Gällande det påstådda olösbara "routingproblemet" så har jag haft lite tid att sätta mig in i det här.
Först och främst:
Det inte varit något som dykt upp i mina flöden som någon kritik, och redan där har det varit ganska lätt att avfärda det som att det faktiskt är något som omöjliggör Lightning. Och då är det inte så att det INTE förekommer Bitcoin kritik i mina flöden.
Det skall även sägas att Rick Falkvinge som tog upp denna kritik för 5 år sedan (när Lightning bara gått i produktion i några veckor), gick all in på B-cash som är en fork som försökte kapa Bitcoin vars "usp" var att lösa det Lightning löser on chain istället för 2:a lagret.
Rick hade alla incitament att kritisera Lightning på ett subjektivt sätt.
Här är
Andreas Antonopoulos, författare och en av de mest kunniga och välrespekterade inom kryptovärlden,
take på problemet:
https://youtu.be/4KiWkwo48k0?t=363
TLDR;
För det första är "routing" inte en del av Lightning protokollet, utan det sköts i andra lager helt separat.
För det andra finns det olika typer routing. Tex så har internet en typ av routing, medans internet på ett företag har en annan typ av routing, osv osv.
2018 när Ricks invändning kom, och när denna reply av Antanopolis kom, så använde sig Lightning av "source routing" likt internet också gjorde i början.
Source routing går ut på att varje nod har en bild av hela nätverket att göra uppslag mot. Detta är enkelt och bra så länge nätverket är litet nog. Som Falkvinge poängterar så kommer Lightning inte kunna skala särkilt länge genom detta sätt. Men återigen, routing är inte en del av Lightning utan Lighting kan lägga till och kompletera med andra typer av routing precis så som internet gör.
En annan variant på routing som nämns som alternativ är att man har speciella noder "beacons" som känner till sin närmsta omgivning och andra beacons att hänvisa till. Och även om denna typ inte löser ALLA problem så finns det ett dussin olika andra varianter att kompletera med beroende på vilka problem man närmar sig.
Vidare säger Andreas att det ofta är dålig metologi och optimering att fokusera för mycket på att lösa eventuella framtida problem som kanske visar sig inte vara är problem.
Nu är ju Anderas video också gammal. Det vore ju kul att hitta en ny där man följer upp vilka typer
av routing lösningar man har implementerat och vilka utmaningar (om någon) som finns kvar.
Det är ganska svårt att hitta uppdaterad kritik om att routing defacto fortfarande skulle vara ett faktiskt problem, vilket kanske säger det mesta för oss om detta påstådda "problem".
Så nej, routing är inte ett olösbart problem. Det är högst oklart om det överhuvdtaget ens är ett problem, så här 5 år efter Falkvinges kritik.
Jag har för avsikt att gå igenom denna betydligt fräshare (från 2021) genomgången av Lightning och routing.
https://www.youtube.com/watch?v=iPiIdiHsZ5s
Återkommer om det sägs något matnyttigt i den.