Citat:
Ursprungligen postat av
Bizmarck
Jag tnker p er som lagt mycket tid och resurser p att samla p er allehanda utrustning och frndenheter. Blir ni besvikna om ni aldrig fr anvndning av dessa prylar? Om det aldrig blir nn kris?
Jag har "lekt med tanken" i 20 r att det finns en risk fr att Sverige gr t h-e. I brjan skattade jag det till 5-10% under min livstid. Kpte ett stlle p landet med lite skog och eget vatten och brjade plantera frukttrd. Fr frugan var det en sommarstuga - fr mig dessutom en mjlig tillflyktsort i framtiden.
S kom 2015. Nrmare 50% att det skiter sig innan jag dr. Och ett par r drefter beslutade vi oss fr att slja huset i stan och flytta till landstllet. Det r nu genomfrt och det sprakar just nu frn kakelugnen. Och efter Covid och Ukraina och Nordstream och Energibristen och Putins tal, knns det nu som 90% risk att det skiter sig totalt.
Det var kul och spnnande att planera fr kollaps nr risken var 5%. P samma stt som det var kul att se "Gudfadern" nr det begav sig. Men nu, nr kollapsen str fr drren och klanvldet styr stora delarav Sverige r det inte lika kul att preppa eller kolla maffiafilmer. eller planera odlingsbddar. Nu r det att skra de fysiska tillgngarna om fiatvalutorna skiter sig och att kunna frsvara sig fr en home invasion.
S: Nej, jag blir inte besviken om krisen inte kommer. Bara lttad. D kan jag "skoj-preppa" och skrda frukt, gra vin och kra ut med fyrhjulingen och hmta stormflle till ved. Utan att bry mig om: "Svenne, vi ger ditt hus nu. Jag skt hunden.".