Citat:
Ursprungligen postat av
sebastianlarsson2
Att precis klara inflationen är inte en speciellt bra monetär investering. Det är +-0. Det andra du missar är att nej, det stämmer inte under vilken tidsålder som helst. Det stämmer de senaste 30 åren.
Att du summerar det i "över tid sannolikt ingen dålig investering", öhhm. Så tex 90% sannolikhet kommer klara inflationen på 10 år, 50% sannolikhet kommer klå inflationen, 20% sannolikhet kommer klå alternativa placeringar (tex börsindex). Kan det vara en "sannolikt inte en dålig investering" i givet scenario, dvs maximera risk?
Ja, men bara om du inte fattar att baksidan av att maximera risk är likvidering. Du förväntar dig alltså +-0 (inflationsskydd) och riskerar hela din position. Så nej, det kreti och pleti gjort på den här marknaden i 10 år är inte en bra monetär investering, det är en skitdålig monetär investering och det är ganska objektivt att det är så.
Köper man "för att bo" kan det vara värt att göra en dålig monetär placering, och det kan även vara värt att maximera risk, men jag har svårt att förstå hur folk inte klarar av att låta bli att blanda ihop detta.
Hur får du det till +- 0 ?
Om värdet på bostaden eller fastigheten följer inflationen, som också lönen förväntas göra, medans det eventuella lånet är vad det är - Hur kan det bli +- 0 över tid?
Det stämmer i övrigt vid vilken tidsålder som helst, givet ovan. Köpte du bostad 1940 var det en god investeringen om du tittade på det 1970. T ex.
Maximera risk vet jag inte vad du definierar till. Vad är att ”maximera risk” ?
Köper man för att bo är det med all sannolikhet ingen dålig investering, men det är klart det korrelerar med vilken tidsaxel man har. Jag har köpt ett par lägenheter i mitt liv, som har gjort att jag kunnat köpa villan min familj nu bor i. Den handlades för knappt fem år sen, utanför Göteborg. Den kostade hutlöst med pengar, och har såklart gått ner de sista 6 månaderna en smula. Men vår tidsaxel på detta boende ligger på +20 år.
Ser inte hur det inte kan vara en god investering. Inflationen som vanlig på 2-3% med samma lönepåslag kommer att äta lånen bara det.