kris hade nog varit nyttigt för många

Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Vi har 2 kylskåp och tre frysar hemma som är fulla, om strömmen bryts blir det inte kul så jag funderar på om inte ett elverk hade varit bra att ha tillsammans med några hundra liter bränsle.

Har också en himla massa mat i villan och funderar på om man borde ta hem elverket från
landet och ha lite lagom med bränsle så man kan konservera all mat om det skulle behövas

Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag har ett prepper-kit på vinden med bla spritkök, t-röd, vevradio, värmeljus, burkmat mm. Skulle vara lite mysigt med ett omfattande strömavbrott på typ tre dagar så jag får användning för dessa prylar

Hade varit ganska kul.. speciellt om man hade internet kvar så man kunde läsa om allt gnäll på
Facebook folk får ju panik så fort det strular med Swish, kortbetalningar och minsta strömavbrott
Senast redigerad av Aktieklipparn 2022-10-02 kl. 12:54.
Citera
2022-10-02, 12:45
Medlem
svengörans avatar
Citat:

Jag är inte mycket till prepper men har lite konserver och annat undanlagt men jag har pratat med ett par preppers och gemensamt för dom och mig själv är att samtliga hoppas att krisen aldrig kommer så preppergrejer behöver användas.

Alla normala saker som att trycka på lysknappen och lampan tänds, ta en varm dusch mm.. det finns inga preppergrejer som kan ersätta sånt i längden och dom flesta normala människor vill ha ett bekvämt och bra liv med livskvalitet oavsett om dom är preppers eller inte.
Att behöva leva på preppergrejer är tyvärr ett dåligt sätt att leva på.
Senast redigerad av svengöran 2022-10-02 kl. 12:48.
Citera
2022-10-02, 13:16
Medlem
Preppers är i 9/10 fall aspergare som får bånge av idén att skapa den perfekta preppinglådan. Massa pengar läggs på utrustning som dom själv vet är onödig, men det är ju coolt! Att dom sen skulle ligga i fosterställning och skaka till döds eller fly landet fortare än fan om en kris hade skett är inte lika viktigt. Prepping är mer ett specialintresse än en överlevnadsstrategi.

Pannlampor som både kan lysa och laddas med solceller, multiknivar som förutom att skära också kan såga, fila, öppna Monsterburken och återkalla Jesus till jordens yta.
Farfars gamla rostiga plåtlåda fylls med förband, plåster, tändstål och sytråd i äkta Bear Grylls-anda. Att enda elden dom har tänt var i Minecraft är inte lika viktigt.

Halva ettan på 30kvm fylls med massa skrot och vattendunkar som bara blir gammalt och står i vägen. Men man får ju ryggdunkningar av grabbarna på autisticpreppers.com när man postar bilder på sin setup så det är lätt värt!

Dom övriga 10 procenten av preppers är grubblande folk som faktiskt är livrädda och paranoida, och som hade mått bäst av att gå och prata med någon samt få något lugnande utskrivet så dom inte dras djupare ner i sina demoner.

För ett tag sen var det något mongo här som skulle köpa ett dyrt dieselaggregat och köra i sin lägenhet ifall ryssen kommer och slår ut elen. Att det både är en rätt dum ide att köra ett dieselaggregat i en trång lägenhet samt att han förmodligen hade fått fightas mot horder av frusna familjer som vill kunna värma sig i hans lägenhet tänkte han inte på. Det visar ju ungefär vilken typ av människor preppers är.
Citera
2022-10-02, 13:24
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somalimonkey
För ett tag sen var det något mongo här som skulle köpa ett dyrt dieselaggregat och köra i sin lägenhet ifall ryssen kommer och slår ut elen. Att det både är en rätt dum ide att köra ett dieselaggregat i en trång lägenhet samt att han förmodligen hade fått fightas mot horder av frusna familjer som vill kunna värma sig i hans lägenhet tänkte han inte på. Det visar ju ungefär vilken typ av människor preppers är.

Skulle inte kalla såna personer preppers, en prepper kännetecknas av att alltid tänka ett steg längre.
Bara för att man köper saker betyder det inte att man kvalar in som prepper, personer som planlöst köper en massa saker räknas oftast in i kategorin hoarders
Citera
2022-10-02, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Skulle inte kalla såna personer preppers, en prepper kännetecknas av att alltid tänka ett steg längre.
Bara för att man köper saker betyder det inte att man kvalar in som prepper, personer som planlöst köper en massa saker räknas oftast in i kategorin hoarders
Nähä? Ifall man köper in massa saker i syfte att förbereda sig inför kris, vad är man då?
Vad är det för skillnad på att köpa in 5 balar toapapper och stearinljus och att köpa en dieselgenerator för att man är rädd för ryzzen?
Hoarders har inget med överlevnad att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in