Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Du skrev inte Stockholms innerstad i ditt första inlägg utan Stockholm. Säger man Stockholm innefattar det närförorter etc.
Ja du har säkert sett mina tidigare inlägg, jag pratar bara om Stockholms innerstad och att bostadspriser sätts på marginalen. Vidare hade du kanske kunnat räkna ut det eftersom jag också skriver att det finns 100 000 bostadsrätter.
Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Idiotförklarar andra men vet inte ens om att man kan jämka..
Alla de som är nyinflyttade men inte kommer ha råd att bo kvar vid 3-4% ränta, berätta gärna för mig hur de kunde få lån av banken?
Berätta gärna också varför de, om de inte kan betala, inte kan ringa sin bank som alla andra och slippa amorteringen?
Nej jag dumförklarar dig, specifikt.
Du har uträkningen själv. Du kan pilla med siffrorna. Hur ska de ha råd att betala 18 000 kr/mån för 40 kvm i Bagarmossen?
Finansinspektionen: Banken har möjlighet att bevilja undantag från såväl det befintliga som det skärpta amorteringskravet om det efter lånet tas uppstår särskilda skäl, tex. vid sjukdom, arbetslöshet eller dödsfall. Undantag får beviljas under en begränsad period.
Då är frågan om särskilda skäl är att
räntorna har gått upp. Det bestämmer inte jag, men tycker det är väl märkligt om räntorna inte är uppe på kalkylräntan. Bankerna torde vilja att människor fortsätter amortera för att minimera sin egen risk fram tills dess.
Tror inte heller att nya köpare av bostäder kommer beviljas amorteringsfrihet. De vet vad marknadsräntorna är idag. Tror alltså inte att de kan komma till banken på måndag och be om amorteringsfrihet.
Det påverkar så klart priset. Som kommer att gå ner till 85 000 kr/kvm eller lägre innan årsskiftet!