Citat:
Ursprungligen postat av
Eatmyshorts
Hejsan, jag tänkte hålla mig kort och koncis här. Jag har legat på samma vikt i ca 5 år. Jag har under denna tid tränat regelbundet och ätit balanserat och ungefär lika mycket, jag skulle till och med att jag äter mindre idag än för 4 år sedan.
Andra skillnader från hur jag levde för 4 år sedan jämfört med idag.
- Jag dricker mindre alkohol.
- Sedan drygt 2 år tillbaka har jag sprungit 20-30 km per vecka.
Just löpningen borde ökat min energiförbrukning med ca 2-3000 kcal per vecka. Ändå står det still.
Det ska sägas att jag inte är överviktig, ligger nog runt 20% kroppsfett.
Varför går jag inte ner i vikt? Möjliga anledningar jag kommer på:
1. Jag äter i själva verket mer är än vad jag gjorde tidigare, men jag saknar den självinsikten.
2. Det är något åldersrelaterat?
3. Jag har ökat i muskelmassa?
4. Finns det någon annan faktor jag missat här?
Vad tror ni? Är svaret så enkelt att jag omedvetet äter mer kcal? Jag föreställer mig faktiskt att det inte är hela sanningen 😁
Löpningen förbränner snarare 1200-1800kcal. Och eftersom du skriver 20-30km så är det sannolikt 20km och inte 30km du springer per vecka. 30km är ett undantag, eller hur?
1200kcal blir 170kcal underskott per dag. Det är inte ens en hel macka med smör, ost och skinka. Det är hur lätt som helst att äta ikapp.
Räkna ut din BMR, väg din mat, lägg dig 200-300kcal under BMR så hamnar du totalt på ca 500kcal underskott med daglig aktivitet inräknat. Eller kör viktväktarnas app. Går du inte ner ändå, ta bort 100kcal i taget.
Alkohol har VÄLDIGT stor inverkan på viktnedgång. Skippa all alkohol ett tag.