2022-09-23, 16:40
Medlem
polagoms avatar
20-25% ökning och lite rolig karma för alla hyresboende på Flashback som skapat alla dessa svaga trådar för att försöka klanka ned på bolånenissarna.
Citera
2022-09-23, 16:49
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polagom
20-25% ökning och lite rolig karma för alla hyresboende på Flashback som skapat alla dessa svaga trådar för att försöka klanka ned på bolånenissarna.

Det är ingen som frågat efter 20-25%, en mindre förening av hyresvärdar har gått ut och yrkat på 10% vilket HGF kommer säga blankt nej till och ge kanske 2% som motbud. Sen slutar det på 3.5% efter lite tjafs. I Stockholm kanske allmännyttan vill ha 4% och sen kommer de fram till 2.3% efter förhandling.

Samtidigt får BLT 30% högre avgift, 200% högre räntekostnad och fallande bostadspriser med 30-50%.
Citera
2022-09-23, 17:05
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polagom

Hyresgästföreningen kommer kunna förklara ganska så pedagogiskt att om hyrorna inte sänktes när räntorna var låga så har fastighetsägarna naturligtvis sparat pengar som de nu kan använda för att kompensera för ökade räntekostnader.
Citera
2022-09-23, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det har inte varit en kostnad. Ser inte alls hur du kan tro det? Vad blir skillnaden?

1. Du köper för 10 miljoner. Amorteran ner till 1 milnon och säljer för 1 miljon. Slutresultat du ligger 9 miljoner back under året.

2. Du köper för 10 miljoner. Säljer för 1 miljon. Slutresultat är att du ligger 9 miljoner back.

Vad gör amorteringen för skillnad?

Tror det är bristande språkförståelse helt enkelt. En utgift är något du betalar. En kostnad är mer en abstrakt begrepp som ibland innebär utgifter och i bland inte. Exempel är ett kök som du renoverar för 150 kkr ett år och som beräknas hålla 15 år. Utgiften 150kkr får du år ett men då köket "förbrukas" under 15 år tar du upp en kostnad på 15kkr/år för köket. På lång sikt bör utgifter och kostnader summera till samma sak men syftet med att räkna kostnader är att det blir lättare att jämföra olika investeringar som görs på olika tidshorisont med varandna på ett lite mer rättvisande sätt.

Nä det har väl varit en intäkt Einstein. 9 miljoner i vinst.
Citera
2022-09-23, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
En "bostadskrasch" drabbar ju inte de som bor kvar och inte ska sälja. Det TORDE vara de flesta?

Så om dina tillgångar minskar i värde så är du inte drabbad?
Citera
2022-09-23, 17:24
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader

Det har ju maratonmaniker faktiskt rätt i. För rätt många normala personer sitter inte och följer upp sin förmögenhet i Excel varje månad. De flyttar inte så ofta heller. Man bryr sig om bolånet.
Citera
2022-09-23, 17:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Hyresgäster har glidit på en räkmacka länge nu. När man kan hyra en 2a eller 3a allt från 5-10k/månad och det ingår 100% service på vitvaror osv. Hotell kostar likadant runt 2000 kr/natt (!) men då ingår städning och möbler.
Dags att höja hyrorna med 50% så att BR blir ännu mer attraktivare.
så bara för att du åker på kuk nu när räntan höjs så vill du att hyrestagarna också ska få lida? sorry bitch! det är bara att suga.
Citera
2022-09-23, 17:27
Medlem
cybergrodans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Det här är ju någonting som folk konstant babblar om som att det vore någon slags naturlag. Nu sjunker ju priserna och du kanske inte alls får igen dina pengar, det kan mycket väl visa sig att en hyresrätt varit billigare i längden om du förlorat 1 mille på 6 månader i prisnedgång.
Fast det beror ju på hur länge man bor kvar också samt hur mycket du lånat. För egen del är 1 miljon prisnedgång på 6 månader historiesummor med tanke på att jag lånat 1.4 miljoner. Det är ju fullt rimligt att betala av stora delar av den summan på ett x antal år, när jag då eventuellt flyttar kommer jag stå där med pengar på kontot, det hade jag inte gjort om jag bodde i en hyresrätt.
Citera
2022-09-23, 17:48
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av globalisten
så bara för att du åker på kuk nu när räntan höjs så vill du att hyrestagarna också ska få lida? sorry bitch! det är bara att suga.
Det är något sjukt i det här landet när hyresrätter är tokbilligt och fortsätter att vara det i all oändlighet. Sedan är det iof landets svagaste samhällsklass som hyr hyresrätter, S viktigaste röstgrupp.

Något man kan glädjas åt iaf är att när en hyresrätt har fått sig en höjning så är den permanent. Räntorna går upp och ner.
Citera
2022-09-23, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Kanske OT OT och jag ber om ursäkt men tänker att det kan vara i ämnet? Nä inte förrän jag ska sälja......MEN å andra sidan så torde det jag ska köpa också är "billigt"? Den BR jag bor i idag köpte jag och min dåvarande sambo för 28000, 1994. Man nästan KASTADE lägenheter på oss och vi fick välja hejvilt. Jag valde en lgh högst upp i huset med fantastisk utsikt. Vi fick lämna vårt BR-radhus som kostade oss 80000 utan att få ett öre för den. MEN vi hade tjänat ohemult mkt pengar på ett BR-radhus som ngn stackare betalade innan dess så det var tuffa tider. Jag bor än idag i trean vi köpte och jag minns hur jag gick fram till de stora fönstren och sa,- HÄR vill jag bo". Det är trettio år sedan snart:-) URSÄKTA
Citera
2022-09-23, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XavierPierrou
Får gå med svansen mellan benen då jag var sen på bollen med att binda min ränta i våras/vårtvintras. Har inte ett särskilt stort lån (1,3 miljoner). Jag inser att det är för sent att binda nu och inte värt det. Har en del sparade medel, bör jag göra en extra-amortering på typ 50k eller något för att komma ner i månadskostnad?

Nja. 50K på 1,3M gör lite för lite skillnad än så länge.
Citera
2022-09-23, 18:23
Medlem
XavierPierrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Nja. 50K på 1,3M gör lite för lite skillnad än så länge.

Hur mycket är tillräckligt (enligt dig) för att göra skillnad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in