Citat:
Ursprungligen postat av
cybergrodan
Du tror inte hyrorna kommer höjas nu också då? Förstår hur du tänker, men en likvärdig lägenhet som hyresrätt skulle kostat mig ungefär 3-4000 kr mer i månaden än vad min bostadsrätt gör nu. Då amorterar jag dessutom och får igen de pengarna sen. En hyreskostnad äts bara upp...
Citat:
Ursprungligen postat av
qaaq
Jo, självklart och det har de ju redan börjat spekulera om. 10% snackades det om igår, men kommer inte hända då hyresgästföreningen är stark och kan stå emot rätt bra tror jag. Blir det över 3% i genomsnitt så är jag förvånad, då det är mer än dubbla höjningen från förra i procentenhet.
Det jag fann intressant i SVTs reportage om ovanstående var att VDn för Fastighetsägarna mumlade om att man skulle behöva höja
20-25% baserat på kostnaderna för 2022 (!). Jag har ingen aning om hur bra det stämmer för gemene hyresvärd men i så fall är ju 10%
kompromissen.
Citat:
– Tittar vi bara på innevarande år så handlar det kanske egentligen om att man skulle behöva en hyreshöjning på 20 till 25 procent bara för att täcka de kostnadsökningar som är just nu, säger han i Aktuellt.
Jag skulle tro att det mynnar ut i något likt ett kollektivavtal för hyrorna där man för de närmaste 3-5 åren bestämmer en årlig höjning för att ta igen detta. D.v.s
reala ökningar utspridda på flera år.
Typ 7% höjning per år, även om vi kommer ner till 2% inflation igen.
Citat:
Ursprungligen postat av
XavierPierrou
Får gå med svansen mellan benen då jag var sen på bollen med att binda min ränta i våras/vårtvintras. Har inte ett särskilt stort lån (1,3 miljoner). Jag inser att det är för sent att binda nu och inte värt det. Har en del sparade medel, bör jag göra en extra-amortering på typ 50k eller något för att komma ner i månadskostnad?
Det ger 4% garanterad "avkastning" kan man ju säga. Är du nöjd med det så kör.
Jag siktar personligen på tvåsiffrigt i aktier istället men det är en risk