2022-10-02, 13:32
Medlem
svengrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somalimonkey
Nh? Ifall man kper in massa saker i syfte att frbereda sig infr kris, vad r man d?
Vad r det fr skillnad p att kpa in 5 balar toapapper och stearinljus och att kpa en dieselgenerator fr att man r rdd fr ryzzen?
Hoarders har inget med verlevnad att gra.

Det r vad preppers kallar den typen av personer
Men jag vet inte s mycket mer n s eller varfr preppers ser ner p dom som hller p med den typen av planls hoarding som dom kallar det
Senast redigerad av svengran 2022-10-02 kl. 13:37.
Citera
2022-10-02, 14:18
Medlem
Dr.Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Jag tnker p er som lagt mycket tid och resurser p att samla p er allehanda utrustning och frndenheter. Blir ni besvikna om ni aldrig fr anvndning av dessa prylar? Om det aldrig blir nn kris?

Jag har "lekt med tanken" i 20 r att det finns en risk fr att Sverige gr t h-e. I brjan skattade jag det till 5-10% under min livstid. Kpte ett stlle p landet med lite skog och eget vatten och brjade plantera frukttrd. Fr frugan var det en sommarstuga - fr mig dessutom en mjlig tillflyktsort i framtiden.

S kom 2015. Nrmare 50% att det skiter sig innan jag dr. Och ett par r drefter beslutade vi oss fr att slja huset i stan och flytta till landstllet. Det r nu genomfrt och det sprakar just nu frn kakelugnen. Och efter Covid och Ukraina och Nordstream och Energibristen och Putins tal, knns det nu som 90% risk att det skiter sig totalt.

Det var kul och spnnande att planera fr kollaps nr risken var 5%. P samma stt som det var kul att se "Gudfadern" nr det begav sig. Men nu, nr kollapsen str fr drren och klanvldet styr stora delarav Sverige r det inte lika kul att preppa eller kolla maffiafilmer. eller planera odlingsbddar. Nu r det att skra de fysiska tillgngarna om fiatvalutorna skiter sig och att kunna frsvara sig fr en home invasion.

S: Nej, jag blir inte besviken om krisen inte kommer. Bara lttad. D kan jag "skoj-preppa" och skrda frukt, gra vin och kra ut med fyrhjulingen och hmta stormflle till ved. Utan att bry mig om: "Svenne, vi ger ditt hus nu. Jag skt hunden.".
Citera
2022-10-02, 14:26
Medlem
Bizmarcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Hfuhruhurr
Jag har "lekt med tanken" i 20 r att det finns en risk fr att Sverige gr t h-e. I brjan skattade jag det till 5-10% under min livstid. Kpte ett stlle p landet med lite skog och eget vatten och brjade plantera frukttrd. Fr frugan var det en sommarstuga - fr mig dessutom en mjlig tillflyktsort i framtiden.

S kom 2015. Nrmare 50% att det skiter sig innan jag dr. Och ett par r drefter beslutade vi oss fr att slja huset i stan och flytta till landstllet. Det r nu genomfrt och det sprakar just nu frn kakelugnen. Och efter Covid och Ukraina och Nordstream och Energibristen och Putins tal, knns det nu som 90% risk att det skiter sig totalt.

Det var kul och spnnande att planera fr kollaps nr risken var 5%. P samma stt som det var kul att se "Gudfadern" nr det begav sig. Men nu, nr kollapsen str fr drren och klanvldet styr stora delarav Sverige r det inte lika kul att preppa eller kolla maffiafilmer. eller planera odlingsbddar. Nu r det att skra de fysiska tillgngarna om fiatvalutorna skiter sig och att kunna frsvara sig fr en home invasion.

S: Nej, jag blir inte besviken om krisen inte kommer. Bara lttad. D kan jag "skoj-preppa" och skrda frukt, gra vin och kra ut med fyrhjulingen och hmta stormflle till ved. Utan att bry mig om: "Svenne, vi ger ditt hus nu. Jag skt hunden.".

S planen fr preppers likt dig r allts att springa och gmma sig och lta andra stda upp krislget? Sitta i nn avlgsen stuga nnstans och ta sura pplen medan vriga frsker ta hand om infrastruktur, sjukvrd och vrig logistik?
Verkar ju inte alls egoistiskt
Och vad gr ni nr pplena tar slut? tergr till det som andra byggt upp medan ni gmt er under bordet?
Citera
2022-10-02, 14:33
Medlem
svengrans avatar
Citat:
S planen fr preppers likt dig r allts att springa och gmma sig och lta andra stda upp krislget? Sitta i nn avlgsen stuga nnstans och ta sura pplen medan vriga frsker ta hand om infrastruktur, sjukvrd och vrig logistik?
Och vad gr ni nr pplena tar slut? tergr till det som andra byggt upp medan ni gmt er under bordet?

Tycker du inte att det du skriver redan stmmer med hur samhllet fungerar idag?
Citera
2022-10-02, 14:35
Medlem
Bizmarcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Tycker du inte att det du skriver redan stmmer med hur samhllet fungerar idag?

Nje, finns tminstone ganska mnga kvar som inte lagt sig platt p marken och gett upp. Men att ha som plan att springa ivg och gmma sig nr skiten trffar flkten tycker jag r kontraproduktivt.
Citera
2022-10-02, 14:39
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onaniprodukt
Med tanke p hur sjlvgoda de verkar nu, s tror jag nog att mnga preppers kommer bli besvikna nr de lngsamt ser sin burkmats bst-fre-datum g ut.

Prepper-regel nummer 1: samla enbart p dig konserver du kontinuerligt kkar upp s att du hela tiden erstter burklagret med nya burkar. Har man kllaren full av burkmat som gtt ut fr tio r sen r man en vrdels prepper.
Citera
2022-10-02, 14:43
Medlem
svengrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Prepper-regel nummer 1: samla enbart p dig konserver du kontinuerligt kkar upp s att du hela tiden erstter burklagret med nya burkar. Har man kllaren full av burkmat som gtt ut fr tio r sen r man en vrdels prepper.

D r man en hoarder, detsamma gller som redan nmnts i trden om pappskallar som ska kpa p sig dieselaggregat och kra i lgenhetsomrdet vid rejl shtf.
Ljud och ljusdisciplin gller svl fr en prepper som i det militra
Citera
2022-10-02, 14:47
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
D r man en hoarder, detsamma gller som redan nmnts i trden om pappskallar som ska kpa p sig dieselaggregat och kra i lgenhetsomrdet vid rejl shtf.
Ljud och ljusdisciplin gller svl fr en prepper som i det militra

Det dr med dieselaggregat handlar lite om var man bor tycker jag. Jag bor i sdra Sverige s jag klarar mig med understll och raggsockor om strmmen gr mitt i vintern. Bor du dremot i Kiruna kommer du frysa ihjl utan dieselaggregat om du inte har ngot annat stt att vrma dig. Du kan tex inte elda om du bor i lgenhet.
Citera
2022-10-02, 15:11
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn

Hade varit ganska kul.. speciellt om man hade internet kvar s man kunde lsa om allt gnll p
Facebook folk fr ju panik s fort det strular med Swish, kortbetalningar och minsta strmavbrott

Skulle va PISS-sknt att slippa ntet i ngra dar. Bara skit dr nd. Jag har jvla massa brdspel och vrmeljus s jag klarar ett lngre strmavbrott.
Citera
2022-10-02, 15:20
Medlem
JulietsBleedings avatar
Nopes.
Bara lite trist att rotera maten, men det r fr att vi var lite korkade i brjan och inte kpte mat vi gillar utan gick mer p nring och bukfylla.
Citera
2022-10-02, 17:28
Medlem
Dr.Hfuhruhurrs avatar
Citat:

Du, det r ni som har stllt till det som fr stda upp skiten. Jag har rstat rtt i 24 r och ftt betala fr kalaset mot min vilja. Inte en chans att jag dessutom skall ta en kula fr de som kallat mig och andra fr "rasister" och "klimatfrnekare" och "inskrnkta" nr vi motsatt oss massinvandring, vindkraft i.st.f. krnkraft och medlemskap i EU.
Citera
2022-10-02, 17:35
Medlem
Bizmarcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Hfuhruhurr
Du, det r ni som har stllt till det som fr stda upp skiten. Jag har rstat rtt i 24 r och ftt betala fr kalaset mot min vilja. Inte en chans att jag dessutom skall ta en kula fr de som kallat mig och andra fr "rasister" och "klimatfrnekare" och "inskrnkta" nr vi motsatt oss massinvandring, vindkraft i.st.f. krnkraft och medlemskap i EU.

Vilka Ni?
Jag r en sann fosterlandslskande som hela tiden rstat rtt, och inte tnker springa ivg och tjura som ett barn bara fr att det hittills inte gtt min vg.
Vx upp fr fan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in