2022-10-01, 15:03
Medlem
Det är förjävligt hur ställena inne i stan försnobbats
Alla siktar på den rika klicken av befolkningen

Fika en kaffe och en ostmscka 130 spänn
Svindyra klicheartade maträtter som talar nedlåtande till kunden genom sin genomskinliga kitchiga lyxglans
Det var minst 15 år sedan jag första gången betalade över 100 spänn fö en öl
Citera
2022-10-01, 15:15
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Ölpriserna har alltid varierat stort mellan olika ställen. Men 70-80 på ett enkelt hak har det kostat länge. Inte konstigt om det höjs rejält nu.
Citera
2022-10-01, 15:29
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Men blir inte livet väldigt fattigt utan krogen?
Det är du som blir fattig med krogen!

I Linköping skyltar de alla priser och en öl kostar 59-69 kr mitt i city, 49-59 bara några minuter ut. 100 kr, då hade ingen kommit.

Min Whopper Meal på BK kostar 93 kr mitt i Linköping. Den kostade kanske 85 förra året och ganska nyligen 75, 69 kr för kanske 5 år sedan. 59-69 kr kostade den i minst 15 år. Så något har helt klart hänt.

I Zurich med dagens valutakurser kostar en Whopper meal 225 kr. Sverige är ett superbilligt land.
Citera
2022-10-01, 15:29
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Det är starköl, det är stora... =stor stark.
Hur som 2 Norrlands gick loss på typ 180

Det fungerar inte så. Stöl är ställets "veckans" eller "husets" öl, oftast nån ljus svensk lager.
En belgisk specialipa bryggd av lama munkar i en bortglömd gruva blir inte "en stor stark" oavsett hur stort glaset är när den serveras.
Citera
2022-10-01, 15:33
Medlem
Citat:
Men blir inte livet väldigt fattigt utan krogen?

Nä, inte direkt. Visst, det kan vara trevligt, men när man ändå (för mig alltså) bara umgås med såna jag känner, kan man lika bra sitta nån annanstans.

Hade jag varit 20 hade det varit en annan sak förstås.
Citera
2022-10-01, 15:35
Medlem
Citat:
Det är starköl, det är stora... =stor stark.
Hur som 2 Norrlands gick loss på typ 180

På min stammis pub i Linköping kostar en Norrlands 55kr. 45 under happy hour
Citera
2022-10-01, 15:45
Medlem
Pixlar är väl ändå ett ord ifrån fotografi, 200 pix säger man väl i så fall. Men hur som är det ungefär det man får betala, ska man ha en shot på några få ml får man betala typ 150 kr så öl är väl ändå "prisvärt" i jämförelse om man är ute på en bar. Dock är det ju inte värt att gå ut sett till vad man får för pengarna, men ofta är det väl t.ex. en fotbollsmatch man betalar för att få se ute och då är det en oskriven regel att man köper minst en öl, men det är ju inte ölen eller annan dricka man är där för.
Citera
2022-10-01, 15:52
Medlem
PerniWhas avatar
Var på lokal i går innan vi skulle på Henrik Fexeus tillställning här på orten och pröjsade 160 balobas för en öl och ett glas vin.
Ytterst sällan jag är ute så har ingen koll på vad det brukar kosta men just det kändes rimligt.
Citera
2022-10-01, 16:02
Avslutad
9 Euro för en öl är väl inte hysteriskt mycket ändå?

Jag är van 7 ungefär. Så visst 9 är mer. Men då går jag mest på sunkhak också.
Citera
2022-10-01, 16:41
Medlem
Att priser stiger beror också på att färre gäster går ut på krogen utan att ha förkrökat till kl 01.00 på natten.
Då måste uteställen höja priset för att ta igen förlusterna och dyrare lokalhyra, dyrare inköp, dyrare el, dyrare allt.
Detta blir ju ens ond cirkel tills väldigt få har möjlighet till att gå ut och då går tyvärr ställen i konkurs :/
Gäller även utemat.
Citera
2022-10-01, 16:56
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Det är du som blir fattig med krogen!

I Linköping skyltar de alla priser och en öl kostar 59-69 kr mitt i city, 49-59 bara några minuter ut. 100 kr, då hade ingen kommit.

Min Whopper Meal på BK kostar 93 kr mitt i Linköping. Den kostade kanske 85 förra året och ganska nyligen 75, 69 kr för kanske 5 år sedan. 59-69 kr kostade den i minst 15 år. Så något har helt klart hänt.

I Zurich med dagens valutakurser kostar en Whopper meal 225 kr. Sverige är ett superbilligt land.

Tänker inte fattig som i ekonomisk, utan som i "andligt" dvs mindre socialt, inte växla några ord med personalen eller andra stammisar. Inte kunna roas av de som är där på tinderdate eller AW
Citera
2022-10-01, 17:02
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Nä, inte direkt. Visst, det kan vara trevligt, men när man ändå (för mig alltså) bara umgås med såna jag känner, kan man lika bra sitta nån annanstans.

Hade jag varit 20 hade det varit en annan sak förstås.

Men du växlar alltså inte några ord med de andra stammisarna eller personalen?
Då kan jag förstå hur du resonerar,för oss handlar det dock mycket om att ses och synas...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in