2022-09-26, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88
Jag ser följande bästa möjliga lösning för alla inblandade i woa (alltså både creators och holders):

V och n ger upp detta fortast möjligt, gör bokslut och återbetalar det som finns kvar i kassan.

Håller med om att detta låter som den mest rimliga lösningen just nu. Känns onödigt att de ska fortsätta plöja ner (vad som egentligen är andras) pengar i en produkt som ingen vill ha.
Citera
2022-09-27, 02:56
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KCutrone
En fråga till alla er som kan NFT - i en av de låsta chattarna så frågade någon om det var beslutat att begränsa kollektionen till 5000. Niklas svar på detta var att det får vi som community avgöra genom att rösta. Vad innebär det? Jag förstår ingenting. Det betyder alltså att de tilltänkta investerarna nu bekräftat inte vill delta längre? Men ingen vet varför? Och vad är för- resp nackdelen att minska från 10000 till 5000? Är det vanligt eller är det bara Vanja & Niklas som kan svara på det?

Tyvärr försöker de nu lägga ansvaret på er. Varje gång de behövt göra något som ser dåligt ut har de maskerat det som att ”ni får vara med och bestämma”. Som om ni har någon påverkan alls på hur detta går. Det är bara taskigt. Det finns uppenbarligen inte efterfrågan nog att sälja 3000 - så varför låtsas att 10 000 ens är ett alternativ?

Ska jag vara helt ärlig tror jag aldrig att det fanns några investerare. Tror det var ett sätt att minska kollektionen utan att skapa oro samt ett sätt att vinna tid. Marknaden hade kraschat och Vanja och Niklas insåg nog att 10 K var omöjligt att sälja slut på.
Citera
2022-09-27, 02:59
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Jag ser följande bästa möjliga lösning för alla inblandade i woa (alltså både creators och holders):

V och n ger upp detta fortast möjligt, gör bokslut och återbetalar det som finns kvar i kassan.

Det hade faktiskt varit riktigt coolt om de gjorde det. Men det ser jag som högst osannolikt. Så mycket som de snackat om att detta är ett långsiktigt projekt som de ska jobba med när de är gamla. Vore väl för pinsamt att lägga ner efter ett kvartal.

Själv tycker jag det är mer pinsamt att fortsätta sätta sprätt på andras pengar för att bygga en egen, falsk image.
Citera
2022-09-27, 11:47
Medlem
Citat:
Jag tror inte att vanja menar Facebooks metaverse när hon använder ordet metaverse. Det är klumpigt att hon använder det ordet.

Även om man förbiser alla praktiska, ekonomiska och tidsrelaterade hinder för att skapa ett woa metaverse, så är det också svårt att se framför sig hur det ska se ut rent estetiskt. Ska de fortsätta med nft konstnären i utformningen? Hon är ju erkänd konstnär och kommer kosta mycket pengar.

Sedan rent krasst är ju woafigurerna inte kompatibla med något sorts spel/metavärld som jag ser det. De kan absolut funka som en färgglad print på väggen, men som VR karaktärer??? Oformliga figurer med jättesmå ansikten och helt uttryckslösa prick-ögon och streckmunnar. Det blir inte bra. Snarare lite mardrömsaktigt om man tänker på det.

Jag är ingen woa-holder men är involverad i flera andra, internationella, projekt. Där är metaversum ganska vanligt och det verkar inte som att någon av er här inne har varit inne i ett? För det ni spekulerar kring stämmer inte alls med verkligheten. Besök till exempel Decentraland för att förstå vad det handlar om. World of Alidia ska inte bygga ett eget metaversum utan skaffa land/bygga hus i ett befintligt. Det de gamla spelet The Sims kan tas som ett bra exempel på detta faktiskt. Likna det vid att de bygger ett speciellt klubbhus inne i The Sims (med lås på dörren för holders, där det pågår konserter och liknande) inte att de ska göra ett eget The Sims spel. med andra ord behöver de inte uppfinna egna ”gubbar” heller.

Det är absolut inte en så stor satsning som ni får det att låta som. Ett par hundra tusen absolut, beroende på hur avancerat det ska vara, men inte flera miljoner. Men som sagt, slå upp datorn och hoppa in i ett så får ni se.
Citera
2022-09-27, 12:37
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanoj
Jag är ingen woa-holder men är involverad i flera andra, internationella, projekt. Där är metaversum ganska vanligt och det verkar inte som att någon av er här inne har varit inne i ett? För det ni spekulerar kring stämmer inte alls med verkligheten. Besök till exempel Decentraland för att förstå vad det handlar om. World of Alidia ska inte bygga ett eget metaversum utan skaffa land/bygga hus i ett befintligt. Det de gamla spelet The Sims kan tas som ett bra exempel på detta faktiskt. Likna det vid att de bygger ett speciellt klubbhus inne i The Sims (med lås på dörren för holders, där det pågår konserter och liknande) inte att de ska göra ett eget The Sims spel. med andra ord behöver de inte uppfinna egna ”gubbar” heller.

Det är absolut inte en så stor satsning som ni får det att låta som. Ett par hundra tusen absolut, beroende på hur avancerat det ska vara, men inte flera miljoner. Men som sagt, slå upp datorn och hoppa in i ett så får ni se.

Bra att du informerar, det önskar man att Vanja kunde gjort själv men men. Jag är inte här för att sprida missuppfattningar så det är bra att du reder ut saker och ting.

Googlade decentraland nu. Gick inte att gå in på via mobilen (vet att flera i woa sagt att de inte har tillgång till privat dator eller till en kraftfull dator). Kollade på skärmdumpar och det såg precis så fult ut som jag trott. Jag fattar väl inte grejen helt enkelt då.
Citera
2022-09-27, 22:15
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Citat:

Kanske Second Life är ännu närmare "metaverse"? Scripta olika yogarörelser osv. Kan bli riktigt bra!
Citera
2022-09-28, 00:29
Medlem
Citat:

Bra med förklaring. Då kanske det inte är en så farligt stor investering ändå. Desto mer tvivlar jag dock på att de lyckas ro det här i hamn för nu börjar det bli riktigt pinsamt. The Sims som jag lirade med min syrra i början på 00-talet tycker jag såg snyggare ut än vad Decentraland gör, ärligt talat. Jag kan bara inte se framför mig att boxvinspimplade leopardmönstertanter ska gå på konsert och njuta av äventyr och upplevelser i vad som ser ut som Minecraft. I synnerhet inte när de har förväntat sig att mingla, bli tech-pionjärer och vara i smöret med influensers i någon fräck kvinnohub.

Förslaget om bokslut och att dela ut kassan till holders är nog det absolut, tveklöst bästa för Vanja och Niklas nu. Inte för att jag tror att de kommer göra det men det är faktiskt något som till och med kan respekteras i vissa sammanhang. Exempelvis Bill Ackman skickade i somras tillbaka 4 (?) miljarder dollar till investerarna när han inte hittat något lämpligt för sin Spac.

Nu borde det kanske vara ett lagbrott att nämna Vanja Wikström i samma mening som Bill Ackman och leopardtanterna vinner hon nog aldrig tillbaka men att fimpa det här och pröjsa tillbaka det som finns kvar är nog det enda sättet att rädda hennes anseende.
Citera
2022-09-28, 08:35
Medlem
En sak jag reagerar på är att det drivs som ett extraprojekt vid sidan av ett heltidsjobb. Det borde kunna hittas fler investerare och marknadsföras mer när man jobbar heltid med något, att hitta investerare borde vara högre prioriterat än att hitta rabattkoder.

Idag tillkännages den fysiska gåvan till enlightened och whales.
Citera
2022-09-28, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kasstillvaro
Jag kan bara inte se framför mig att boxvinspimplade leopardmönstertanter ska gå på konsert och njuta av äventyr och upplevelser i vad som ser ut som Minecraft. I synnerhet inte när de har förväntat sig att mingla, bli tech-pionjärer och vara i smöret med influensers i någon fräck kvinnohub.

Jag tycker att du verkar ha fått fel uppfattning om medelåldern, är inte de flesta medlemmarna småbarnsmammor, dvs 30-40 år?
Citera
2022-09-28, 09:16
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokodemius

Spännande! Det är svårt att ge en generell gåva som ska funka för alla oavsett ålder/kön/klädstorlek. Kanske en filt eller något annat för hemmet?

Citat:
Jag tycker att du verkar ha fått fel uppfattning om medelåldern, är inte de flesta medlemmarna småbarnsmammor, dvs 30-40 år?

Jo absolut. Alla verkar skola in barn på förskolan eller vara gravida. Tror Vanjas målgrupp är ganska lik henne själv även om många bor i mindre städer.
Citera
2022-09-28, 10:04
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
En sak jag reagerar på är att det drivs som ett extraprojekt vid sidan av ett heltidsjobb. Det borde kunna hittas fler investerare och marknadsföras mer när man jobbar heltid med något, att hitta investerare borde vara högre prioriterat än att hitta rabattkoder.

Som jag fattar det jobbar vanja heltid med detta. Hon skrev t ex I ett inlägg
https://vanjawikstrom.motherhood.se/world-of-alidia/nar-allt-bara-faller-pa-plats/

Citat:
Och både jag och Niklas är rätt duktiga på att våga VÅGA (tillsammans blir vi ännu modigare &#128517, så vi går all in på det här nu. Jag har sagt upp alla kommersiella samarbeten i mina kanaler, och skickade in min sista faktura förra veckan. Efter det kommer det inga mer pengar. 🙊 Lyckas vi inte få snurr på det här så snabbt som vi tror är det ju inte värre än att jag öppnar upp för samarbeten igen (har ju faktiskt älskat att jobba som influencer, och bara samarbetat med varumärken jag gillar ❣️). Men jag känner att jag vill kunna lägga all min tid på detta den närmsta tiden, och efter min krasch förra våren är jag stenhård på "En in, en ut"-principen. Ska vi göra detta måste något annat stå tillbaka.
Citera
2022-09-28, 10:14
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusplastik
Det hade faktiskt varit riktigt coolt om de gjorde det. Men det ser jag som högst osannolikt. Så mycket som de snackat om att detta är ett långsiktigt projekt som de ska jobba med när de är gamla. Vore väl för pinsamt att lägga ner efter ett kvartal.

Själv tycker jag det är mer pinsamt att fortsätta sätta sprätt på andras pengar för att bygga en egen, falsk image.
Jag förstår inte. Vad består projektet av? Hur ser roadmapen ut? Vad är slutmålet? Hur ska det generera intäkter (förutom att folk skickar pengar till Vanja och Niklas i utbyte mot jpegs)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in