Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-04, 07:48
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ossmond
Kalla Kriget, är det slut?

Alla ville att det skulle vara sant - men det visade sig bli en myt.

Det kallaste av alla krig bara bytte skepnad efter murens fall.
Åren gick och isande krig pågick som tidigare.

Väst mot öst, som i Sagan om ringen.

Och nu, i dag, är det dags för de kalla krigarna att fokusera på Kina.
Vad har jag för det, vad har mina barn, mina barnbarn, vi alla och planeten för det?

Det ska inte föras krig i demokratins namn - det är människans självförnedring.

Vi måste kunna bättre. Det tror jag OP insåg.

Men den insikten kan ha stått honom dyrt, är jag rädd.

Tyvärr sånt här dravel som den stora massan fortfarande tror på. Denna bild som cementerades efter mordet. Palme, heligare än Påven.

Palme hade inga problem med krig och förtryck så länge hans sida vann, dvs vänster och ren komminism. DDR, Kuba, Kambodja, Vietnam, ANC, etc.

Att Palme stödde dessa mördarregimer som tillfogade så mycket lidande för sin befolkning är en skam men inget Palme brydde sig om. Hans narcisisstiska personlighet hade inte tid med att bry sig om sånt.

Det bästa som kunde hänt för Palmes historiska bild var att han blev mördad på öppen gata. Palme var efter sin tid 1986, han var slut. Världen snurrade allt fortare och han var helt ur sin tid. Synd att han dog, hade blivit ett brutalt nederlag för denna medgångskommunist på 90-talet.

Mordet kom mycket lägligt för Palme.
Citera
2021-11-04, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Tyvärr sånt här dravel som den stora massan fortfarande tror på. Denna bild som cementerades efter mordet. Palme, heligare än Påven.

Palme hade inga problem med krig och förtryck så länge hans sida vann, dvs vänster och ren komminism. DDR, Kuba, Kambodja, Vietnam, ANC, etc.

Att Palme stödde dessa mördarregimer som tillfogade så mycket lidande för sin befolkning är en skam men inget Palme brydde sig om. Hans narcisisstiska personlighet hade inte tid med att bry sig om sånt.

Det bästa som kunde hänt för Palmes historiska bild var att han blev mördad på öppen gata. Palme var efter sin tid 1986, han var slut. Världen snurrade allt fortare och han var helt ur sin tid. Synd att han dog, hade blivit ett brutalt nederlag för denna medgångskommunist på 90-talet.

Mordet kom mycket lägligt för Palme.

Jag vet inte vilken tids era du lever i men för mig röstar man bort demokratiskt valda ledare .Att skjuta någon i ryggen på öppen gata är barbariskt.
Skyll på svenska folket som röstade fram denna man!

Av ditt inlägg att döma så var du inte ens född -86......
Citera
2021-11-04, 08:55
Medlem
Här är texten i Lingärdes artikel i SvD:

"Det fanns fler Wennerström

SVENSKA DAGBLADET 1999-01-31 Sida 16

Författare: Ulf Lingärde

Professor Klas Åmarks artiklar (23-24/1) hör till det bästa som skrivits om övervakningen i Sverige. Jag vill bara komma med några smärre rättelser och tillägg. Åmark skriver att IB tillkom efter amerikanska påtryckningar 1957(...). Jag menar att detta inte är sant.

Erlander valde att formellt lägga en befintlig civil inrikes underrättelsetjänst tillsammans med en militär utrikes sådan under samma hatt. Motivet var, enligt min bedömning, dels att skapa ett statligt skydd för den förra, dels att skapa en statlig finansiering för densamma(...). Amerikanska påtryckningar förekom, men de var i detta avseende redan väl tillgodosedda. Äktenskapet mellan IB03 och övriga IB-avdelningar ska ses som ett rent skenäktenskap(...).

IB-tjänstemän på övriga avdelningar visste knappt ens var IB03 fanns i Stockholm, och hade än mindre tillträde dit. Åmark hävdar vidare att näringslivsbyråns registerverksamhet kan vara ett skäl
till att moderaterna envist motsatt sig en sanningskommission(...).

Det är knappast hela sanningen, inte ens om vissa obehagliga sidoverksamheter hos denna byrå
blir allmänt kända. Ett lika starkt skäl torde vara att den borgerliga regeringen under 1970-talet accepterade att IB03, formellt avskaffad, under en övergångstid fick husera i IB01. IB01, dittills en obetydlig enhet för krigsplanläggning, blev plötsligt känd i folkmun som "Krigs-IB". Dessutom gällde för en annan avdelning IB00 mycket speciella förhållanden(...).

Mot slutet av sin artikelserie gör Åmark vissa bedömningar rörande omfattningen av östspionaget mot Sverige. Han har mer rätt än han anar. "En handfull agenter av lägst Wennerströms klass" är också min bedömning. En del är kända av statsmakterna, fast inte offentliggjorda(...). Jag ska kort referera ett sådant fall.

En arméofficer med överstes tjänsteställning utnyttjade det inkompetenta säkerhetsskyddet vid Försvarsstaben till att systematiskt beställa kvalificerat hemliga handlingar i "ubåten" (källararkivet) och av allt att döma kopiera och vidarebefordra dessa österut(...). En illa berörd kvinnlig bibliotekarie slog upprepade gånger larm, men bara för väldokumenterat döva öron(...).

Då officeren av andra skäl utsattes för uppmärksamhet hittade man bibliotekarien. Hon hade slutat sin tjänst p g a trakasserier i ärendet och övergått till en vanlig civil myndighet. I sitt förvar hade hon en privat sammanställning av de handlingar officeren lånat, den enda som gjorts(...). När snaran började dras åt om honom valde han att avsluta sin karriär med tjänstepistolen.

Ulf Lingärde
Datakonsult"
Citera
2021-11-04, 09:01
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Jag vet inte vilken tids era du lever i men för mig röstar man bort demokratiskt valda ledare .Att skjuta någon i ryggen på öppen gata är barbariskt.
Skyll på svenska folket som röstade fram denna man!

Av ditt inlägg att döma så var du inte ens född -86......

Var både född och kommer ihåg mordet.

Jo, jag håller med dig. Förespråkar inte heller mord i en demokrati. Men du måste förstå att alla inte resonerar så.

Sen syftade jag på att mordet kom lägligt för Palme själv.
Senast redigerad av Davy 2021-11-04 kl. 09:03.
Citera
2021-11-04, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Här är texten i Lingärdes artikel i SvD:

"Det fanns fler Wennerström

SVENSKA DAGBLADET 1999-01-31 Sida 16

Författare: Ulf Lingärde

Professor Klas Åmarks artiklar (23-24/1) hör till det bästa som skrivits om övervakningen i Sverige. Jag vill bara komma med några smärre rättelser och tillägg. Åmark skriver att IB tillkom efter amerikanska påtryckningar 1957(...). Jag menar att detta inte är sant.

Erlander valde att formellt lägga en befintlig civil inrikes underrättelsetjänst tillsammans med en militär utrikes sådan under samma hatt. Motivet var, enligt min bedömning, dels att skapa ett statligt skydd för den förra, dels att skapa en statlig finansiering för densamma(...). Amerikanska påtryckningar förekom, men de var i detta avseende redan väl tillgodosedda. Äktenskapet mellan IB03 och övriga IB-avdelningar ska ses som ett rent skenäktenskap(...).

IB-tjänstemän på övriga avdelningar visste knappt ens var IB03 fanns i Stockholm, och hade än mindre tillträde dit. Åmark hävdar vidare att näringslivsbyråns registerverksamhet kan vara ett skäl
till att moderaterna envist motsatt sig en sanningskommission(...).

Det är knappast hela sanningen, inte ens om vissa obehagliga sidoverksamheter hos denna byrå
blir allmänt kända. Ett lika starkt skäl torde vara att den borgerliga regeringen under 1970-talet accepterade att IB03, formellt avskaffad, under en övergångstid fick husera i IB01. IB01, dittills en obetydlig enhet för krigsplanläggning, blev plötsligt känd i folkmun som "Krigs-IB". Dessutom gällde för en annan avdelning IB00 mycket speciella förhållanden(...).

Mot slutet av sin artikelserie gör Åmark vissa bedömningar rörande omfattningen av östspionaget mot Sverige. Han har mer rätt än han anar. "En handfull agenter av lägst Wennerströms klass" är också min bedömning. En del är kända av statsmakterna, fast inte offentliggjorda(...). Jag ska kort referera ett sådant fall.

En arméofficer med överstes tjänsteställning utnyttjade det inkompetenta säkerhetsskyddet vid Försvarsstaben till att systematiskt beställa kvalificerat hemliga handlingar i "ubåten" (källararkivet) och av allt att döma kopiera och vidarebefordra dessa österut(...). En illa berörd kvinnlig bibliotekarie slog upprepade gånger larm, men bara för väldokumenterat döva öron(...).

Då officeren av andra skäl utsattes för uppmärksamhet hittade man bibliotekarien. Hon hade slutat sin tjänst p g a trakasserier i ärendet och övergått till en vanlig civil myndighet. I sitt förvar hade hon en privat sammanställning av de handlingar officeren lånat, den enda som gjorts(...). När snaran började dras åt om honom valde han att avsluta sin karriär med tjänstepistolen.

Ulf Lingärde
Datakonsult"

IB01 / "Krigs-IB"-detaljen fanns fortfarande kvar 1993 med "agenter/operatörer" på olika krigsviktiga företag (K-företag). De samarbetade med RPS/Säk mot industrispioner och "övervakade" maktkampen mellan olika intressenter inhemska och utländska i dessa "K-företag" som tex när Volvo Personvagnar ABs ägarskap hamnade i USA i stället för Frankrike. Då var fd IB-agenten Svante Winqvist med ett omfattande kontaktnät inom de hemliga tjänsterna anställd inom Volvo ABs huvudkontor.

AB Volvo sålde lastbilar till de krigförande parterna Irak-Iran mot olja som såldes via Scandinavian Trading Company till länder utsatta för sanktioner som Syd-afrika.

En intressant tvist är att en Olof Palmes närmaste män, Jan Eliasson, tillika Olof Palmes "sändebud" i medlingsarbetet var biologisk bror till Volvo Personvagnars VD Roger Holtback. Ja, så var det.
Senast redigerad av Utredaren 2021-11-04 kl. 09:19.
Citera
2021-11-04, 10:48
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
IB01 / "Krigs-IB"-detaljen fanns fortfarande kvar 1993 med "agenter/operatörer" på olika krigsviktiga företag (K-företag). De samarbetade med RPS/Säk mot industrispioner och "övervakade" maktkampen mellan olika intressenter inhemska och utländska i dessa "K-företag" som tex när Volvo Personvagnar ABs ägarskap hamnade i USA i stället för Frankrike. Då var fd IB-agenten Svante Winqvist med ett omfattande kontaktnät inom de hemliga tjänsterna anställd inom Volvo ABs huvudkontor.

AB Volvo sålde lastbilar till de krigförande parterna Irak-Iran mot olja som såldes via Scandinavian Trading Company till länder utsatta för sanktioner som Syd-afrika.

En intressant tvist är att en Olof Palmes närmaste män, Jan Eliasson, tillika Olof Palmes "sändebud" i medlingsarbetet var biologisk bror till Volvo Personvagnars VD Roger Holtback. Ja, så var det.

Tittar man på utgiftsposter för IB, vilket kan göra, så slås man av att anslagen för Krigsorganisationen som även omfattade D-Sektionen, Birger Elmérs Stay Behind nät, ökar från och med åren 1967/1970.

Samtidigt kommer 1969 års grundlagsreform som förbjuder åsiktsregistrering i fredstid och kort därefter blossar den stora gruvstrejken upp under vintern 1969-70.
En viss resonans gällande Krigs-IBs verksamhet finns i denna definition av Stay Behind från en person som tillhörde Gladio-nätverket i Italien.

https://m.youtube.com/watch?v=7oJm2jg7lJA

Utgiftsposter 1963/1964 1964/1965 1967/1968 & 1969/1970
Avlöningar 375 000 465 000 737 000
Omkostnader 311 500 320 000 451 000
Material 9 500 24 000 1 350 000

I utgiftsposten Material ingår förutom materialköp även Krigsorganisationens utgifter.
Ett annat namn för Krigs-IB var Rear Guard, som översatt till svenska blir ArriärGarde.
Värt att notera , och ofta börtglämt, att Alvar Lindencronas kommitté komprometteras 1965 av en brittisk diplomat och dubbelagent och måste därefter omorganiseras.

Två år senare ökar Krigs-IBs utgifter från 24 000 kr till 1 350 000 kr. För att ge lite perspektiv på kronor och ören så köptes i samma veva även en bil för Krigs-IBs räkning, den kostade 10 000 kronor.
1 350 000 kronor då motsvarar ungefär 12 miljoner kronor idag, vilket säger en del om utgifternas omfattning.

Jag hävdar inte tvärsäkert att det finns ett direkt samband m MOP. Försöker bara belysa historien runt svenskt Stay Behind och lyfta fram information.

Källor SOU, RA, KRA.
Citera
2021-11-04, 11:08
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jag vill en gång för alla stänga den okunniga ickeargumentation som tenderar att uppstå i fantasins värld.

Argumentet är. DET HAR INTE LÄCKT!

Jo och det visar sig hänga ihop och göra sådant som tappats bort än mer intressant.

Jo det är just det de handlar om. DF blandar bort sig i motsägelser gång på gång. Det läcker kring Nässens manipulationer. Nässen läckel om knarkspans lögner och gör att vi hittar "Föllinge" och luckorna där. Olle Frånstedt läckte Barbro och Leon sedemera Lennartgruppen. Som vi vet identitet på. DAHLSTEN läcker att han blev informerad om en okänd spaning.

SÄPOTRION läckte ut och nu alltså att Ryssbyrån var under förflyttning mellan Cafe Opera och Embassy just när mordet skedde bara en kort promenad från mordplatsen och att de fick bud om mordet märkligt snabbt.

Det läcker sjöar, Niagarafall. Problemet är bara att inge utredare lägger två strån i kors utan motarbetar att försöka klarlägga skeendet med tuschpenna.

Tyvärr är deras tid ute.

Jag skulle tro att med läcka så menade han att i en grupp som har information om mordet och där mördaren ingår i gruppen så kommer någon i gruppen så småningom att läcka information om mordet och mördaren. Speciellt om det finns chans att få del av en belöning på 50 miljoner.

Inte att det läckt information om att Nässéns tvivelaktiga arbetsmetoder , att säkerhetspolis besökt Cafe Opera den kvällen eller att OP åt en chokladkaka kvällen han mördades.

Det fanns det ett antal olika grupper ute den kvällen när OP mördades , knarkspan , SÄPO , Stay-behind , poliser med WT m.m.

Om det varit en ensam galning som mördade OP så hade säkert någon av dessa grupper sett det och berättat om det. Men om det istället varit någon av dessa grupperna som låg bakom mordet och mördade OP så hade de andra grupperna inte sett det eller velat berätta om det. Är det så ni resonerar som tror på dessa spår?
Citera
2021-11-04, 11:13
Medlem
https://play.acast.com/s/palmemordet/305-bo-g-andersson-del-2

Bo G Andersson förklarar hur myten om HH "skaka i sina grundvalar" kom till. Från ca 13.30.

HH kom med intetsägande svar som sanningen ska fram även om det är obehagligt. De på DN blev sura för att de inte fick någonting av honom och började ringa poliskällor som fick uttala sig anonymt. Därefter gjorde de en som han säger, hårt vinklad artikel. De skrev aldrig just det uttrycket men deras vinkling var åt det hållet.

Sixten Dahlin skriver på Sven Aners sida 25 år efter mordet. Där kommer uttrycket "skaka i sina grundvalar", Sixten hävdar att DN skrev det, men det gjorde de aldrig.
Senast redigerad av sulfint 2021-11-04 kl. 11:24.
Citera
2021-11-04, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

Jag hävdar inte tvärsäkert att det finns ett direkt samband m MOP. Försöker bara belysa historien runt svenskt Stay Behind och lyfta fram information.

Källor SOU, RA, KRA.

Man bör skilja på "Krigs-IB":s uppgifter i krig och de i fred.

I krig bemannades "Krigs-IB" av värnpliktiga i grupper som verkade inom ett av fienden ockuperat geografiskt område genom att understödja svenska förband som blivit avskurna från "de egna" och övergick till att föra "fria kriget".

"Krigs-IB" var alltså inte någon del av det Stay-behind som diskuteras i samband med det
NATO-kontrollerade nätverk av paramilitära grupper i Västeuropa som fanns under kalla kriget.
Källa: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Stay-behind

Det var en del av Försvarsmaktens krigsorganisation.

Utgiftsposter i fred för "Krigs-IB" omfattade därmed grundutbildning för blivande medlemmar i krigsorganisationen och KFÖ (krigsförband övningar) som tex att vara B-styrka till Fallskärmsjägarövningar eller kader övningar med krigsförbandchefer på bataljons- och brigadnivå. Det kostar inte så mycket.

I fredstid hade varje medlem i uppgift att två gånger om året att rapportera från det företag där han arbetade. Det fanns exv konsulter inom tekniska konsultföretag som kunde placeras i ett företag där man ville infiltrera och verka.

"Krigs-IB"-värnpliktiga var befälsutbildade krigsmän kunniga i både underrättelse, spaning och strid och skulle aldrig i organiserad form uppträda så synligt med WT och eller vapen (Dekorimamannen) som går att läsa om i förhör.

Så frågan kvarstår, vilka ändamål hade "alla dessa miljoner" som officiellt disponerades i "utgiftsstaten"?
Citera
2021-11-04, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Jag skulle tro att med läcka så menade han att i en grupp som har information om mordet och där mördaren ingår i gruppen så kommer någon i gruppen så småningom att läcka information om mordet och mördaren. Speciellt om det finns chans att få del av en belöning på 50 miljoner.

Det kluriga är hur en sådan person kan läcka information utan att implicera sig själv. Medhjälp till mord och anstiftan till mord har väl samma straffskala som mordet i sig.
Citera
2021-11-04, 12:40
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Det kluriga är hur en sådan person kan läcka information utan att implicera sig själv. Medhjälp till mord och anstiftan till mord har väl samma straffskala som mordet i sig.

Det borde finnas personer i periferin av gruppen med info om mordet som kunnat läcka info utan att implicera sig själva. Alltså inte just de personerna som planerat och utfört mordet.

Ju fler inblandade ju större chans för läcka. Låt oss säga att SÄPO , knarkspan , Stay-behind , polisen och militären tillsammans planerat och utfört mordet. Hur lång tid hade det gått innan någon läckt info?
Senast redigerad av HAARP 2021-11-04 kl. 12:45.
Citera
2021-11-04, 12:42
Medlem
Kan det ligga någon sanning i det Jallai påstår här?
Det märks också att han tagit intryck av Theutenbergs åsikter.

"Till saken hör att KGB och GRU hade spioner i samtliga västliga säkerhetstjänster. Till och med i amerikanska FBI och CIA samt i brittiska MI5 och MI6. Att Sverige skulle varit förskonat är helt enkelt inte troligt. Till sist vill jag återigen citera en polis vid sidan om Kegö och Barrling som i högsta grad var inblandad i Ebbe Carlsson-affären: ”Säpo är rädda för att släppa informationen de har om Palmemordet. För det skulle kunna skada Sverige eller Säpo själva.” "

https://www.jallai.se/2020/07/sovjet-styrde-mordet-pa-olof-palme/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in