2022-09-30, 22:06
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fffffuuuuuu
Men kan jag avsluta noden och tvinga ner dessa Bitcoin till min egen adress på blockkedjan?

Ja, men är osäker på om du får en onchain wallet på "köpet" eller om du måste skapa sådan och sedan ange att du vill skicka till den. Du borde ha fått en "på köpet" som är underliggande, men är osäker faktiskt.
Dock tveksamt att du kan få ner 1 ynka satoshi till den walleten.

- - -

Försöker skicka 500 Sats till, men formateringen på flashback verkar kuka upp din address för min klient köper den inte.
Hittar inte vad som är fel. Har du möjlighet att generera en QR kod (lättare att jobba med) i stället, och ladda upp bild på den istället? Isf skickar jag 500 till.
Citera
2022-09-30, 22:11
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Men kan jag avsluta noden och tvinga ner dessa Bitcoin till min egen adress på blockkedjan?
Ps.
Det är inte en nod du har, du har en Lightning wallet. Noden som din wallet använder är lndhub.io som är default när du skapar ny wallet.
Du kan skapa flera wallets om du vill, och då ange om du vill koppla dessa till någon annan nod.
Citera
2022-09-30, 22:34
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Ps.
Det är inte en nod du har, du har en Lightning wallet. Noden som din wallet använder är lndhub.io som är default när du skapar ny wallet.
Du kan skapa flera wallets om du vill, och då ange om du vill koppla dessa till någon annan nod.

Ja precis jag har en ”Wallet”. Men jagvfattar inte hur kan kan ha det utan att den är kopplad till en Bitcoin Wallet.

Då känns det ju som att det inte är ”Lightning på riktigt” utan något konto under en Bitcoinadress under apputvecklarnas kontroll..?

Känns inte den här otydligheten lite som ett problem i sig? Man vill ju veta vad man har laddat ned.
Citera
2022-09-30, 23:18
Avslutad
Citat:
Ja precis jag har en ”Wallet”. Men jagvfattar inte hur kan kan ha det utan att den är kopplad till en Bitcoin Wallet.

Då känns det ju som att det inte är ”Lightning på riktigt” utan något konto under en Bitcoinadress under apputvecklarnas kontroll..?

Känns inte den här otydligheten lite som ett problem i sig? Man vill ju veta vad man har laddat ned.

To move funds back to an "on-chain" BTC wallet you can use the exchange function.

Open your BlueWallet Lightning Wallet
Select Manage Funds
Select Exchange
This will take you to zigzag.io where you can send a lightning payment and receive BTC at a BTC address.
Citera
2022-09-30, 23:20
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
To move funds back to an "on-chain" BTC wallet you can use the exchange function.

Open your BlueWallet Lightning Wallet
Select Manage Funds
Select Exchange
This will take you to zigzag.io where you can send a lightning payment and receive BTC at a BTC address.

Kollar imorgon!
Citera
2022-09-30, 23:23
Medlem
Leastons avatar
Citat:

Du har en Lightning wallet. Den är INTE custodial eller vad du nu menar med "under app utvecklarnas kontroll".

Om du väljer att finansiera denna i Blue Wallet appen genom tex ett kort köp, så kommer Blue Wallet se till att Bitcoinen och hamnar i din Lightning wallet.

Vill du hellre ha on chain Bitcoin så kan du skapa en sådan Wallet i Blue App, och köpa eller skicka Bitcoin till denna address istälet.

Om har Bitcoin i Lightning och av någon anledning vill ha dom i on chain så skall du kunna fixa detta i Blue Wallet via "Manage Funds > Exchange" och anger den Bitcoin address du vill ha dom till.
Eller så skapar du konto på Kraken eller någon annan exchange som tillåter dig fylla din Bitcoin wallet hos dem via BTC Lightning överföringar.

I Electrum för PC/Mac är det lite mer Hard core, då du får öppna en Payment Chanel själv när du vill låsa BTC för Lightning transaktioner. När du sedan stänger denna payment chanel så skall du vara tillbaka i första lagret. Men det är lite krångligare. Blue Wallet (och liknande) är till för dem som inte vill hålla på att öppna payments channels själva utan bara kunna använda Lightning utan tjafs.
Citera
2022-10-01, 10:13
Medlem
Leastons avatar
Lightning Network forsätter att växa.

Senaste månaden:
Kapaciteten ökat 5.77%
Antal noder är detsamma.
Snittstorleken per kanal har ökat 6.25%
Snittkapaciteten per kanal har ökat 5.86%
Antalet routingnoder har ökat 2.8%
Citera
2022-10-01, 11:41
Medlem
Leastons avatar
Gällande det påstådda olösbara "routingproblemet" så har jag haft lite tid att sätta mig in i det här.

Först och främst:

Det inte varit något som dykt upp i mina flöden som någon kritik, och redan där har det varit ganska lätt att avfärda det som att det faktiskt är något som omöjliggör Lightning. Och då är det inte så att det INTE förekommer Bitcoin kritik i mina flöden.

Det skall även sägas att Rick Falkvinge som tog upp denna kritik för 5 år sedan (när Lightning bara gått i produktion i några veckor), gick all in på B-cash som är en fork som försökte kapa Bitcoin vars "usp" var att lösa det Lightning löser on chain istället för 2:a lagret.
Rick hade alla incitament att kritisera Lightning på ett subjektivt sätt.

Här är Andreas Antonopoulos, författare och en av de mest kunniga och välrespekterade inom kryptovärlden,
take på problemet:
https://youtu.be/4KiWkwo48k0?t=363

TLDR;
För det första är "routing" inte en del av Lightning protokollet, utan det sköts i andra lager helt separat.
För det andra finns det olika typer routing. Tex så har internet en typ av routing, medans internet på ett företag har en annan typ av routing, osv osv.

2018 när Ricks invändning kom, och när denna reply av Antanopolis kom, så använde sig Lightning av "source routing" likt internet också gjorde i början.
Source routing går ut på att varje nod har en bild av hela nätverket att göra uppslag mot. Detta är enkelt och bra så länge nätverket är litet nog. Som Falkvinge poängterar så kommer Lightning inte kunna skala särkilt länge genom detta sätt. Men återigen, routing är inte en del av Lightning utan Lighting kan lägga till och kompletera med andra typer av routing precis så som internet gör.
En annan variant på routing som nämns som alternativ är att man har speciella noder "beacons" som känner till sin närmsta omgivning och andra beacons att hänvisa till. Och även om denna typ inte löser ALLA problem så finns det ett dussin olika andra varianter att kompletera med beroende på vilka problem man närmar sig.
Vidare säger Andreas att det ofta är dålig metologi och optimering att fokusera för mycket på att lösa eventuella framtida problem som kanske visar sig inte vara är problem.

Nu är ju Anderas video också gammal. Det vore ju kul att hitta en ny där man följer upp vilka typer
av routing lösningar man har implementerat och vilka utmaningar (om någon) som finns kvar.

Det är ganska svårt att hitta uppdaterad kritik om att routing defacto fortfarande skulle vara ett faktiskt problem, vilket kanske säger det mesta för oss om detta påstådda "problem".

Så nej, routing är inte ett olösbart problem. Det är högst oklart om det överhuvdtaget ens är ett problem, så här 5 år efter Falkvinges kritik.

Jag har för avsikt att gå igenom denna betydligt fräshare (från 2021) genomgången av Lightning och routing.
https://www.youtube.com/watch?v=iPiIdiHsZ5s
Återkommer om det sägs något matnyttigt i den.
Senast redigerad av Leaston 2022-10-01 kl. 11:44.
Citera
2022-10-01, 12:12
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Det är precis det som Strike gör, ja.

Men vad är svaret på frågan om routing-problemet i LN?
(FB) Den stora tråden om Bitcoin Lightning
Citera
2022-10-01, 12:35
Medlem
fffffuuuuuus avatar
Citat:
Du har en Lightning wallet. Den är INTE custodial eller vad du nu menar med "under app utvecklarnas kontroll".

Om du väljer att finansiera denna i Blue Wallet appen genom tex ett kort köp, så kommer Blue Wallet se till att Bitcoinen och hamnar i din Lightning wallet.

Vill du hellre ha on chain Bitcoin så kan du skapa en sådan Wallet i Blue App, och köpa eller skicka Bitcoin till denna address istälet.

Om har Bitcoin i Lightning och av någon anledning vill ha dom i on chain så skall du kunna fixa detta i Blue Wallet via "Manage Funds > Exchange" och anger den Bitcoin address du vill ha dom till.
Eller så skapar du konto på Kraken eller någon annan exchange som tillåter dig fylla din Bitcoin wallet hos dem via BTC Lightning överföringar.

I Electrum för PC/Mac är det lite mer Hard core, då du får öppna en Payment Chanel själv när du vill låsa BTC för Lightning transaktioner. När du sedan stänger denna payment chanel så skall du vara tillbaka i första lagret. Men det är lite krångligare. Blue Wallet (och liknande) är till för dem som inte vill hålla på att öppna payments channels själva utan bara kunna använda Lightning utan tjafs.

ok så då är det de som håller noden öppen?

jag fattar ändå inte hur det kan vara "inte custodial" om det inte är kopplat till min specifika Bitcoinadress?
Citera
2022-10-01, 12:42
Medlem
Leastons avatar
Citat:
ok så då är det de som håller noden öppen?

jag fattar ändå inte hur det kan vara "inte custodial" om det inte är kopplat till min specifika Bitcoinadress?

Du tänker på att "iom att dom öppnade kanalen, så kan dom stänga kanalen och vad händer då med dina Lightning Bitcoin"?

Ja, det är en bra fråga. Killgissar att dom öppnar och stänger kanaler genom smarta kontrakt som ingen har kontroll över, eller något liknande. Jag är tämligen säker på att ingen på Blue Wallet kan ta kontroll över folks Lightning Bitcoin, men är man orolig för det så får man väl googla till sig mer information i den frågan.
Citera
2022-10-01, 13:04
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
För det första är "routing" inte en del av Lightning protokollet, utan det sköts i andra lager helt separat.
För det andra finns det olika typer routing. Tex så har internet en typ av routing, medans internet på ett företag har en annan typ av routing, osv osv.
Otroligt märkligt att "protokollet" inte ens tar upp det kanske mest kritiska problemet som måste lösas för att det överhuvudtaget ska fungera.

Citat:
2018 när Ricks invändning kom, och när denna reply av Antanopolis kom, så använde sig Lightning av "source routing" likt internet också gjorde i början.
Source routing går ut på att varje nod har en bild av hela nätverket att göra uppslag mot. Detta är enkelt och bra så länge nätverket är litet nog. Som Falkvinge poängterar så kommer Lightning inte kunna skala särkilt länge genom detta sätt. Men återigen, routing är inte en del av Lightning utan Lighting kan lägga till och kompletera med andra typer av routing precis så som internet gör.
Det är fortfarande source routing som gäller idag, vilket egentligen inte är routing.

Jämförelsen med internet är helt felaktig pga att internet är en trusted environment (mellan parter i BGP).

Du får gärna sluta länka till videos utan att kunna göra en egen sammanfattning i ett inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in