2022-09-22, 14:33
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Jo, den är just intressant för den enskilde individen. Det var precis det jag försökte säga... Man har betydligt mer i plånboken efter skatt idag vid 30K i lön jämfört med t.e.x 2012 av den anledningen att olika basbelopp och brytpunkter för statlig skatt och jobbskatteavdrag justeras årligen.

Höjer man lönen från 30 000 -> 30 900 får man lika mycket procentuell nettolöneökning som någon som höjer från 50 000 -> 51 500. Men nu är vi grovt off topic.
Vad har skattesänkningar från 2011 med löneökningar och inflation år 2022 att göra?
Citera
2022-09-22, 14:34
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vad har skattesänkningar från 2011 med löneökningar och inflation år 2022 att göra?

Orkar inte.
Citera
2022-09-22, 14:48
Medlem
cozaazys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
I och med att man kan välja jämkning av bolån är det dumt att räkna med hela kostnaden för räntan. Räntan tycker jag också är högt räknad för stunden. 0,75 % rabatt borde vem som helst kunna förhandla sig till. Månadsavgiften lär gå upp en hel del och där får vi se hur hög månadsavgift olika föreningar landar på. Men absolut det är inget kap i nuläget.

Man förhandlar inte räntor hos SBAB som jag förstår det. Skönt för den som inte gillar att förhandla. Lägre än storbankernas listränta, men högre än de som kan pruta.

Skulle säga att det är ganska representativt för en person som går in och köper en bostad idag. Inte jättesmart.
Citera
2022-09-22, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det är vi väl, vi har nominella prisfall och på det ett realprisfall och båda som kommer att tillta allteftersom hushållen pressas allt mer.

Inte för helåret 2022. För augusti möjligen.
Citera
2022-09-22, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cozaazy
Det var för Stockholms innerstad men vill fortsätta dumförklara dig i tråden kan du ju skriva stor-stockholm för att röra till det.

Skriver det igen:

Det finns ungefär 100 000 bostadsrätter i Stockholms innerstad.
Under 2020, 2021 och nuvarande 2022 (fram till i lördags) flyttades det in i 38 193 bostadsrätter.
Av dessa 38 193 bostadsrätter är 15 500 enpersonhushåll och 6 772 av dessa är max 30 år gamla.
Räknar vi max 35 år är vi uppe över 10 000 enpersonhushåll.

Sedan finns även hushållen som är 2 två personer och unga. Dessa siffror har jag inte. Lägg på lika många till, så är man uppe i 20% av hela bostadsrättsutbudet varav 50% av de "nyinflyttade".

Medelpriset i Stockholms innerstad har varit 100 000 kr/kvm eller mer senaste 3 åren. De som har flyttat in har betalat dessa priser i genomsnitt. Vissa 80 000 kr/kvm, andra 100 000 kr/kvm, tredje 140 000 kr/kvm och några 200 000 kr/kvm. Vad är det du inte förstår?

Siffrorna är tagna från ett register jag har tillgång till på jobbet. Förstår att gemene man inte har tillgång till dessa, men jag delar siffrorna till er här för att belysa vilken skit folk sitter i nu.

Visste inte att man kunde det, men ja det är nog smart! Men som det har skrivits 100-tals gånger i denna tråd: Bostadspriser prissätts på marginalen. Har människor inte råd att betala så behöver de flytta. Få kommer jämka.

Tror inte heller att man kommer ta bort ränteavdraget. Kanske om det blir en krasch, och man tar till en systemförändring. Systemförändringar har historiskt kunnat göras i kriser/krascher.

Du skrev inte Stockholms innerstad i ditt första inlägg utan Stockholm. Säger man Stockholm innefattar det närförorter etc.
Citera
2022-09-22, 15:33
Medlem
Citat:
Det var för Stockholms innerstad men vill fortsätta dumförklara dig i tråden kan du ju skriva stor-stockholm för att röra till det.

Skriver det igen:

Det finns ungefär 100 000 bostadsrätter i Stockholms innerstad.
Under 2020, 2021 och nuvarande 2022 (fram till i lördags) flyttades det in i 38 193 bostadsrätter.
Av dessa 38 193 bostadsrätter är 15 500 enpersonhushåll och 6 772 av dessa är max 30 år gamla.
Räknar vi max 35 år är vi uppe över 10 000 enpersonhushåll.

Sedan finns även hushållen som är 2 två personer och unga. Dessa siffror har jag inte. Lägg på lika många till, så är man uppe i 20% av hela bostadsrättsutbudet varav 50% av de "nyinflyttade".

Medelpriset i Stockholms innerstad har varit 100 000 kr/kvm eller mer senaste 3 åren. De som har flyttat in har betalat dessa priser i genomsnitt. Vissa 80 000 kr/kvm, andra 100 000 kr/kvm, tredje 140 000 kr/kvm och några 200 000 kr/kvm. Vad är det du inte förstår?

Siffrorna är tagna från ett register jag har tillgång till på jobbet. Förstår att gemene man inte har tillgång till dessa, men jag delar siffrorna till er här för att belysa vilken skit folk sitter i nu.

Visste inte att man kunde det, men ja det är nog smart! Men som det har skrivits 100-tals gånger i denna tråd: Bostadspriser prissätts på marginalen. Har människor inte råd att betala så behöver de flytta. Få kommer jämka.

Tror inte heller att man kommer ta bort ränteavdraget. Kanske om det blir en krasch, och man tar till en systemförändring. Systemförändringar har historiskt kunnat göras i kriser/krascher.

Idiotförklarar andra men vet inte ens om att man kan jämka..

Alla de som är nyinflyttade men inte kommer ha råd att bo kvar vid 3-4% ränta, berätta gärna för mig hur de kunde få lån av banken?

Berätta gärna också varför de, om de inte kan betala, inte kan ringa sin bank som alla andra och slippa amorteringen?
Citera
2022-09-22, 15:37
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Inte för helåret 2022. För augusti möjligen.
Kommer vi inte ha prisfall för hela 2022
Citera
2022-09-22, 15:43
Medlem
cozaazys avatar
Citat:
Du skrev inte Stockholms innerstad i ditt första inlägg utan Stockholm. Säger man Stockholm innefattar det närförorter etc.

Ja du har säkert sett mina tidigare inlägg, jag pratar bara om Stockholms innerstad och att bostadspriser sätts på marginalen. Vidare hade du kanske kunnat räkna ut det eftersom jag också skriver att det finns 100 000 bostadsrätter.

Citat:
Idiotförklarar andra men vet inte ens om att man kan jämka..

Alla de som är nyinflyttade men inte kommer ha råd att bo kvar vid 3-4% ränta, berätta gärna för mig hur de kunde få lån av banken?

Berätta gärna också varför de, om de inte kan betala, inte kan ringa sin bank som alla andra och slippa amorteringen?

Nej jag dumförklarar dig, specifikt.

Du har uträkningen själv. Du kan pilla med siffrorna. Hur ska de ha råd att betala 18 000 kr/mån för 40 kvm i Bagarmossen?

Finansinspektionen: Banken har möjlighet att bevilja undantag från såväl det befintliga som det skärpta amorteringskravet om det efter lånet tas uppstår särskilda skäl, tex. vid sjukdom, arbetslöshet eller dödsfall. Undantag får beviljas under en begränsad period.

Då är frågan om särskilda skäl är att räntorna har gått upp. Det bestämmer inte jag, men tycker det är väl märkligt om räntorna inte är uppe på kalkylräntan. Bankerna torde vilja att människor fortsätter amortera för att minimera sin egen risk fram tills dess.

Tror inte heller att nya köpare av bostäder kommer beviljas amorteringsfrihet. De vet vad marknadsräntorna är idag. Tror alltså inte att de kan komma till banken på måndag och be om amorteringsfrihet.

Det påverkar så klart priset. Som kommer att gå ner till 85 000 kr/kvm eller lägre innan årsskiftet!
Senast redigerad av cozaazy 2022-09-22 kl. 15:47.
Citera
2022-09-22, 15:51
Medlem
Citat:
Man förhandlar inte räntor hos SBAB som jag förstår det. Skönt för den som inte gillar att förhandla. Lägre än storbankernas listränta, men högre än de som kan pruta.

Detta kan inte stämma. SBABs genomsnittsräntor är lägre än listräntan de föregående månaderna vid tex november förra året. (Det är ju lite svårare att se detta när räntorna stiger)

https://www.sbab.se/1/privat/vara_rantor.html#!/kalkyl#%2Frantor

Skillnaden är större än rabatten för grön obligation.

Men visst det är mycket mindre skillnad på list och genomsnitts ränta jämfört med storbankerna
Citera
2022-09-22, 15:54
Medlem
cozaazys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
Detta kan inte stämma. SBABs genomsnittsräntor är lägre än listräntan de föregående månaderna vid tex november förra året. (Det är ju lite svårare att se detta när räntorna stiger)

https://www.sbab.se/1/privat/vara_rantor.html#!/kalkyl#%2Frantor

Skillnaden är större än rabatten för grön obligation.

Men visst det är mycket mindre skillnad på list och genomsnitts ränta jämfört med storbankerna

Jo det stämmer: https://www.sbab.se/1/privat/tips_och_kunskap/nyheter/artiklar/2017-11-02_kan_jag_fa_ner_rantan_pa_nagot_satt.html

Gröna rabatten är har jag inte räknat med. Kräver energideklaration B eller bättre tror jag, inte särskilt vanligt. Tyvärr. Men bra incitament för framtiden!
Citera
2022-09-22, 15:55
Medlem
Citat:
Då är frågan om särskilda skäl är att räntorna har gått upp. Det bestämmer inte jag, men tycker det är väl märkligt om räntorna inte är uppe på kalkylräntan. Bankerna torde vilja att människor fortsätter amortera för att minimera sin egen risk fram tills dess.

Problemet är väl att bankerna kan ha ett intresse av att minska sin risk genom att kunden fortsätter amortera. Staten (och därmed finansinspektionen) kan ha ett större intresse av att folk fortsätter konsumera och håller igång ekonomin.

Antar att det är en svår balansgång att mjuklanda en ekonomi men det lär inte hindra poliiker och myndigheter från att försöka.

Så länge vi har löneökningar på 2-3% årligen så minskar ju i princip hushållens risk i vilket fall förutsatt att man hindras från att utöka lånen.
Citera
2022-09-22, 15:56
Medlem
Citat:
Ja du har säkert sett mina tidigare inlägg, jag pratar bara om Stockholms innerstad och att bostadspriser sätts på marginalen. Vidare hade du kanske kunnat räkna ut det eftersom jag också skriver att det finns 100 000 bostadsrätter.

Nej jag dumförklarar dig, specifikt.

Du har uträkningen själv. Du kan pilla med siffrorna. Hur ska de ha råd att betala 18 000 kr/mån för 40 kvm i Bagarmossen?

Finansinspektionen: Banken har möjlighet att bevilja undantag från såväl det befintliga som det skärpta amorteringskravet om det efter lånet tas uppstår särskilda skäl, tex. vid sjukdom, arbetslöshet eller dödsfall. Undantag får beviljas under en begränsad period.

Tror inte heller att nya köpare av bostäder kommer beviljas amorteringsfrihet. De vet vad marknadsräntorna är idag. Tror alltså inte att de kan komma till banken på måndag och be om amorteringsfrihet.

Det påverkar så klart priset. Som kommer att gå ner till 85 000 kr/kvm eller lägre innan årsskiftet!

För att få köpa en lägenhet på 40 kvm för 4msek med 85% belåningsgrad kräver bankerna en inkomst över 50k I månaden. Mao över 37k netto.

Varför en person med den inkomsten ska fly i panik pga en bostadsutgift på 18k med den lönen är en liten tankenöt till dig. Personligen tyckte jag som 22 åring att nästan 20k kvar efter bostaden var betald var rena överflödet.

Att få amoeteringsfritt är oerhört enkelt om man har stretchad ekonomin. FI SJÄLVA uppmanar tom folk att göra det.

I din, och många i trådens, värld har bankerna lånat ut 5 msek till Conny som jobbar extra på ICA..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in