2022-10-08, 20:46
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Synd att Thedeen inte har något att säga når politikerna bestämmer

Synd för BLTs att politikerna inte har något att säga till om när samme Thedeen terrorhöjer räntan som motmedel då
Citera
2022-10-08, 21:04
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Haha thedeén kommer vara en sån jävla hök när han sköter räntorna efter årsskiftet.

"Ja absolut KPIF ligger på 1.8% men vi ser inga risker för att det ska dra ner mot deflation så styrräntan kan gott ligga kvar på 4.25%." - Terror-Thedeen, Führer af Reichsbank

Vavava, ingen nollränta när KPI ligger under 2????
Citera
2022-10-08, 21:06
Bannlyst
Jag letar nytt och jag har ingen brådska när jag läser "denna mannen blir en hök". Men livet blir å andra sidan bökigare. Det är jobbigt att vänta ut om man ska vänta 6 månader eller ett helt år.
Citera
2022-10-08, 21:09
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Storgöteborg fortsätter att falla som en sten om man kollar på Husmask. Lägenheter i Storgöteborg ligger månadsvis nu under botten i mars 2018 och tappat 19 % sedan 1 juni 2022. Siffror på större nedgång än ca 10 % bör visas kommande månader i Hox/Mäklarstatistik etc.

Både Stor-Göteborg och Göteborg kommun har rasat ner till 2016 års prisnivå i ett dramatiskt fall. Det fanns förvisso knappt någon uppgång att tala om innan, inte jämfört med Stockholm i alla fall.
Citera
2022-10-08, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilacwine84
Haha thedeén kommer vara en sån jävla hök när han sköter räntorna efter årsskiftet.
Risken finns ju. Han verkar vara en person som uppriktigt tror på den keynesianska modell staten marknadsför. För den paradigm som avslutas vid nyår har det ganska uppenbart inte varit fallet, utan det har bara använts som marknadsföring. Det vill säga man får inte glida så pass långt ifrån den påstådda modellen så att samhället tappar förtroendet för hela apparaten, och man kan lugnt säga att de balanserat på linjen. Om vi nu skulle få en ny paradigm som faktiskt respekterar modellen på riktigt så blir det åka av.
Citera
2022-10-08, 21:24
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Synd att Thedeen inte har något att säga når politikerna bestämmer

Frånsett det att FI inte rimligen kan ta ansvar för den finansiella stabiliteten om politikerna inte följer deras rekommendationer.

Visst kan de köra över FI rent juridiskt. Frågan är om de vågar. De tar en stor politisk risk. Dels kommer det bli kritikstorm och en debatt omnhur ansvaret för finansiell stabilitet ska säkerställas om politikerna agerar i populistiskt egenintresse. Dels skulle det inte förvåna om det får kronan att försvagas än mer. Lite av samma sak som hände med pundet.

Men det kliar garanterat i Fifflar-Ulfs dokumenterat långa fingrar att göra det. Han gillar att se om sitt eget och sina kleptokratkompisars hus. Vi får se.
Senast redigerad av Epistemologen 2022-10-08 kl. 21:27.
Citera
2022-10-08, 21:41
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Frånsett det att FI inte rimligen kan ta ansvar för den finansiella stabiliteten om politikerna inte följer deras rekommendationer.

Visst kan de köra över FI rent juridiskt. Frågan är om de vågar. De tar en stor politisk risk. Dels kommer det bli kritikstorm och en debatt omnhur ansvaret för finansiell stabilitet ska säkerställas om politikerna agerar i populistiskt egenintresse. Dels skulle det inte förvåna om det får kronan att försvagas än mer. Lite av samma sak som hände med pundet.

Men det kliar garanterat i Fifflar-Ulfs dokumenterat långa fingrar att göra det. Han gillar att se om sitt eget och sina kleptokratkompisars hus. Vi får se.

Fi kommer med sin rapport på fredag. Hoppas att det finns detaljer om hur stor andel av de totala 5000 miljarderna som ens omfattas av detta "helt orimliga" amorteringskrav. Tippar på 20%, max 30%.

Med högre räntor ökar dessutom amorteringsviljan, så frågan om KRAV! känns lite tramsig.
Citera
2022-10-08, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Fi kommer med sin rapport på fredag. Hoppas att det finns detaljer om hur stor andel av de totala 5000 miljarderna som ens omfattas av detta "helt orimliga" amorteringskrav. Tippar på 20%, max 30%.

Med högre räntor ökar dessutom amorteringsviljan, så frågan om KRAV! känns lite tramsig.

Viljan må öka men förmågan minskar. Det här är inte raketforskning och jag har svårt att se st FI bryr sig om huruvida blts kan betala räkningarna (annat än vad som händer i förlängningen). Det kommer dom att kunna göra men det blir på bekostnad av allt annat, vilket leder till ökad arbetslöshet och krympande tillväxt.
Citera
2022-10-08, 22:13
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Synd för BLTs att politikerna inte har något att säga till om när samme Thedeen terrorhöjer räntan som motmedel då
Bortsett då från den detaljen att Thedeen inte sätter räntan.

Däremot kan ju Thedeen bestämma översta nivån på hur Riksbanken skall vara organiserad.
Citera
2022-10-08, 22:16
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Erik Thedeen berättar i intervju i P1 att FI inte kommer att vara med i någon förändring av amorteringskraven. Han pekar på att det är ett trubbigt verktyg, samt att det direkt motverkar RB syfte med räntehöjningarna. Det man använt som skäl (svepskäl), att hjälpa hushåll i kris, medges redan, d.v.s. man kan redan få pausa sina amorteringar om ens ekonomi kräver det. En mycket bra och klargörande intervju!

https://sverigesradio.se/p1
Som jag tidigare skrev så var jag förvånad över att man började prata om detta så tidigt. Men antagligen var det valfläsk.

Det är mer rimligt att man lättar på kravet när det börjar krisa till sig. Det gör det inte än.
Citera
2022-10-08, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Att precis klara inflationen är inte en speciellt bra monetär investering. Det är +-0. Det andra du missar är att nej, det stämmer inte under vilken tidsålder som helst. Det stämmer de senaste 30 åren.

Att du summerar det i "över tid sannolikt ingen dålig investering", öhhm. Så tex 90% sannolikhet kommer klara inflationen på 10 år, 50% sannolikhet kommer klå inflationen, 20% sannolikhet kommer klå alternativa placeringar (tex börsindex). Kan det vara en "sannolikt inte en dålig investering" i givet scenario, dvs maximera risk?

Ja, men bara om du inte fattar att baksidan av att maximera risk är likvidering. Du förväntar dig alltså +-0 (inflationsskydd) och riskerar hela din position. Så nej, det kreti och pleti gjort på den här marknaden i 10 år är inte en bra monetär investering, det är en skitdålig monetär investering och det är ganska objektivt att det är så.

Köper man "för att bo" kan det vara värt att göra en dålig monetär placering, och det kan även vara värt att maximera risk, men jag har svårt att förstå hur folk inte klarar av att låta bli att blanda ihop detta.

Hur får du det till +- 0 ?
Om värdet på bostaden eller fastigheten följer inflationen, som också lönen förväntas göra, medans det eventuella lånet är vad det är - Hur kan det bli +- 0 över tid?

Det stämmer i övrigt vid vilken tidsålder som helst, givet ovan. Köpte du bostad 1940 var det en god investeringen om du tittade på det 1970. T ex.

Maximera risk vet jag inte vad du definierar till. Vad är att ”maximera risk” ?

Köper man för att bo är det med all sannolikhet ingen dålig investering, men det är klart det korrelerar med vilken tidsaxel man har. Jag har köpt ett par lägenheter i mitt liv, som har gjort att jag kunnat köpa villan min familj nu bor i. Den handlades för knappt fem år sen, utanför Göteborg. Den kostade hutlöst med pengar, och har såklart gått ner de sista 6 månaderna en smula. Men vår tidsaxel på detta boende ligger på +20 år.
Ser inte hur det inte kan vara en god investering. Inflationen som vanlig på 2-3% med samma lönepåslag kommer att äta lånen bara det.
Citera
2022-10-08, 23:22
Medlem
Ursäkta att jag Lånar tråden. Hittade inget som passade just min undran. Och är för ny för att starta egen tråd.
Kortfattat:
Brf höjer månadsavgiften med ca 45% alltså från 4400-6335 kr innan ens en ekonomiskplan upprättad. Vi är familj 2 vuxna och 3 små. Båda har fast anställning dock en är föräldraledig. Vi har fått lånelöfte tidigare och nu får vi inte det mest p g a de nya månadsavgiften. Ja, vi skrev på förhandsavtal under 2021-06.. Räknas detta som en "väsentligt" skäll för att kunna frånträda från en förhandsavtal? Har bokad möten med jurist under veckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in