2022-09-25, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LonelyF18
Att dyka upp hos mordoffret efter att den är död är ett sätt att låtsas som att man inte vet att han är död. ”Oj är han inte hemma? Det visste jag inte!”

Precis som när mördare fortfarande ringer och smsar den de mördat för att det ska se ut som att de inte vet att offret är död.
I fall där de innan ringt och smsat eller besökt mordoffret men direkt slutat efter att offret mördats tycker polisen att det är mycket misstänkt. ”Varför slutade du ringa offret samma dag som den dog och varför ringde du aldrig igen när du vanligtvis ringer varje dag?”
Eller så åkte han dit för att han inte visste vad som hänt SS och ville kolla av om han var där.
Om det är som du säger så skulle han tro att polisen utreder nog inte mig om jag åker dit och låtsas som det regnar.
Pyromaner brukar väl se på när det brinner och stannar kvar på platsen men i detta fall är det nog långsökt och eftersom det inte finns något som tyder på att bulvanen är gärningsman är nog min idé närmare sanningen.
Citera
2022-09-25, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Fallet är preskriberat så ingen kommer att fällas för någonting alls, så ni som är oroliga kan ta det lugnt och andas ut, däremot vore det ju en välgärning om den försvunne bonden skulle hittas.
Men det handlar om att ni dömmer en person här och genom podden.
Varför att fokuset så stort på en eventuell gärningsman.
Finns det någonannan anledning än att att det är en bra grund till en podd.
Vet man att det inte går att leta i havet eller hitta bevis på direktörens mark och kvarnen så blir det ingen story och inga avsnitt.
Då bygger vi den på det som vi kan undersöka även om det inte är troligt eftersom polisen redan har försökt.
Det som talar för det är att man trodde Ladan och när det inte funkade började man spekulera i Bingebyhallen och när det inte funkade så började man prata om Lojsta och när det inte funkade testade man Tippen som ett sista desperat försök.
Utöver detta insuinerade man att han var inblandad i mordet på Selma T.
Sen måste i denna veva försöka att övertyga folk om att kvarnen och havet inte är ett alternativ.
Nu i nya podden så vänder man kappan efter vinden och vinklar det genom intervjuer att alla dom trodde på kvarnen och då kan väl inte bulvanen vara huvudmisdtänkt eller.
Dom kallade avsnittet . Den troliga gärningsmannen.
Vad tror och tycker dom i dagsläget.
Enligt min mening så "tror" dom på det som skapar flest avsnitt för tillfället.
Citera
2022-09-26, 00:43
Nu borde analysen snart vara klar
Av den underarms rest som hittades på tippen.
Jag tror de är rätt ute faktiskt , allt annat har konstaterats vara mindre avgörande.
Citera
2022-09-26, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leko12
Som sagt det finns inga bevis bara spekulationer och saker som inte polisen fått ihop så går inte säga något med säkerhet. Om skelettet inte är SS så finns det ingenting i form av bevis som säger att det är Bulvanen så vi väntar tills vi får svaret. Om det inte är SS så behöver nog poddarna lägga ner det här och förklara i ett avsnitt att de inte finns några bevis och redovisa om benet är SS eller inte sen avfärda tippen om så är fallet . Dom söker uppmärksamhet nu och vill tjäna pengar. Dom är ute efter lösa fallet för det har stigit dem över huvudet känns det som inte för
Sven . Nu handlar de bara om äran o berömmelsen att lösa fallet. Varför behöver en läkare som driver en podd hjälp ekonomiskt för grävning på en tipp när de tjänar så pass mycket . Då ska andra ge sina pengar, hur mycket pengar gick han in med kan man undra .

Väntar på svar sen kan de lägga ner det här sen göra en podd om hotelmordet då det bör kunna lösas tycker man där kanske en person kan gripas .
Hur mycket tror du man tjänar på en podd som är gratis att lyssna på?
Citera
2022-09-26, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Eller så åkte han dit för att han inte visste vad som hänt SS och ville kolla av om han var där.
Om det är som du säger så skulle han tro att polisen utreder nog inte mig om jag åker dit och låtsas som det regnar.
Pyromaner brukar väl se på när det brinner och stannar kvar på platsen men i detta fall är det nog långsökt och eftersom det inte finns något som tyder på att bulvanen är gärningsman är nog min idé närmare sanningen.

Besökte han Sven flera gånger efter att han försvann? Eller gav han upp direkt?
Citera
2022-09-26, 05:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Men det handlar om att ni dömmer en person här och genom podden.
Varför att fokuset så stort på en eventuell gärningsman.
Finns det någonannan anledning än att att det är en bra grund till en podd.
Vet man att det inte går att leta i havet eller hitta bevis på direktörens mark och kvarnen så blir det ingen story och inga avsnitt.
Då bygger vi den på det som vi kan undersöka även om det inte är troligt eftersom polisen redan har försökt.
Det som talar för det är att man trodde Ladan och när det inte funkade började man spekulera i Bingebyhallen och när det inte funkade så började man prata om Lojsta och när det inte funkade testade man Tippen som ett sista desperat försök.
Utöver detta insuinerade man att han var inblandad i mordet på Selma T.
Sen måste i denna veva försöka att övertyga folk om att kvarnen och havet inte är ett alternativ.
Nu i nya podden så vänder man kappan efter vinden och vinklar det genom intervjuer att alla dom trodde på kvarnen och då kan väl inte bulvanen vara huvudmisdtänkt eller.
Dom kallade avsnittet . Den troliga gärningsmannen.
Vad tror och tycker dom i dagsläget.
Enligt min mening så "tror" dom på det som skapar flest avsnitt för tillfället.

Men det är bara en podd. Den drivs dock av personer som lagt ner väldigt mycket tid och engagemang, och som Leif GW sade så får de fler att prata än polisen då folk är/var rädda för polisen men inte för två vanliga killar.
Alla som lyssnar och har normal IQ förstår att det här är vad dem två kommer fram till, men att ingenting är säkert och går inte att fullt ut att bevisa längre. (Men om det är delar av Sven på tippen är det intressant).

Tjäna pengar på podden? Nej, inte särskilt och det de fått in har nog gått åt till podd-utrustning och resor. Att hyra in grävare så länge som de hade är inte gratis och de ville väl inte ensamma betala hela den summan. Eftersom de har många lyssnare kunde många bidra med en mindre summa.

Självklart borde de tycka om den positiva uppmärksamheten. Men det brukar man få om man gör något som många människor tycker om och uppskattar. Det får man acceptera och ge dem, inte vara avis.
Jag själv tycker inte podden är superbra upplagd m.m. men många har älskat den.
Citera
2022-09-26, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Man försöker bygga ett varumärke.
Eftersom mycket av podden är förknippad med guldrupe , ethelhem mm där jordbruket har varit stort så är det så här enkelt förklarat.
Det är inte när man sår man tjänar pengar.
Utan när man skördar.
Nu sår dom via SS fallet samt bulvanen och hoppas på att skörda med något annat fall längre fram.
Fattar du metaforen.
Metafor=
Metafor. Med en metafor förstår man en språklig bild, ett bildligt uttryck eller en trop av ett visst slag. När man uttrycker någonting med en metafor överför eller transporterar man ett ord från ett sammanhang till ett annat sammanhang, där ordet inte ursprungligen
Citera
2022-09-26, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LonelyF18
Besökte han Sven flera gånger efter att han försvann? Eller gav han upp direkt?
Ingen aning . Podden borde veta
Citera
2022-09-26, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Nu borde analysen snart vara klar
Av den underarms rest som hittades på tippen.
Jag tror de är rätt ute faktiskt , allt annat har konstaterats vara mindre avgörande.

Ja beroende vilken ”kölapp” de fick hos NFC.
Vanligt DNA prov brukar gå på ett par tre dagar. Har de börjat med snabbtesten ännu går det fortare men då krävs det ofta bättre materialprov.

Om de inte hittar någon DNA-profil hoppas jag att polisen tar det vidare till lab som har större kapacitet då NFC är begränsade. Och ja det händer att mördare idag går fria pga detta.
Citera
2022-09-26, 15:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon

Hört talas om reklamintäkter? Kalla Fall-podden innehåller ju massor av reklam.

Och när varumärket väl är uppbyggt (vilket deras mediekontakter uppenbart bidragit starkt till) kan de börja lägga avsnitt bakom betalvägg, vara med på Patreon osv. De kan skriva artiklar, böcker, göra filmer osv.
Citera
2022-09-26, 15:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Ja beroende vilken ”kölapp” de fick hos NFC.
Vanligt DNA prov brukar gå på ett par tre dagar. Har de börjat med snabbtesten ännu går det fortare men då krävs det ofta bättre materialprov.

Om de inte hittar någon DNA-profil hoppas jag att polisen tar det vidare till lab som har större kapacitet då NFC är begränsade. Och ja det händer att mördare idag går fria pga detta.

Jag tror nog att NFC klarar av att se om det ens är ben från en människa. Vilket ju inte ens är konstaterat efter flera veckor, så de fick nog kölappen "lägsta prioritet".
Citera
2022-09-26, 18:22
Medlem
Nu har jag pratat med bulvanens bror om bulvanens motorfordon.
Det han säger är
Först Silverpilen
Sen triumph Tiger 210.
Den var tydligen trimmad och skar i mästerby.
Visade bild på en röd som skickats här och det blev nej på den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in