Citat:
Ursprungligen postat av
csvens
En midjelång går till midjan ungefär, det är därför den heter så.
https://www.dedicatedbrand.com/sv/dam/jackor/jacket-ljungby-black?force-country=SE&gclid=EAIaIQobChMI_8GQp9-m-gIVE3YYCh3RjgyaEAQYAiABEgKbh_D_BwE
LP beskrev för den delen inte den som en jacka längre än en midjelång jacka i sitt första förhör. Hon beskrev den som en blå något bullig täckjacka som gick en bit nedanför midjan. Eller som en medellång jacka som hon sa i ett senare förhör. Att AB hade en medellång jacka är ju odiskutabelt. En medellång lite bullig täckjacka rimmar illa med alla de vittnen jag radade upp.
Om du är bekant med den mänskliga anatomin vet du att från toppen av huvudet till knä är det ca 71 % av kroppslängden.
För mig får du fantisera om midjejackor och 3/4-delar hur mycket du vill. För mig är det case closed. Hon har självklart med största säkerhet mixat AB med mördaren och beskrivit ABs jacka. LPs signalement på ytterplagget ska bort, det passar inte in.
Det jag vill ha sagt egentligen är att vittnesmålen ifrån LP har fått för stor betydelse i mitt tycke och som jag skrev tidigare tror jag inte alls att hon kunnat få fram bulliga kindknotor etc. Det gick alldeles för fort, var alldeles för dåliga ljusförhållanden och att hennes fokus måste initialt varit på OP.
Googla midjelång vinterjacka. Du kommer få den längd som AB hade på sin jacka. Tror inte Lisbet hade kvinnliga sommarjackor som referens.
"en bit nedanför midjan" är ospecifikt. Säger man i senare förhör tex "en dm" ovanför knäet så är inte det en motsägelse, det är inom det första uttalandet.
AB hade inte medellång jacka, han hade kort jacka.
Ok. Så trefjärdedelsbyxor går till strax under knäna? Nej så klart inte. Tre fjärdedel syftar inte på kroppslängd, det syftar på den del av kroppen som kan täckas av plagget. Byxor går ner till anklarna, därför är 3/4 mitt på underbenet på byxor. Rock går inte riktigt ner till anklarna, 3/4 är då lite ovanför knäna på rock/jacka. Du kan se detta genom en enkel googling.
Du är felkalibrerad. Alla vittnesmål om 3/4 är alltså om plagg som slutar en bit ovanför knäna.
Att den hon sett ska va AB vilar på svaga grunder. Att mördaren hade rock vilar på svaga grunder.