2022-09-23, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Så om du köper en villa för 10 MSEK och sedan amorterar alla lån och sedan säljer villan för 1 MSEK.

Hur har det inte varit en kostnad?

Det har inte varit en kostnad. Ser inte alls hur du kan tro det? Vad blir skillnaden?

1. Du köper för 10 miljoner. Amorteran ner till 1 milnon och säljer för 1 miljon. Slutresultat du ligger 9 miljoner back under året.

2. Du köper för 10 miljoner. Säljer för 1 miljon. Slutresultat är att du ligger 9 miljoner back.

Vad gör amorteringen för skillnad?

Tror det är bristande språkförståelse helt enkelt. En utgift är något du betalar. En kostnad är mer en abstrakt begrepp som ibland innebär utgifter och i bland inte. Exempel är ett kök som du renoverar för 150 kkr ett år och som beräknas hålla 15 år. Utgiften 150kkr får du år ett men då köket "förbrukas" under 15 år tar du upp en kostnad på 15kkr/år för köket. På lång sikt bör utgifter och kostnader summera till samma sak men syftet med att räkna kostnader är att det blir lättare att jämföra olika investeringar som görs på olika tidshorisont med varandna på ett lite mer rättvisande sätt.
Citera
2022-09-23, 08:28
Medlem
foxxis avatar
I december borde vi ha 5% hos Swedbank som listränta efter Rb november-höjning.
Håller tummarna att det är där vi stannar och verkligen får kontroll över inflationen direkt redan nästa månad eller därefter.
Citera
2022-09-23, 08:35
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Men snälla liksom-fb. Varför tar du 1998 som startår?
Därför liksom-fb är oärlig och ägnar sig åt konstanta fulcitat, skarvning av siffror osv. för att få "rätt". Till vilket ändamål är dock osäkert.

Citat:
Tittar man på fastighetsprisindex mot produktionskostnaden (inkl mark) så var kvoten 69,3 för 1998 och 54,4 2020 så år 2020 är det betydligt billigare att bygga nytt jämfört med att köpa befintligt (2020 jämfört med 1998). Hur kan det då var ökade produktionskostnader som driver priset? Det är ju ganska självklart att det är tvärtom, en ökad efterfrågan/betalningsförmåga driver upp priset på befintligt vilket gör att producenter i alla led från råvaran till första förädling till arkitekt till byggare etc etc etc höjer priserna vilket ger ökade producentpriser.
Egentligen borde begagnade byggnader sjunka i pris allt eftersom åren går då byggnadsmaterialet/teknik blir föråldrad och således påverka värdet på huset mer än det eventuella geografiska läget i ett land med 10 miljoner människor och gott om geografiskt utrymme även med rimligt avstånd till storstäderna. Du har givetvis rätt att det är ökad efterfrågan och betalningsförmåga (låneförmåga) som drivit upp priserna men faktum att vi kunnat sitta förhållandevis lugnt i båten under flera decennier nu i Sverige har även det bidragit. Brister i hus från tidigt 1900-tal gör sig inte särskilt tydligt påminda när elen inte kostar något. Inte heller märker du av rör eller taskiga elinstallationer tills det slutar komma vatten i kranen eller det inte finns något blås i uttaget.
Citera
2022-09-23, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det har inte varit en kostnad. Ser inte alls hur du kan tro det? Vad blir skillnaden?

1. Du köper för 10 miljoner. Amorteran ner till 1 milnon och säljer för 1 miljon. Slutresultat du ligger 9 miljoner back under året.

2. Du köper för 10 miljoner. Säljer för 1 miljon. Slutresultat är att du ligger 9 miljoner back.

Vad gör amorteringen för skillnad?

Tror det är bristande språkförståelse helt enkelt. En utgift är något du betalar. En kostnad är mer en abstrakt begrepp som ibland innebär utgifter och i bland inte. Exempel är ett kök som du renoverar för 150 kkr ett år och som beräknas hålla 15 år. Utgiften 150kkr får du år ett men då köket "förbrukas" under 15 år tar du upp en kostnad på 15kkr/år för köket. På lång sikt bör utgifter och kostnader summera till samma sak men syftet med att räkna kostnader är att det blir lättare att jämföra olika investeringar som görs på olika tidshorisont med varandna på ett lite mer rättvisande sätt.

Skillnaden beror på om värdet minskat eller inte? Säljer du för 10M eller mer har amorteringen varit ett de facto sparande. Säljs den för 1M är det definitivt inget tal om sparande och kan då mer likställas med en kostnad.
Citera
2022-09-23, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Skillnaden beror på om värdet minskat eller inte? Säljer du för 10M eller mer har amorteringen varit ett de facto sparande. Säljs den för 1M är det definitivt inget tal om sparande och kan då mer likställas med en kostnad.

I vilket fall gör amorteringen varken till eller från. Slutresultatet är detsamma. Värdeminskningen ger en kostnad. Inte amorteringen.

Amorteringen har varit ett sparande i bägge fallen (oavsett om det blir vinst eller förlust i slutändan) eftersom den påverkar din frömögenhet. Säljer du för 1 miljon efter att ha amorterat ligger du ju på noll nu. Säljer du för 1 miljon efter att ha struntat i att amortera ligger du ju i värsta fall på -9 miljoner och är i konkurs gissningsvis.
Citera
2022-09-23, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
I vilket fall gör amorteringen varken till eller från. Slutresultatet är detsamma. Värdeminskningen ger en kostnad. Inte amorteringen.

Amorteringen har varit ett sparande i bägge fallen (oavsett om det blir vinst eller förlust i slutändan) eftersom den påverkar din frömögenhet. Säljer du för 1 miljon efter att ha amorterat ligger du ju på noll nu. Säljer du för 1 miljon efter att ha struntat i att amortera ligger du ju i värsta fall på -9 miljoner och är i konkurs gissningsvis.

Sant, det stämmer ju faktiskt!
Citera
2022-09-23, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cozaazy
Den genomsnittliga 3 månaders räntan på 2.48% som du refererar till grundar sig på listräntan som varit INNAN den ändrades idag. Lägg på 1% för Riksbankens höjning här om dagen och du har minst 3.48% framåt.

Kan du bara försvinna från den här tråden.

Nej det har du inte. Det är en förhandling man har med sin bank. Finns inga sådana givna samband. Försvinn själv och lär dig lite hur saker funkar
Citera
2022-09-23, 09:00
Medlem
Citat:
Listpriser visar en skev bild. Men 2,48 % kommer justeras upp och har inte "kommit ikapp".
Finns ingen chans att den inte justeras upp kommande månader.

Det lär den göra. Men det finns inga givna samband som säger att +1% listränta = +1% rörlig ränta. Det är en förhandling.

Bankerna kommer bli betydligt mer utmanade av sina kunder nu när räntorna börjar spela roll igen och tumma på sina marginaler.
Citera
2022-09-23, 09:01
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Lite ränteinfo för de intresserade:

10 åriga statsobligationer ligger runt 3.5% för såväl Sverige, Tyskland, Som USA. GB ligger en bit under.

Nordeas prognoser för CB ränta:

* Sverige: går upp till 2.5% och planar ut.
* ECB: går upp till 2.2% och faller 2024.
* GB: går upp till 3.0% och faller 2024.
* USA: går upp till 4.5% och faller 2024.

Så högre än 2.5% ser de som kan räkna inte ut att se att det blir i Sverige. Då kan rörlig boränta hamna på 3.3% eller så.

Och 3.3% några månader borde folk klara.
Samma skitprognoser igen och igen, lär du dig inget någonsin.
Citera
2022-09-23, 09:10
Medlem
Citat:
Sant, det stämmer ju faktiskt!

Jo. Antar att det bara är bäst att använda begreppen Kostnad och Utgift lite mer korrekt eftersom det är ett återkommande problem i tråden att vissa använder kostnad och utgift som om de vore synonymer medans andra använder begreppen mer korrekt som de beskrivs i ekonomiböcker.

Onödig språkförbistring helt enkelt.
Citera
2022-09-23, 09:45
Medlem
cozaazys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ja blir ju jobbigt för dig och andra i tråden som har svårt att inte blanda in känslor och era önskemål om verkligheten.

Du vägrar acceptera att man får pausa amortering pga höjda kostnader trots att FI själva säger åt folk att göra det. Du vet inte vad jämkning är för något. Du räknar amortering som en kostnad. Allt för att du VILL se saker gå ät helvete och sitter och försöker hitta argument för det.

Mao raka motsatsen till ett akademiskt tillvägagångssätt där man försöker hitta källor som leder till en slutsats. Du, och många i tråden, har pga egenintresse bestämt slutsatsen och försöker hitta källor som styrker den.

Förstår att det sitter i ditt DNA men vänligen sluta förvräng det jag har skrivit.

FI: Banken har möjlighet att bevilja undantag från såväl det befintliga som det skärpta amorteringskravet om det efter lånet tas uppstår särskilda skäl, tex. vid sjukdom, arbetslöshet eller dödsfall. Undantag får beviljas under en begränsad period.

Var står det höjda kostnader? Att någon stolle går ut i media betyder inte att myndigheten står bakom honom. Det är inte hans beslut.

Har bara inte tänkt tanken på att jämka ränteavdrag. Kanske för att jag personligen som många andra aldrig varit i behov av det. Till skillnad från dig så kan jag tacka för upplysande information som då och då dyker upp i den här tråden.

Amortering är återbetalning av lån, inget annat. Har i alla inlägg skrivit månadsbetalning men vid ett tillfälle råkat skriva månadskostnad - och dessutom tagit tillbaka det och skrivit att jag menade betalning - och nu använder du det.

Har noll egenintresse av att Sverige går åt helvete. Jag har företag, familj, vänner, bekanta, grannar som alla förlorar på att det går sämre för landet. Nu när faktum är att vinden har vänt för Sveriges bostadsmarknad så är jag intresserad av att diskutera ämnet. Jag vill rädda mina tillgångar.

Du å andra sidan, det är bara att läsa några av dina inlägg..

Säkert flera andra med mig tycker det är dags för dig att försvinna härifrån.
Senast redigerad av cozaazy 2022-09-23 kl. 09:53.
Citera
2022-09-23, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cozaazy
Förstår att det sitter i ditt DNA men vänligen sluta förvräng det jag har skrivit.

FI: Banken har möjlighet att bevilja undantag från såväl det befintliga som det skärpta amorteringskravet om det efter lånet tas uppstår särskilda skäl, tex. vid sjukdom, arbetslöshet eller dödsfall. Undantag får beviljas under en begränsad period.

Var står det höjda kostnader? Att någon stolle går ut i media betyder inte att myndigheten står bakom honom. Det är inte hans beslut.

Har bara inte tänkt tanken på att jämka ränteavdrag. Kanske för att jag personligen som många andra aldrig varit i behov av det. Till skillnad från dig så kan jag tacka för upplysande information som då och då dyker upp i den här tråden.

Amortering är återbetalning av lån, inget annat. Har i alla inlägg skrivit månadsbetalning men vid ett tillfälle råkat skriva månadskostnad - och dessutom tagit tillbaka det och skrivit att jag menade betalning - och nu använder du det.

Har noll egenintresse av att Sverige går åt helvete. Jag har företag, familj, vänner, bekanta, grannar som alla förlorar på att det går sämre för landet. Nu när faktum är att vinden har vänt för Sveriges bostadsmarknad så är jag intresserad av att diskutera ämnet. Jag vill rädda mina tillgångar.

Du å andra sidan, det är bara att läsa några av dina inlägg..

Säkert flera andra med mig tycker det är dags för dig att försvinna härifrån.

Finansinspektionens chefsekonom är alltså "någon stolle" ok då vet vi!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in