2022-12-06, 20:15
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
En flaska Bollinger Champagne på Systembolaget gick från 495 kr till 549 kronor, det blir rätt mycket mer pengar på ett år för ett lyxhushåll men inget som märks på det hela taget.
Men det är ju bara elva pocent, Helge...
Citera
2022-12-06, 20:27
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyMeltdown
Men det är ju bara elva pocent, Helge...

Fast inflationen är ju bara tio procent!
Citera
2022-12-07, 13:36
Medlem
aina08s avatar
Allt går verkligen upp i pris just nu och mest märks de på mat, drivmedel, el och boräntor.
I vårt hushåll där jag sköter ekonomin har det varit bra kontroll sedan tidigare men redan förra året började jag planera för all ökning som skulle komma. Mest genom att dra ner på de utgifter som går men nu börjar de bli kännbart.
Stängde av värmen i huset i december förra året och spar väldigt mycket på det. Eldar i kamin i stort sätt dygnet runt istället (nu på vintern) vilket funkar ok då någon oftast alltid är hemma. Större vedkostnad än tidigare men det är väldigt lite i jämförelse med elen.
Gör bara av med 500kWh per månad så det gör stor skillnad.
Jag och sambon duschar nu även hälften så ofta och snabbare.
Använder Airfryer nästan varje dag istället för ugn vilket också gör en del skillnad.
Sambon bytte arbete och slipper åka buss till jobbet och cyklar istället varje dag.
Tankar 1 gång i månaden och de har räckt (ca 60 liter diesel) för att kunna åka till jobb, handla, hjälpa de gamla föräldrarna osv. Kör nästan inget extra längre.
När det kommer till mat äter vi ungefär lika hemma men har nästan helt slutat äta snabb/hämtmat sen i höstas.
Svårast att påverka är det med boräntorna. Banken är ganska likgiltig och skiter i sina kunder. De vill att man ska spara in på annat för att dom ska kunna fortsätta dra i sina enorma vinster.
Har en ränterabatt på -0,85% sedan tidigare och det var omöjligt att få mer.
Bolånen har gått från 1,55% till 3,80% mellan januari till december och snart går de upp ännu mer.
Förhoppningsvis stannar höjningarna under våren och i juni ska de förhandlas om ny ränterabatt igen och ev byte av bank.

Jobbigast med att allt blir dyrare är att det är svårt att planera.
Jag har lite kontrollbehov och vill ha koll (vilket är nåt bra när de gäller ekonomin) men när allt är ovist brinner de lite i min skalle.
Vi klarar oss trots ganska låg hushållsinkomst men de finns många som har det betydligt värre.

Sen hade det ju varit bra om lönerna också gått upp när allt annat blir dyrare men de gör de ju så klart inte för en vanlig svensson. Det är totalt omöjligt att prata löner med sin chef just nu då även företagen så klart har ökade utgifter (om man inte driver en bank).

Med ett bättre styre av vårt land senast åren hade vi inte hamnat i den här situationen.
Elen kunde varit betydligt lägre, bränslet rejält mycket lägre och räntorna kunde varit lägre och jämnare. Allt detta hade även hållt tillbaka matpriser mm.
Ja Putin har påverkat en liten del men långt ifrån allt. Miljöpartiet och Sossarna har varit en större skada än Putin. Dessutom har man sett detta komma utan att försöka göra något åt de, och nu skyller man på den nya regeringen.
Smutsigt, äckligt och idiotiskt. Snacka om att bygga politikerförakt.

Men de kommer väl kanske ljusare tider.
Räntan bör stanna under 2023 och kanske börja gå ner något under 2024.
Bränslepriset lär sänkas under samma period och till 2025 gissar jag på att reduktionsplikten är nere där den bör vara, men då har väl oljebolagen säkert höjt priset i stället.
Elpriserna är de värre med. Dom lär vi få leva länge med tyvärr. Tills vi får mer kärnkraft, i bästa fall om 7-10 år men troligen först om ca 15 (åter igen tack MP!).
Matpriserna lär bromsas när inflationen går ner men de priser vi fått kommer knappast att sjunka tillbaka till va de var innan. Handlarna kommer också att hitta smärtgränsen hos kunderna så den extra vinst de drar nu med ursäkter om el och bränsle lär de få lägga ner och återgå till det mer normala.

Spännande framtid!
Och livets glada dagar är nog förbi för många.
Medel och låg -inkomsttagarna blir fattigare helt enkelt.
Personligen blir det slut med att lägga pengar på bilintresse, semestrar, hockeybesök, bio, restauranger och spontanshopping. Prioriterar boende och mat till familjen.
Citera
2022-12-09, 12:08
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Judarna på Willys höjde tidigare bal 64p toapapper från 90 till 110 kronor, och nu till 159 kronor… till och med svindyra Ica tar 115 kr för motsvarande produkt.

Bara ett exempel i raden av chockhöjningar på varor, ofta utan någon som helst koppling till verkliga prisökningar i produktionen. Man passar på.
Citera
2022-12-09, 15:00
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Vad har hänt med glassen? Mindre och dyrare förpackningar.
Citera
2022-12-09, 17:04
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Judarna på Willys höjde tidigare bal 64p toapapper från 90 till 110 kronor, och nu till 159 kronor…
Nu vet jag inte hur just toapapper tillverkas, men viss papperstillverkning är extremt energikrävande.

Reagerade också på priset på toapapper för några dagar sedan, ICA Basic åttapack kostade över tjugan, senast kostade samma förpackning femton spänn. En höjning på drygt trettio procent.
Citera
2022-12-09, 22:07
Medlem
Maten dyrare. El räkning 800 kr
Citera
2022-12-10, 09:16
Medlem
Det jag sett men som inte stört så mycket är ett paket mjölk 26:- och ett paket smör till bröd 72kr . Polarkakor köpa inte ofta men vill minnas att ett paket kostade under 30:- i början av året och nu snart på 50 lappen .

Själv klarar man sig utan problem .men tycker synd om dom äldre och familjer som redan har det tufft ekonomiskt
Citera
2022-12-10, 09:46
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kellanguld
Det jag sett men som inte stört så mycket är ett paket mjölk 26:- och ett paket smör till bröd 72kr . Polarkakor köpa inte ofta men vill minnas att ett paket kostade under 30:- i början av året och nu snart på 50 lappen .

Själv klarar man sig utan problem .men tycker synd om dom äldre och familjer som redan har det tufft ekonomiskt
Sist jag köpte mjölk kostade en liter 11:80 (i veckan). Ica. Smör kostar 52:90 på Willys.
Citera
2022-12-10, 11:27
Medlem
20% högre matkostnader jämfört med året innan.
Citera
2022-12-10, 11:41
Medlem
En flygbiljett till och från Sverige har I mitt fall gått upp med 150-300% efter corona-hoaxen.
Citera
2022-12-10, 12:56
Medlem
Awkwardmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
En flaska Bollinger Champagne på Systembolaget gick från 495 kr till 549 kronor, det blir rätt mycket mer pengar på ett år för ett lyxhushåll men inget som märks på det hela taget.

Äger du en större krog eller restaurang lär du (och personal) märka det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in