2022-09-22, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bolanetorsk
Ja, och det är ju fullständigt horribelt!

Varför skulle man då betala en fet kontantinsats (med alternativavkastning...) och låta kassaflödet gå till en amortering istället för att bara hyra för motsvarande kostnad om man kan hjälpa det?

Håller med att i det här läget tar man mycket hellre en hyresrätt om man har möjlighet.
Citera
2022-09-22, 14:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
=SocialtKontrakt|81740140]Reallöner har ingenting med nettolönen att göra Är reallöneökningen 3% får man också 3% högre nettolön då brytpunkter för olika inkomstskattesatser justeras upp varje år.
Sedan varför gemene man skulle bry sig om sitt reala värde på bostaden kan man ju fråga sig... Det är ingen aktie.[/QUOTE
Om du har en inflation på 10 % så sänker den värdet på din lön köpkraftsjusterat ( förenklat) en löneökning minskar din förlust av köpkraft, dock är det helt egalt om du får 3 % brutto om 30-50 % försvinner i skatt, du kan bara handla för nettolönen.
Du har ingen reallöneökning i det scenariot, du har en reallönesänkning.
Citera
2022-09-22, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cozaazy
Är du blind eller utomordentligt korkad? Det rör sig om uppemot 50% av alla nyinflyttade senaste 3 åren som är max 35 år gamla. Vem bryr sig om det är deras första lägenhet eller tredje. Dessa människor är väldigt högt belånade. Har tidigare skrivit om belåningsgraden taget direkt från Finansinspektionen. Det är ingen rolig historia, du får leta några sidor längre bak i tråden.

Är 50% av alla nyinflyttade i stor-stockholm till lägenheter som kostar 100k per kvm eller mer? Kan du inte styrka detta specifikt i någon länk till oss som är utomordentligt korkade?
Citera
2022-09-22, 14:18
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Om du har en inflation på 10 % så sänker den värdet på din lön köpkraftsjusterat ( förenklat) en löneökning minskar din förlust av köpkraft, dock är det helt egalt om du får 3 % brutto om 30-50 % försvinner i skatt, du kan bara handla för nettolönen.
Du har ingen reallöneökning i det scenariot, du har en reallönesänkning.

Menade bruttolön. Får man 3% bruttolön får man alltid 3% nettolöneökning oavsett vad man har för marginalskatt.
Citera
2022-09-22, 14:19
Medlem
Citat:
Vi är väl knappast klara med året ännu och 3% är 2-1,5 % netto.

Du kan inte prisa in framtida eventuella inflationsuppgångar när du pratar realt värde i augusti.

Dessutom är det rimlig att titta på årets inflation totalt om man nu ska titta på reala prisfall. Då är vi inte ens nära 9%
Citera
2022-09-22, 14:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Vad i ditt liv skulle förbättras med en krasch på bostadsmarknaden på 40%? Förundras alltid över detta suget efter diverse krascher (må så vara krypto, börsen eller fastigheter). Dags att fynda då?
Då skulle jag köpa, vad tror du?
Citera
2022-09-22, 14:20
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Jag har inte räknat med 30% avdrag på lånet. Kan man göra om man vill hitta sätt att blunda för problemet.

Att räkna med ränteavdraget är iofs inte att "blunda för problemet". Avdraget är här för att stanna i och med det nya ränteläget och man kan jämka och få avdraget på sin lönespec varje månad istället för att vänta på återbäringen. Det lär bli väldigt populärt vid årsskiftet. Skulle inte förvåna mig om diverse myndigheter tipsar om det snart.

Det gjorde jag redan när räntorna var 1% Kassaflöde framför allt!
Citera
2022-09-22, 14:22
Medlem
Citat:
Räntan: Räknad utifrån SBAB som har färdigförhandlade räntor; 4,12-4,41% (minst 1 år bindningstid) med 85% belåning.
https://www.sbab.se/1/privat/lana/bolan/sa_blir_din_ranta.html

Jag har inte räknat med 30% avdrag på lånet. Kan man göra om man vill hitta sätt att blunda för problemet. Det är iaf 2500 kr/mån. Det har redan börjat, men vi kommer definitivt se likviditetsproblem. Det finns folk idag som knappt har råd att betala sina löpande räkningar och månadsutgifter när allt har gått upp i pris. Lösningen? Nya lån.. Vi har sett det förr.. På Lyxfällan.. Skillnaden att det nu blir många fler som gör samma sak.. Det kommer att bli kaos.

Månadsavgiften: Idag snarare 3 300 kr för den storleken. 4 000 kr/mån när räntorna slår igenom på avgifterna.

Ärligt talat, jag räknade för lågt och utan höjning av avgifterna. Men gör vi om det så är vi uppe i 18 000 kr/mån för 40 kvm i Bagarmossen.

Med ränteavdrag 15 500 kr/mån. Inget kap direkt.

I och med att man kan välja jämkning av bolån är det dumt att räkna med hela kostnaden för räntan. Räntan tycker jag också är högt räknad för stunden. 0,75 % rabatt borde vem som helst kunna förhandla sig till. Månadsavgiften lär gå upp en hel del och där får vi se hur hög månadsavgift olika föreningar landar på. Men absolut det är inget kap i nuläget.
Senast redigerad av LTO 2022-09-22 kl. 14:30.
Citera
2022-09-22, 14:22
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Du kan inte prisa in framtida eventuella inflationsuppgångar när du pratar realt värde i augusti.

Dessutom är det rimlig att titta på årets inflation totalt om man nu ska titta på reala prisfall. Då är vi inte ens nära 9%
Det är vi väl, vi har nominella prisfall och på det ett realprisfall och båda som kommer att tillta allteftersom hushållen pressas allt mer.
Citera
2022-09-22, 14:26
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Menade bruttolön. Får man 3% bruttolön får man alltid 3% nettolöneökning oavsett vad man har för marginalskatt.
Fast bruttolönen är ointressant när det kommer till köpkraft. Höjer jag min lön med 2000 kr så får jag 1000 kr mer i köpkraft, höjer någon med lägre inkomstskatt sin lön med lika mycket så får den 1300-1400 kr beroende på skattesats.
Precis som att en bruttoränta inte visar vad jag egentligen har för lånekostnader, den kostnaden är efter ränteavdrag.
Citera
2022-09-22, 14:29
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Fast bruttolönen är ointressant när det kommer till köpkraft. Höjer jag min lön med 2000 kr så får jag 1000 kr mer i köpkraft, höjer någon med lägre inkomstskatt sin lön med lika mycket så får den 1300-1400 kr beroende på skattesats.
Precis som att en bruttoränta inte visar vad jag egentligen har för lånekostnader, den kostnaden är efter ränteavdrag.

Jo, den är just intressant för den enskilde individen. Det var precis det jag försökte säga... Man har betydligt mer i plånboken efter skatt idag vid 30K i lön jämfört med t.e.x 2012 av den anledningen att olika basbelopp och brytpunkter för statlig skatt och jobbskatteavdrag justeras årligen.

Höjer man lönen från 30 000 -> 30 900 får man lika mycket procentuell nettolöneökning som någon som höjer från 50 000 -> 51 500. Men nu är vi grovt off topic.
Citera
2022-09-22, 14:32
Medlem
cozaazys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Är 50% av alla nyinflyttade i stor-stockholm till lägenheter som kostar 100k per kvm eller mer? Kan du inte styrka detta specifikt i någon länk till oss som är utomordentligt korkade?

Det var för Stockholms innerstad men vill fortsätta dumförklara dig i tråden kan du ju skriva stor-stockholm för att röra till det.

Skriver det igen:

Det finns ungefär 100 000 bostadsrätter i Stockholms innerstad.
Under 2020, 2021 och nuvarande 2022 (fram till i lördags) flyttades det in i 38 193 bostadsrätter.
Av dessa 38 193 bostadsrätter är 15 500 enpersonhushåll och 6 772 av dessa är max 30 år gamla.
Räknar vi max 35 år är vi uppe över 10 000 enpersonhushåll.

Sedan finns även hushållen som är 2 två personer och unga. Dessa siffror har jag inte. Lägg på lika många till, så är man uppe i 20% av hela bostadsrättsutbudet varav 50% av de "nyinflyttade".

Medelpriset i Stockholms innerstad har varit 100 000 kr/kvm eller mer senaste 3 åren. De som har flyttat in har betalat dessa priser i genomsnitt. Vissa 80 000 kr/kvm, andra 100 000 kr/kvm, tredje 140 000 kr/kvm och några 200 000 kr/kvm. Vad är det du inte förstår?

Siffrorna är tagna från ett register jag har tillgång till på jobbet. Förstår att gemene man inte har tillgång till dessa, men jag delar siffrorna till er här för att belysa vilken skit folk sitter i nu.

Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Att räkna med ränteavdraget är iofs inte att "blunda för problemet". Avdraget är här för att stanna i och med det nya ränteläget och man kan jämka och få avdraget på sin lönespec varje månad istället för att vänta på återbäringen. Det lär bli väldigt populärt vid årsskiftet. Skulle inte förvåna mig om diverse myndigheter tipsar om det snart.

Det gjorde jag redan när räntorna var 1% Kassaflöde framför allt!

Visste inte att man kunde det, men ja det är nog smart! Men som det har skrivits 100-tals gånger i denna tråd: Bostadspriser prissätts på marginalen. Har människor inte råd att betala så behöver de flytta. Få kommer jämka.

Tror inte heller att man kommer ta bort ränteavdraget. Kanske om det blir en krasch, och man tar till en systemförändring. Systemförändringar har historiskt kunnat göras i kriser/krascher.
Senast redigerad av cozaazy 2022-09-22 kl. 15:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in