2022-09-23, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Intressant. Då är 2,4% antagligen på gränsen till en förlustaffär för Nordnet, men där de går tillräckligt plus på de 15+ miljonerna istället.

Stabelo kan iofs alla gå till och fortfarande få färdigprutade 2,86% vid max 60% belåning: https://www.stabelo.se/

Avanza har likande erbjudande som är bättre vid viss förmögenhet och sämre vid andra (50% belåning).

Citat:
Om du har mellan 3-10 milj kr i samlat kapital hos oss får du 2,64% i effektiv ränta. Har du över 10 milj kr i samlat kapital får du 2,44% i effektiv ränta.
https://www.avanza.se/private-banking-pro/private-banking/bolan.html

Anvanza hade tydligt haft tillgång till "billiga" pengar då de erbjudit värdepapperslån med 0% ränta (upp till 10% belåning). Det ändras snart.

Citat:
Vilken ränta du får beror på hur mycket du lånar och vilka värdepapper du har. Det kan vara bra att veta att den 28 september ändrar vi alla våra räntesatser, bland annat höjer vi 0%-räntan till 0,99%. Här kan du se de nya räntorna.

https://www.avanza.se/vardepapperskredit.html
Senast redigerad av trickget 2022-09-23 kl. 14:41.
Citera
2022-09-23, 14:33
Medlem
En "bostadskrasch" drabbar ju inte de som bor kvar och inte ska sälja. Det TORDE vara de flesta?
Citera
2022-09-23, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
En "bostadskrasch" drabbar ju inte de som bor kvar och inte ska sälja. Det TORDE vara de flesta?

Om du har belånat dig till max och köpt ett hus för 6mkr som helt plötsligt är värt 4mkr så har du förlorat 2mkr tillsammans med höga räntekostnader. Vad händer om du inte har råd att betala räkningarna?
Orealiserad förlust visst, men ditt hus äger dig istället för tvärtom. Vad händer om du måste skilja dig eller något annat oförutsägbart?

Förklara gärna på vilket sätt det inte påverkar dessa individer
Citera
2022-09-23, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChimChim
Om du har belånat dig till max och köpt ett hus för 6mkr som helt plötsligt är värt 4mkr så har du förlorat 2mkr tillsammans med höga räntekostnader.
Orealiserad förlust visst, men ditt hus äger dig istället för tvärtom. Vad händer om du måste skilja dig eller något annat oförutsägbart?

Förklara gärna på vilket sätt det inte påverkar dessa individer
Minns en gammal vän från 80-talet som hade ett eget hus. -"Jag är gårdskarl till banken", sa han lite skämtsamt. HAN kunde förmodligen en dag verkligen ÄGA sitt hus men det var ju förr i tiden. (han dog i en MC-olycka så han fick inte uppleva den dagen).
Citera
2022-09-23, 15:51
Avslutad
Tror inte inflationen stannar kommande år utan bara fortsätter: trippeln överbefolkning, energibrist och klimatförändringar gör att inflationen inte går hejda. Varje neråtstuns av räntan kommer öka priserna.

Hörde mig för med banken i dag. Kan binda 5 år på strax under 3.90. Faktiskt intresserad.
Citera
2022-09-23, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Hörde mig för med banken i dag. Kan binda 5 år på strax under 3.90. Faktiskt intresserad.

När man själv band närmare 1% förra året (och folk sa att rörligt alltid är bäst) och läser kommentarer som dessa, då börjar man inse att vi börjar nå peak fear på räntemarknaden, och man borde köpa långa obligationer
Citera
2022-09-23, 16:10
Medlem
XavierPierrous avatar
Får gå med svansen mellan benen då jag var sen på bollen med att binda min ränta i våras/vårtvintras. Har inte ett särskilt stort lån (1,3 miljoner). Jag inser att det är för sent att binda nu och inte värt det. Har en del sparade medel, bör jag göra en extra-amortering på typ 50k eller något för att komma ner i månadskostnad?
Citera
2022-09-23, 16:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Du tror inte hyrorna kommer höjas nu också då? Förstår hur du tänker, men en likvärdig lägenhet som hyresrätt skulle kostat mig ungefär 3-4000 kr mer i månaden än vad min bostadsrätt gör nu. Då amorterar jag dessutom och får igen de pengarna sen. En hyreskostnad äts bara upp...
Jo, självklart och det har de ju redan börjat spekulera om. 10% snackades det om igår, men kommer inte hända då hyresgästföreningen är stark och kan stå emot rätt bra tror jag. Blir det över 3% i genomsnitt så är jag förvånad, då det är mer än dubbla höjningen från förra i procentenhet.

Skulle de försöka med omotiverade höjningar får de ju även höja standarden i lägenheten. I gamla sketna hyreslägenheter i obygden kan de inte höja så mycket med, för då vill ingen bo där.

Jag är iaf glad att jag inte sitt fast i några dyra lån och skit nu. jag känner mig fri.
Citera
2022-09-23, 16:24
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Du tror inte hyrorna kommer höjas nu också då? Förstår hur du tänker, men en likvärdig lägenhet som hyresrätt skulle kostat mig ungefär 3-4000 kr mer i månaden än vad min bostadsrätt gör nu. Då amorterar jag dessutom och får igen de pengarna sen. En hyreskostnad äts bara upp...

Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Jo, självklart och det har de ju redan börjat spekulera om. 10% snackades det om igår, men kommer inte hända då hyresgästföreningen är stark och kan stå emot rätt bra tror jag. Blir det över 3% i genomsnitt så är jag förvånad, då det är mer än dubbla höjningen från förra i procentenhet.

Det jag fann intressant i SVTs reportage om ovanstående var att VDn för Fastighetsägarna mumlade om att man skulle behöva höja 20-25% baserat på kostnaderna för 2022 (!). Jag har ingen aning om hur bra det stämmer för gemene hyresvärd men i så fall är ju 10% kompromissen.

Citat:
– Tittar vi bara på innevarande år så handlar det kanske egentligen om att man skulle behöva en hyreshöjning på 20 till 25 procent bara för att täcka de kostnadsökningar som är just nu, säger han i Aktuellt.

Jag skulle tro att det mynnar ut i något likt ett kollektivavtal för hyrorna där man för de närmaste 3-5 åren bestämmer en årlig höjning för att ta igen detta. D.v.s reala ökningar utspridda på flera år.

Typ 7% höjning per år, även om vi kommer ner till 2% inflation igen.

Citat:
Ursprungligen postat av XavierPierrou
Får gå med svansen mellan benen då jag var sen på bollen med att binda min ränta i våras/vårtvintras. Har inte ett särskilt stort lån (1,3 miljoner). Jag inser att det är för sent att binda nu och inte värt det. Har en del sparade medel, bör jag göra en extra-amortering på typ 50k eller något för att komma ner i månadskostnad?

Det ger 4% garanterad "avkastning" kan man ju säga. Är du nöjd med det så kör.

Jag siktar personligen på tvåsiffrigt i aktier istället men det är en risk
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-09-23 kl. 16:28.
Citera
2022-09-23, 16:33
Avslutad
Citat:
Det jag fann intressant i SVTs reportage om ovanstående var att VDn för Fastighetsägarna mumlade om att man skulle behöva höja 20-25% baserat på kostnaderna för 2022 (!). Jag har ingen aning om hur bra det stämmer för gemene hyresvärd men i så fall är ju 10% kompromissen.
Fast vad fastighetsägarna säger, får man ta med en nypa salt. De är precis lika giriga som bilhandlare eller Ica-handlare - så fort det bara pratas om inflation och ökade kostnader i media, så ska det höjas, fast de själva inte märkt av det ett skit än. De passar på att utnyttja sitiuationerna bara, men som tur är så har hyresgästerna lite hjälp av föreningen och det är inte fri prissättning.
Senast redigerad av qaaq 2022-09-23 kl. 16:36.
Citera
2022-09-23, 16:37
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Jag skulle tro att det mynnar ut i något likt ett kollektivavtal för hyrorna där man för de närmaste 3-5 åren bestämmer en årlig höjning för att ta igen detta. D.v.s reala ökningar utspridda på flera år.

Typ 7% höjning per år, även om vi kommer ner till 2% inflation igen.

Det ger 4% garanterad "avkastning" kan man ju säga. Är du nöjd med det så kör.

Jag siktar personligen på tvåsiffrigt i aktier istället men det är en risk

Vore intressant att se en kalkyl på hur de var i behov av 20-25% höjning (permanent?) för att täcka ökade kostnader för 2022. Det enda jag kan komma på är att de skruvar upp sitt avkastningskrav för bostäderna i det nya ränteläget.

Fastighetsägarnas representant såg ut som en riktigt oärlig typ för övrigt 😆 HGF-personen verkade vara en riktigt trött sosse.
Citera
2022-09-23, 16:40
Medlem
foxxis avatar
Hyresgäster har glidit på en räkmacka länge nu. När man kan hyra en 2a eller 3a allt från 5-10k/månad och det ingår 100% service på vitvaror osv. Hotell kostar likadant runt 2000 kr/natt (!) men då ingår städning och möbler.
Dags att höja hyrorna med 50% så att BR blir ännu mer attraktivare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in