Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Är 50% av alla nyinflyttade i stor-stockholm till lägenheter som kostar 100k per kvm eller mer? Kan du inte styrka detta specifikt i någon länk till oss som är utomordentligt korkade?
Det var för Stockholms innerstad men vill fortsätta dumförklara dig i tråden kan du ju skriva stor-stockholm för att röra till det.
Skriver det igen:
Det finns ungefär 100 000 bostadsrätter i Stockholms
innerstad.
Under 2020, 2021 och nuvarande 2022 (fram till i lördags) flyttades det in i 38 193 bostadsrätter.
Av dessa 38 193 bostadsrätter är 15 500 enpersonhushåll och 6 772 av dessa är max 30 år gamla.
Räknar vi max 35 år är vi uppe över 10 000 enpersonhushåll.
Sedan finns även hushållen som är 2 två personer och unga. Dessa siffror har jag inte. Lägg på lika många till, så är man uppe i 20% av hela bostadsrättsutbudet varav 50% av de "nyinflyttade".
Medelpriset i Stockholms innerstad har varit 100 000 kr/kvm eller mer senaste 3 åren. De som har flyttat in har betalat dessa priser i genomsnitt. Vissa 80 000 kr/kvm, andra 100 000 kr/kvm, tredje 140 000 kr/kvm och några 200 000 kr/kvm. Vad är det du inte förstår?
Siffrorna är tagna från ett register jag har tillgång till på jobbet. Förstår att gemene man inte har tillgång till dessa, men jag delar siffrorna till er här för att belysa vilken skit folk sitter i nu.
Citat:
Ursprungligen postat av
SocialtKontrakt
Att räkna med ränteavdraget är iofs inte att "blunda för problemet". Avdraget är här för att stanna i och med det nya ränteläget och man kan jämka och få avdraget på sin lönespec varje månad istället för att vänta på återbäringen. Det lär bli väldigt populärt vid årsskiftet. Skulle inte förvåna mig om diverse myndigheter tipsar om det snart.
Det gjorde jag redan när räntorna var 1%

Kassaflöde framför allt!
Visste inte att man kunde det, men ja det är nog smart! Men som det har skrivits 100-tals gånger i denna tråd: Bostadspriser prissätts på marginalen. Har människor inte råd att betala så behöver de flytta. Få kommer jämka.
Tror inte heller att man kommer ta bort ränteavdraget. Kanske om det blir en krasch, och man tar till en systemförändring. Systemförändringar har historiskt kunnat göras i kriser/krascher.