2022-02-06, 01:06
Medlem
Skrevlusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utforskaren
Men fy vad äckligt.

Jag har noterat en brist på festis och nudlar de senaste veckorna, men om det har med inflationen att göra vet jag inte.

aldrig varit med om brist på nudlar? alltid på rea tag 7 för 25kr typ....måste vara något lokalt för dig

PS tror jag kycklingfärsen är bättre än nå xi ji ping gummi nudlar
Citera
2022-02-06, 01:06
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whoisduck
Kyckling är i princip näringslöst. Därav den vita färger. Återgå till köttet. Sedan lever kyckling på soja och majs. Det tar sig in i köttet, och du får mer linolsyra i dig, vilket är skräp..

Inte nog med det, kycklingfilé och kycklingfärs är sprängfyllda med tillsatt vatten. Jävla bluff, inte konstigt att en jättestor filé bara är hälften så stor när den är färdigstekt. Kycklingfärsen är en ännu större skandal, en sabla simmig och vattnig sörja när man försöker steka den i en stekpanna.

Ska man käka kyckling ska man köpa en hel färsk eller frysta ben och klubbor. De frysta benen är så billiga att producenterna inte orkar krångla in sitt eländiga vatten i dem.
Citera
2022-02-06, 01:38
Medlem
Treantprotectors avatar
Sänk skatten på matvaror.
Citera
2022-02-06, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treantprotector
Sänk skatten på matvaror.

Ännu bättre, ge alla som käkar mycket ett bidrag låt säga 2000:- om du äter mer än 3000 Kcal varje dag.
Citera
2022-02-06, 03:15
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Självklart så hör det även ihop med inflationen.
På vilket sätt då?
Citera
2022-02-06, 05:11
Medlem
Treantprotectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skyw
Ännu bättre, ge alla som käkar mycket ett bidrag låt säga 2000:- om du äter mer än 3000 Kcal varje dag.

Det ökar inflationen ännu mer.
Citera
2022-02-06, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etttryggareland
Köttprodukter har under pandemin blivit mycket billigare , restaurangernas låga omsättning gav större utbud.

Men man köper köttet direkt från slaktaren. Inte vid butik.

Köp en stor frysbox och köp hela eller halva djur. Då finns det alltid kött hemma till ett bättre pris.

Den prissäkningen syns inte i inflationen.

Butikshandel minskar, vi köper mer och mer från nätet för att det är billigare. Syns inte heller , ren deflation på många varor.

Men rea varor räknas väl inte in?

Stämmer ju inte alls. Svensk köttfärs kostade för 2-3 år sedan 79kr/kg och nu 95kr/kg på ICA Maxi.
Samma med fläskfilén.

Man har minskat produktionen. De höga bränslepriset och elpriset kommer göra att bönder lägger ner vilket håller uppe priserna.
Citera
2022-02-06, 07:11
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banbrytare
Tips är att vänta tills det är kampanj, just kaffe säljs titt som tätt för 50kr för två paket. När så händer - köp på dig en bunt. Håller länge.
Samma med allt annat, köp när det är rabatter även om man inte behöver det just för stunden.
Exakt. Klockrent inlägg. Tack, banbrytare.

Så har vi själva alltid gjort allt sedan vi blev lillgamla vuxna med första lyan. Bunkrat bryggkaffe & annat lagringsbart när X-trapris. Det spar tusenlappar, i längre loppet.

Märkligt många svenskar räds för att passa på köpa på sig när bra kampanjpriser. De är skraja över att av sin inskränkta omgivning ses som Snål-Ove, den av De Rika demoniserade nid-figuren. Gubben, som De Hippa skrattar åt.

Sparbankernas fordom Folkbildande tecknade Flick-karaktärer har nu för tiden bytt roller: Slösa, är hipp. Spara, är sipp.
Citera
2022-02-06, 07:50
Medlem
ReijoHervonens avatar
Att det gapar tomt i vissa hyllor beror på myndigheternas idiotiska covidtester. Det är leveransproblem i hela västvärlden då ingen varit på arbete under januari. Alla har suttit hemma i karantän i sjukdomen positivt covidtest.
Citera
2022-02-06, 08:33
Medlem
Imnshos avatar
Jag följer sedan några år tillbaka slaviskt mina kostnader. Många poster varierar beroende på t ex hur mycket bil man måste köra, vilket boende man för stunden har, osv. Typiskt "volatila" saker som man ofta manipulerar i KPI.

Det som dock är ganska konstant över tid är det jag äter i mitt ensamhushåll. Posten mat (inkl toappr, hemkem och liknande) har då bara ökat med "blygsamma" 6%/år de senaste tre åren. Märk väl, högre än vad fusk-KPI angett.

2021 åt jag, sket jag, diskade och tvättade upp ganska precis 3000 kr/månad.

Nu ska det bli intressant att se vad 2022 kommer att bjuda på. Jag gissar att månadskostnaden blir ca 10% högre dvs 3300 kr/månad.

Sedan har vi ju bensinen, men där försöker jag köra mindre. Men det är ju ofta energipriserna som är inbakade i mat och annat. De är också "kommunicerande kärl", så att bensin, diesel, el och biobränsle går upp i tandem.

Viktigt för prisinflationen är valutasituationen, exchange rate. Det är därför Ingves inte kan sitta och blåhålla på reporäntan när omvärldens räntor går upp.
Citera
2022-02-06, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Ja! Är inte den hundringen en uppjustering? Hur mycket mer fick en varslad på en sågverk i Dalsland? Inte en spänn.

Pluggar du vid Mälardalens lekskola eller? Det är tur att kravbilden (ibland!) vad gäller akademiska studier i Sverige ser så ut att du kan ha ett HELTIDSjobb, vid sidan av HELTIDSstudier...

En majoritet kommer under 2022 få det sämre ekonomiskt, förstår dock inte ditt resonemang att studenter skulle vara särskilt hårt drabbade?

Nej, det är tydligt det. Du kan inte ha gått i skolan mer än vad det var nödvändigt. Prova leva på 11000kr i månaden, och där hälften äts upp av hyran.
Citera
2022-02-06, 08:45
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Att mitt banklån och studielån äts upp av inflationen, gör mig glad till vardags.

Att lönen räcker kortare, dyrt o handla.

Utemat har blivit 20 kr dyrare på de billigaste ställena på 1månad.

Elräkningen i december(beror på Socialdemokraterna o Miljöpartiet men även inflationen.)

Vissa aktier har stigit omotiverat.

Dollarn är dyr. Betalar amerikanska programmerare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in