Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-09-22, 18:46
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Att Anders Björkman av spaningsledningen fick det av media gärna spridda öknamnet ”riksfyllot” ökade nog inte dennes benägenhet att prata med pressen.
Håller med.
Någon uppfattning vad som hänt honom?
Citera
2022-09-22, 18:59
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Har aldrig fattat varför Lisbeths vittnesmål ska hängas på Björkmans jacka. Personen hon beskriver syftar ju helt uppenbart inte på honom. Förutom just jackan då. Den hör alltså inte till mannen som stirrar på henne från några meters håll utan snubben som flyr in i en port tio meter därifrån. Varför då? För att det är viktigt att GM har rock?

Alla dessa teorituggare som drar runt med skohorn bland vittnena och ska förklara vad de egentligen menar...

Diskussion handlade ursprungligen om att uppgifterna från LP om ansiktet är mycket tvivelaktiga. Se

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Sen råkade den mörkblåa täckjackan halka med på ett bananskal för att ytterligare belysa det. Att LP beskriver ABs jacka, vilket jag tror, betyder väl inte att det bara är honom det rör sig om, det är väl rätt uppenbart att hon också fått en glimt av mördaren om vi ska tro förhören. Frågan är som sagt, hur mycket? Att hon kan ha mixat två personer som stått nära henne är väl inte det minsta konstigt. Det är inte direkt bilder eller video hon tagit del av. Läs gärna Hovrättens dom som jag länkade till, jag tycker den är klockren.
Senast redigerad av csvens 2022-09-22 kl. 19:07.
Citera
2022-09-22, 19:44
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Alexenia Dimitrovna är en mycket välunderrättad bulgarisk journalist som undersökt landets u-tjänst och dess förehavanden utomlands. Hon kan i denna artikel berätta att CSS utfört hemliga uppdrag i Sverige.
Detta blir intressant visavi MOP då åtskilliga bulgarer undersökts av PU och den överväldigande delen av dessa på ett eller annat sätt fanns under CSS egid. Bulgarerna i CSS brukade användas av Husse i Lubjanka för s k ”våta jobb”. Paraplymordet på Georgi Markov och mordförsöket på Påven 1981 är två exempel med Bulgarisk inblandning.
Att Robert Maxwell och hans dotter visat sig vara två riktiga praktarsel är obestridligt. Däremot har jag hittills inte sett något som påvisar ens perifert att RM skulle vara inblandad i MOP.

http://web.archive.org/web/20100804210937/http://waz.euobserver.com/887/30560
"praktarsel"?
Du menar Mossad-agenter?

Perifert kan ju vara att sprida desinformation.
Att betala bulgarer miljoner låter som att han ville ha något utfört.
Du vet mycket väl att Robert Maxwell var inblandad i Israels vapensmuggling till Iran.
Djupt insyltat i israelisk och rysk maffia.
Väldigt spännande med bulgarernas uppdrag i Sverige.
Ska läsa.
Det blir en gemensam nämnare.
Bulgarien.
VG, Birchan, Goutev, buriksinnehavaren plus några till.
Robert Maxwell var ofta i Bulgarien och fick fastigheter i gåva av regimen.
Både Gunnarsson och Birchan reste dit.
Lite udda resmål på den tiden.
Har Birchan sommarstuga i Bulgarien...
Vad har han livnärt sig på innan pension?
Efter dörrvaktsjobbet på Sheraton.
Hur mycket får han i pension?
Senast redigerad av Gothus 2022-09-22 kl. 19:57.
Citera
2022-09-22, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Hade tidigare i tråden en lång utläggning om vad LP ser på brottsplatsen. Det är inte klarlagt att LP ens ser GM. Hon beskriver dessutom AB klädsel när hon beskriver GM

Fint att du kan korrigera Lisbeth Palme här och klargöra vad hon sett och inte.
Citera
2022-09-22, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Diskussion handlade ursprungligen om att uppgifterna från LP om ansiktet är mycket tvivelaktiga. Se

Sen råkade den mörkblåa täckjackan halka med på ett bananskal för att ytterligare belysa det. Att LP beskriver ABs jacka, vilket jag tror, betyder väl inte att det bara är honom det rör sig om, det är väl rätt uppenbart att hon också fått en glimt av mördaren om vi ska tro förhören. Frågan är som sagt, hur mycket? Att hon kan ha mixat två personer som stått nära henne är väl inte det minsta konstigt. Det är inte direkt bilder eller video hon tagit del av. Läs gärna Hovrättens dom som jag länkade till, jag tycker den är klockren.

Det finns flera uppgifter på att Lisbeth Palme tittar upp på GM. Förutom hennes egna då om de nu måste misstros. Mannen hon beskriver avser uppenbarligen denne person eftersom han inte stämmer in på någon annan känd person på platsen. Om hon över huvud taget uppfattar Björkman kan däremot diskuteras. Hon beskriver ingen person som flyr hals över huvud in i ett prång. Det finns heller ingen anledning att misstro henne om att jackan hon beskriver sitter på mannen hon ser eftersom den stämmer väl in på andra vittnesmål. Har de övriga vittnen som talar om en jacka också korsat GM med Björkman? Varför fantiserar folk ihop förväxlingar hit och dit som inte behövs eller bidrar till nån sorts förståelse?
Senast redigerad av Bemp 2022-09-22 kl. 22:20.
Citera
2022-09-22, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Fler än jag som tycker att en del vittnen bl. a AB och NF varit väldigt passiva i media?

Någon som har en fundering kring detta och vad som har hänt dom?

Jämför med Jeppsson, IM (någon mån) och för att inte tala om Ljungqvist (Chevamannen). Som sökt/ej sagt nej till att vara i rampljuset t om "skrivit" en bok.

De säger väl helt enkelt bara nej när media hör av sig och lägger på luren. Bör det ha hänt dem nåt särskilt bara för det?
Citera
2022-09-22, 22:15
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
De säger väl helt enkelt bara nej när media hör av sig och lägger på luren. Bör det ha hänt dem nåt särskilt bara för det?

Av ren nyfikenhet så sökte jag på vittnet AB med pnr och fick noll resultat. Skyddade personuppgifter? Flyttat från Sverige? Avliden? Det sistnämnda bör man ju ha läst om...kan jag tycka.
Citera
2022-09-22, 22:18
Medlem
Citat:
Av ren nyfikenhet så sökte jag på vittnet AB med pnr och fick noll resultat. Skyddade personuppgifter? Flyttat från Sverige? Avliden? Det sistnämnda bör man ju ha läst om...kan jag tycka.

Vill kanske slippa lyfta luren med.
Citera
2022-09-22, 22:44
Medlem
csvenss avatar
Citat:

Han förhördes för bra precis 3 år sedan:

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E13-00-J
Citera
2022-09-22, 23:14
Medlem
Gothuss avatar
Citat:

Att Robert Maxwell och hans dotter visat sig vara två riktiga praktarsel är obestridligt. Däremot har jag hittills inte sett något som påvisar ens perifert att RM skulle vara inblandad i MOP.
Israelerna har redan från början försökt få med USA som anstiftare.

Citat.
"The Mossad Operative Ari Ben-Menashe stated in his 1991 book 'Profits of War' that Palme was killed by the CIA as a result of his investigation into the American/Israeli and Bofors arms deals with Iran. he said that the death of Robert Maxwell was related to this."--Rolec Dubbing*(talk) 17:31, 11 November 2009 (UTC)

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Talk:Assassination_of_Olof_Palme#Iran_Contra_conne ction
Citera
2022-09-23, 09:37
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Israelerna har redan från början försökt få med USA som anstiftare.

Citat.
"The Mossad Operative Ari Ben-Menashe stated in his 1991 book 'Profits of War' that Palme was killed by the CIA as a result of his investigation into the American/Israeli and Bofors arms deals with Iran. he said that the death of Robert Maxwell was related to this."--Rolec Dubbing*(talk) 17:31, 11 November 2009 (UTC)

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Talk:Assassination_of_Olof_Palme#Iran_Contra_conne ction

Förutom Mossad har Robert Maxwell haft kontakter med KGB och MI6. Kontakterna med KGB inleddes redan i precis efter andra världskriget när han bedrev handel mellan de olika segrarmakterna zoner. 1948 sägs hans kontakter med den nyss med våld tiilsatta Bolsjevikregimen i Prag varit instrumental för att skeppa krigsmateriel från Tjeckoslovakiens vapenfabriker till den nya staten Israel. Begravningen han fick i Jerusalem motsäger inte detta, Men att köpa vapen från de tjeckiska kommunisterna hade varit omöjligt utan en välvillig nick från Josef Stalin och hans mördare i Lubjanka .

Efter andra världskriget lyckas RM också få MI6 att finansiera ett eget förlag åt honom. Kanske var RM en trippelagent . Han är ett mysterium och inte lätt att säga vilka han tjänade , utom i ett fall. Det råder ingen tvekan om att RM alltid såg till sitt eget bästa när det väl gällde. Det fick hans anställda känna på när han tömde deras pensionsfonder och gav dom en klart sämre ålderdom . En handling som visar just vilket praktarsle han var.

Ari Ben-Menashe är en mycket vansklig källa att ange. Han är notoriskt opålitlig och påminner om RM när det gäller att gynna sig själv i alla lägen. För antisemiter är han en favorit efter som han slår mot sina egna fd arbetsgivare i Israels hemliga tjänster. Han har under senare år visat sig jobba för sudanesiska massmördare, Myanmars folkmördande junta och ett svin som Robert Mugabe. Lögnen har tillhört arsenalen vid samtliga ovannämnda händelser.

Dina ständiga attacker mot Israel får oss inte en millimeter närmare lösningen och förståelse av MOP. Här gör du ett misstag du delar med väldigt många MOP-granskare. Du utser en favoritmördare och så tittar du enögt däråt. Måhända tillfredställer det de egna känslorna för stunden. Men för att utröna vad som hände på Sveavägen är det en usel taktik. Hittills har jag inte sett något som pekar mot att Israel skulle ligga bakom MOP. Som jag skrivit många gånger tidigare finns det åtskilligt som pekar emot. Sammanfattat skulle en israelisk regering inte ta risken att mörda en västlig , demokratiskt vald ledare, med tanke på de katastrofala följderna inom eller utom landet.
Citera
2022-09-23, 09:55
Medlem
nisseberras avatar
SE och CP är ju för helvete som Helan och Halvan. De kan inte gå från att peka ut en, sedan den andre.
Det var ett team, inse det. Palme hade ett möte vid Dekorima, han sköts med andra skottet och L vådasköts med det första. Någon lade ut fejk-kulor. Allt är lögn. Sluta leta efter Magnumrevolvrar. Det finns andra mer sannolika alternativ.
Släpp stackaren SE. Hade det varit han hade LP genast identifierat honom.
Senast redigerad av nisseberra 2022-09-23 kl. 10:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in