2022-09-04, 23:45
Avslutad
Orsaken är för hög aptit. Om jag hade kastat dig i ett nordkoreanskt fängelse så lovar jag att du hade blivit smal.
Jag läste nyss en studie om för mycket tillskott av folsyra och UMFA kopplat till obesity men det var bara en blogg av tusentals.
Citera
2022-09-05, 04:52
Medlem
Skalman19xxs avatar
Jag tror på en liten kombination av att du får i dig mer/gör av med mindre kcal än du själv tror, och har lagt på dig kanske mer muskelmassa.

Men frågan är ser din kropp likadan ut eller vad har förändrats på dessa 5 år?
Vad är målet med din träning och kost?

Rent spontant tycker jag att det låter som något bra att du är så pass balanserad. Du äter naturligt det du behöver och motionerar, som leder till bra hälsa.
Citera
2022-09-05, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eatmyshorts
Hejsan, jag tänkte hålla mig kort och koncis här. Jag har legat på samma vikt i ca 5 år. Jag har under denna tid tränat regelbundet och ätit balanserat och ungefär lika mycket, jag skulle till och med att jag äter mindre idag än för 4 år sedan.

Andra skillnader från hur jag levde för 4 år sedan jämfört med idag.
- Jag dricker mindre alkohol.
- Sedan drygt 2 år tillbaka har jag sprungit 20-30 km per vecka.

Just löpningen borde ökat min energiförbrukning med ca 2-3000 kcal per vecka. Ändå står det still.

Det ska sägas att jag inte är överviktig, ligger nog runt 20% kroppsfett.

Varför går jag inte ner i vikt? Möjliga anledningar jag kommer på:
1. Jag äter i själva verket mer är än vad jag gjorde tidigare, men jag saknar den självinsikten.
2. Det är något åldersrelaterat?
3. Jag har ökat i muskelmassa?
4. Finns det någon annan faktor jag missat här?

Vad tror ni? Är svaret så enkelt att jag omedvetet äter mer kcal? Jag föreställer mig faktiskt att det inte är hela sanningen 😁

Orsaken är din kunnighet i ämnet.
Din "okunnighet" om man får uttrycka det så gör att du gör felaktiga beslut under dagarna vilket gör att du har en vikt som inte motsvarar din potential.
Det är ganska enkelt att ändra sin livsstil om man vill och har kunnighet. Det är inte svårare än att bli duktigare inom något annat område.
Som nämnts så är det mycket psykologi. Att må bra inombords brukar vara en förutsättning att vilja ta tag i sitt liv och gå utanför sin komfortzon. Men det är inte helt sant. Men därför kan något så enhet som att leva hälsosamt upplevas som krångligt, jobbigt och dötrist. Men det är det naturligtvis inte.
Som redan nämnts äter du för stor mängd kalorier i snitt och orsaken till det kan vara allt från enkelt till svårt att ändra på. Där ligger bollen hos dig.
Senast redigerad av JohnWicks 2022-09-05 kl. 08:40.
Citera
2022-09-05, 10:23
Avslutad
Hur sover du? Har du en rutin om dagarna som gör att du inte köper godis?
Citera
2022-09-05, 10:24
Medlem
Citat:
Hejsan, jag tänkte hålla mig kort och koncis här. Jag har legat på samma vikt i ca 5 år. Jag har under denna tid tränat regelbundet och ätit balanserat och ungefär lika mycket, jag skulle till och med att jag äter mindre idag än för 4 år sedan.

Just löpningen borde ökat min energiförbrukning med ca 2-3000 kcal per vecka. Ändå står det still.

1. Jag äter i själva verket mer är än vad jag gjorde tidigare, men jag saknar den självinsikten.

Vad tror ni? Är svaret så enkelt att jag omedvetet äter mer kcal? Jag föreställer mig faktiskt att det inte är hela sanningen 😁

Kalorieöverskott.
Citera
2022-09-05, 13:26
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Det där är inte hela sanningen. Det finns folk med kaloriunderskott som ändå inte går med i vikt. Kolla in Dr. Eric Berg på Youtube.

Nej, det finns naturligtvis inte sådana människor. Ligger man på kaloriunderskott minskar man i vikt, punkt slut. Något annat bryter mot fysikens lagar. Självklart kan det finns kortsiktiga saker som gör att man pendlar några kilon hit eller dit, men då är det saker som toalettbesök, hur mycket vatten man har i kroppen osv, men jämnar ut sig om man mäter över tid.

Eric Berg är inte läkare, utan kiropraktor och därtill en vanvettig scientolog och konspirationsteoretiker. https://rationalwiki.org/wiki/Eric_Berg

Se gärna vad hans son, Ian Rafalko, har att säga om honom också.
Citera
2022-09-05, 15:06
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Det finns nog en sanning i alla dina tre första punkter.

Punkt 1: Studie efter studie visar att folk som ska gå ner i vikt underrapporterar/underskattar hur många kalorier de faktiskt äter.
2. Här kan det finnas en viss sanning, beroende på din ålder.
3. Så kan det vara, det vet inte vi. Mer muskelmassa innebär dock högre förbrukning.

Jag tror att den, tveklöst, största förklaringen är att du stoppar i dig fler kalorier än du tror. Ökad träningsmängd innebär omedvetet ökat kaloriintag.
Citera
2022-09-05, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Det där är inte hela sanningen. Det finns folk med kaloriunderskott som ändå inte går med i vikt. Kolla in Dr. Eric Berg på Youtube.

Det är bara skitsnack. Om det stämmer har dom lyckats fiffla sig förbi termodynamikens första huvudsats vilket naturligtvis är omöjligt.
Och nej jag tänker inte kolla på något videoklipp bara för att du inte kan förklara din ståndpunkt.
Senast redigerad av Granit66 2022-09-05 kl. 18:52.
Citera
2022-09-06, 06:39
Medlem
Tack för bra input.

- Angående hur min kropp har förändrats så upplever jag att jag ökat min muskelmassa ökat, framförallt på benen efter all löpning. Kanske gått från 25% bf till 20% på ett par år.
- Har inte viktnedgång som ett primärt mål utan har mer preststionsrelaterade mål.
- Jag har räknat alla kalorier jag ätit med hjälp av en app i omgångar, i perioder av ca 4 månader, så har en hyfsad känsla för vad jag äter innehåller. Det ska sägas att jag när jag gjort det faktiskt gått mer 3-4 kg. Dessa har sedan kommit tillbaka.

Min slutsats för väg framåt blir att:
- vara mer restriktiv med vad jag äter. Dvs. tacka nej till mer.
- Äta mindre, vilket kommer betyda mindre kolhydrater.
- Mindre alkohol
Citera
2022-09-06, 06:43
Medlem
Ta hand om dig som person med, stressa mindre. Kanske börja meditera? Mår man bra går man ner lättare har jag märkt. Känner folk som slitit som fan under dagarne men mått skit så gick bara upp istället
Citera
2022-09-08, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakaoluktaranus
Ta hand om dig som person med, stressa mindre. Kanske börja meditera? Mår man bra går man ner lättare har jag märkt. Känner folk som slitit som fan under dagarne men mått skit så gick bara upp istället

Antagligen bra poäng. Skulle du bara kunna utveckla lite vad det betyder i praktiken?
Citera
2022-09-08, 07:23
Avslutad
Citat:

Löpningen förbränner snarare 1200-1800kcal. Och eftersom du skriver 20-30km så är det sannolikt 20km och inte 30km du springer per vecka. 30km är ett undantag, eller hur?

1200kcal blir 170kcal underskott per dag. Det är inte ens en hel macka med smör, ost och skinka. Det är hur lätt som helst att äta ikapp.

Räkna ut din BMR, väg din mat, lägg dig 200-300kcal under BMR så hamnar du totalt på ca 500kcal underskott med daglig aktivitet inräknat. Eller kör viktväktarnas app. Går du inte ner ändå, ta bort 100kcal i taget.

Alkohol har VÄLDIGT stor inverkan på viktnedgång. Skippa all alkohol ett tag.
Senast redigerad av MachDiamonds 2022-09-08 kl. 07:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in