2022-09-08, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eatmyshorts
Tack för bra input.

- Angående hur min kropp har förändrats så upplever jag att jag ökat min muskelmassa ökat, framförallt på benen efter all löpning. Kanske gått från 25% bf till 20% på ett par år.
- Har inte viktnedgång som ett primärt mål utan har mer preststionsrelaterade mål.
- Jag har räknat alla kalorier jag ätit med hjälp av en app i omgångar, i perioder av ca 4 månader, så har en hyfsad känsla för vad jag äter innehåller. Det ska sägas att jag när jag gjort det faktiskt gått mer 3-4 kg. Dessa har sedan kommit tillbaka.

Min slutsats för väg framåt blir att:
- vara mer restriktiv med vad jag äter. Dvs. tacka nej till mer.
- Äta mindre, vilket kommer betyda mindre kolhydrater.
- Mindre alkohol

Är prestationen viktig så tycker jag att du även ska lära dig de enkla knep som finns för att bli en duktigare löpare. Då kommer du även kunna utvecklas och formas till "löparkroppen". Kan tänka mig att det skulle vara en dröm att löpa då.
Citera
2022-09-08, 09:11
Medlem
Det här med att man går upp i vikt enbart pga mat stämmer inte. Hög stress/trauma kan göra att kroppen ställer in sig på överlevnad när man äter och allt blir fett.
Citera
2022-09-08, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jejkob1
Det här med att man går upp i vikt enbart pga mat stämmer inte. Hög stress/trauma kan göra att kroppen ställer in sig på överlevnad när man äter och allt blir fett.

Inte riktigt kanske. Det är ingen som gör från smal och frisk till tjock och sjuk genom att bara stressa lite. Utan stress kan vara en bidragande faktor till att man blivit tjock och sjuk. Det är rätt många dagliga val som ligger bakom att man är tjock.
Senast redigerad av JohnWicks 2022-09-08 kl. 11:16.
Citera
2022-09-08, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Inte riktigt kanske. Det är ingen som gör från smal och frisk till tjock och sjuk genom att bara stressa lite. Utan stress kan vara en bidragande faktor till att man blivit tjock och sjuk. Det är rätt många dagliga val som ligger bakom att man är tjock.
Har en på mitt jobb som gått upp 20 kg med samma kost och mängd.
Citera
2022-09-08, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Löpningen förbränner snarare 1200-1800kcal. Och eftersom du skriver 20-30km så är det sannolikt 20km och inte 30km du springer per vecka. 30km är ett undantag, eller hur?

1200kcal blir 170kcal underskott per dag. Det är inte ens en hel macka med smör, ost och skinka. Det är hur lätt som helst att äta ikapp.

Räkna ut din BMR, väg din mat, lägg dig 200-300kcal under BMR så hamnar du totalt på ca 500kcal underskott med daglig aktivitet inräknat. Eller kör viktväktarnas app. Går du inte ner ändå, ta bort 100kcal i taget.

Alkohol har VÄLDIGT stor inverkan på viktnedgång. Skippa all alkohol ett tag.

Har snittat 22 km per vecka i år, sprungit drygt 800 km. Då har jag haft en månad borta från träningen pga skada. Ligger med en månads undantag över 100 km per månad. Så 25 km i snitt exklusive skadeperioden. Förra året sprang jag på helåret 1000 km.

Skulle säga att jag ligger i det övre intervallet i förbrukning då jag snittar ca 5.30 per km och väger 88 pannor ungefär.

Ska kolla på det. Vill faktiskt helst undvika att räkna kalorier, men borde kunna justera ner mina dåliga intag.
Senast redigerad av Eatmyshorts 2022-09-08 kl. 18:36.
Citera
2022-09-09, 11:12
Medlem
Citat:
Har snittat 22 km per vecka i år, sprungit drygt 800 km. Då har jag haft en månad borta från träningen pga skada. Ligger med en månads undantag över 100 km per månad. Så 25 km i snitt exklusive skadeperioden. Förra året sprang jag på helåret 1000 km.

Skulle säga att jag ligger i det övre intervallet i förbrukning då jag snittar ca 5.30 per km och väger 88 pannor ungefär.

Ska kolla på det. Vill faktiskt helst undvika att räkna kalorier, men borde kunna justera ner mina dåliga intag.

Löpning är högintensiv träning så risken är stor att du äter de kalorierna. Har du en aktiv livsstil utöver löpningen?
Citera
2022-09-11, 17:09
Medlem
Citat:
Antagligen bra poäng. Skulle du bara kunna utveckla lite vad det betyder i praktiken?

Har väll nått med fungerabde hormonbalans, energi flöde, nervsystemet kanska, att när allt de fungerar bra fungerar förbränningen bra. Och att fokusera på lugn roo. Meditera lite varje dag. Fokusera på andningen genom kroppen så energin väcks. Hahha flum men sant typ.
Citera
2022-09-14, 00:53
Medlem
sanchoos avatar
Måste man alltså springa/cardio för att få bort fettet runt magen? Testade deffa, men magen var det en del fett kvar.
Citera
2022-09-14, 07:09
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanchoo
Måste man alltså springa/cardio för att få bort fettet runt magen? Testade deffa, men magen var det en del fett kvar.

Nej. Det enda man måste göra är att äta på ett kaloriunderskott.
Citera
2022-09-14, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanchoo

Då deffade du inte tillräckligt för att uppfylla dina mål. Nej du behöver inte köra cardio.
Citera
2022-09-30, 10:44
Medlem
Träning men går inte ner i vikt

Tränar runt 5 ggr i veckan, brukar värma upp med 20-30 minuters intervall kondition o sen kör ja antingen en rygg eller bröst.
Men jag bygger inte mycket muskler alls, de endå jag ökat på bra är dipps som jag klarar väldigt lätt nu.
Går dock inte ner alls i vikt haft problem med testo under längre tid vet inte om de har med det o göra.
Annars försöker ja äta nyttig mat, som kycklingbullar röda linser o nån kokos sås.
Vet inte riktigt vad som är felet, rör mig inget på jobbet men är ju folk där som aldrig tränar nått o äter värre än mig l inte går upp.
Citera
2022-09-30, 10:48
Medlem
Snusar du fortfarande? Nikotin påverkar såklart viktnedgången. Eller rättare sagt, den metaboliserar mer om du slutar eller går över till svagare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in