2022-09-14, 22:14
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Var skulle jag ha skrivit det?
FAN vilket självmål asså!
Jag har inte gjort självmål, nu lugnar vi ner oss lite här va du skrev ingefär så i förra inlägget ja citerade, inge smutskastning nu.
Citera
2022-09-15, 06:03
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Hellraiser.
Jag har inte gjort självmål, nu lugnar vi ner oss lite här va du skrev ingefär så i förra inlägget ja citerade, inge smutskastning nu.

Jag skrev inget som ens kom i närheten av vad du påstod om att jag gjort självmål, vilket var varför det var du som gjorde självmålet.

Men du får gärna förklara hur du kom att tro att det faktiskt var vad jag hade skrivit. Jag har i alla fall ingen aning om hur du kom fram till den tolkningen.
Citera
2022-09-15, 06:33
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Jag delar inte din premiss om att icke-rumsligheten i fantasier tillhör samma kategori som det icke-rumsliga jag pratar om.

Din hjärnas arbete beror av fysik och kemi.

Det är som att säga att världen i dataspelet World of Warcraft existerar icke-rumsligt.

Raderar du hårddisken så är det borta. Blir du medvetslös har du inga fantasier.

Det icke-rumsliga jag pratar om är metafysiskt och permanent inte fysiskt och flyktigt.

Det finns inget som kräver att något icke-rumsligt måste vara permanent. Var fick du den uppfattningen ifrån?

Och oavsett vad du anser så kan något som är icke-rumsligt per definition inte ha någon plats i rummet. Det är ju vad som menas med att vara "icke-rumsligt".

Men kanske är det bara hur du försöker att förklara hur det skulle kunna fungera som är problemet. Kan du nämna någon bok eller länka till vad någon annan skrivit som förklarar lite bättre hur det du försöker säga skulle kunna fungera?
Citera
2022-09-15, 07:09
Medlem
Citat:
Det finns inget som kräver att något icke-rumsligt måste vara permanent. Var fick du den uppfattningen ifrån?

Och oavsett vad du anser så kan något som är icke-rumsligt per definition inte ha någon plats i rummet. Det är ju vad som menas med att vara "icke-rumsligt".

Men kanske är det bara hur du försöker att förklara hur det skulle kunna fungera som är problemet. Kan du nämna någon bok eller länka till vad någon annan skrivit som förklarar lite bättre hur det du försöker säga skulle kunna fungera?
Något som endast existerar och utspelar sig i något fysiskt medium och som beror av detta medium för sin existens är knutet till rummet.

World of Warcraft finns på hårddisken och tankar finns i huvudet. Utan huvud inga tankar. Utan dator inget dataspel.

Alltså inte icke-rumsligt på det sättet som det ordet används i det sammanhanget som vi diskuterar.

Vi diskuterar en påstådd icke-rumslig orsak till den fysiska världen som därför existerar oberoende av något fysiskt medium.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2022-09-15 kl. 07:12.
Citera
2022-09-15, 12:41
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Visst, det är intressanta hypoteser. Men ingen har ännu lyckats hitta något som tyder på att det skulle vara så. Visserligen finns det en del som påstår att Stephen Hawking skulle ha varit det på spåren, men det är enligt andra bara feltolkningar av vad han skrivit om sin forskning gällande "teorin om allt".

Men du får gärna framföra vad du anser troligt i ämnet, om du vill.

Det här var det inlägget som påbörjade det. Det med om universum är oändligt var iofs jjag som tog upp, men jag tror du skrev nåt liknande innan.
Citera
2022-09-15, 15:22
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshbags
-Det handlar inte om vidskepelse och halmdockor -, vilket du inte kan begripa till att börja med.
Inga halmdockor. Om jag har fel så är det bara att demonstrera hur.

Citat:
Med GUDs tro handlar det om att bevisa att man är värdig denna tro.
Likt X antal vinnare i tävlingen som mottager priset/beviset.
Vad baserar du det på? Hittade du på det?

Citat:
Som förlorare kan du inte begripa/acceptera detta utan kräver att också få vinnare priset/beviset.
Nej då, bara att ni bevisar att ni inte hittar på.

Citat:
Ditt mindset är alltför judisk/ateistiskt för att kunna begripa att GUD är ointresserad bevisa sig för de ogudaktiga. Du är lik förloraren den ogudaktige som i kommunistisk anda vill ha del av andras vinster.
Så han gömmer sig? Vilken fegis.
Vidare måste jag fråga, hur vet du det? Hittar du på igen?

Citat:
ATEISMEN: Bara en barnslig*FÖRNEKELSE-TRO... heter denna tråd och du bevisar 'Död o återfödds' tes.

Grundläggande logik om tron på GUD, är alltför avancerat för den judiske ateisten!
Evidens kontra påståenden. Inget teisten förstår skillnaden på.
Citera
2022-09-15, 15:56
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Vad är det du vill ha svar på? Och vad har jag ljugit om?
Allt i mitt tidigare inlägg med frågetecken på slutet.
Du ljuger om vad jag säger/skriver.

Citat:
Ähm, jag förklarade det ju precis. Läs inlägget en gång till så kanske du fattar.
Fast du hade ju fel, vilket jag demonstrerade.

Citat:
Enligt din logik så är verkligheten i ditt huvud.
Nej. Min upplevelse av verkligheten är det och den kanske inte stämmer med din. Du har verkligen inte förstått vad jag skrev.
Citat:
Om du var blind och ja hällde kranvatten på din hand så skulle du till exempel kunna fråga om ja hällde kranvatten på din hand för att bekräfta att jag gör det, medans du kanske hade sagt något i stil med att du inte vet eller kan bekräfta om kranvatten existerar eller att jag häller kranvatten på din hand.
Dumheter. Jag pratade om naturlagarnas vara eller icke vara före eller under Big Bang, specifikt tid. Förstår du? Jag beskrev till och med hur tid förändras av gravitation och att gravitationen under Big Bang innehåll all universums materia koncentrerat till en punkt, givet att du förstår att gravitation kommer från massa. Hänger du med alls eller kastar jag pärlor för svin igen?

Citat:
Jag såg vad du skrev. Du behöver inte förklara dig för mig.
Uppenbarligen, då du inte alls förstår vad jag skrivit och pratar om helt andra saker.

Citat:
You wish. Så kul ska vi inte ha det. En solipsist är högst objektiv-realistisk och skulle trycka på en knapp som fäller en atombomb över valfri stad i Afrika för en tusenlapp.
Öh, nej.

Citat:
Men det har ju inget att göra med att förneka tidens existens, eller hur?
Vilket jag inte gjort.
Citat:
En solipsist tänker på hur något påverkar honom men tänker inte,
du ifrågasätter om något påverkar dig och om det som påverkar dig är verkligt.
Kolla gärna upp vad en solipsist är innan du fortsätter.

Citat:
Tänker ignorera detta. Det finns verkligen noll argument-stoff i det du skriver.
Liksom skriv nåt där du skriver ett argument för något, som inte handlar om mig.
Fast det handlar inte om dig, det handlar om att det du påstår att jag skriver inte är vad jag faktiskt skriver. Få det rätt först.
Citat:
Saklighet är inte din starka sida. Att kallt decifera och analysera saker utan att bli
personlig, eller hetlevererad, sur och arg för den delen.
Vem tror du är sur och arg?
Som sagt, ALLT du säger att jag skrivit är FEL. Självklart kommer jag att påpeka det och varför skulle jag bemöta det du skriver om det helt enkelt inte handlar om det jag skrivit eftersom du absolut inte förstått någonting?
Citera
2022-09-15, 20:52
Medlem
Fleshbagss avatar
Citat:
Du är välkommen in i diskussionen.

Om du hade läst lite noggrannare så borde du ha insett att jag inte alls hävdar att slumpen hade något med universums existens att göra, utan att universum alltid funnits i en (energi)form eller annan.

Sedan har vi det där med att tro att världen har skapats genom en intelligent design. Det är rent nonsens. Om man utgår ifrån att Gud skulle vilja skapa en jord med en sol och en måne för sin avbild människan, i så fall är universum långt ifrån en intelligent design skapad av en intelligent ingenjör.

Tänk efter lite: Gud behövde skapa en plats med en sol och en måne för sin avbild människan, men så blev skapelsen istället flera miljontals biljoner gånger större än vad som skulle ha varit nödvändigt?
Hoppsan, det blev visst lite för mycket ...
Menar du verkligen att det var intelligent att skapa en hel sandstrand, där varje enskilt sandkorn är en galax och sedan placera liv på lilla planeten jorden, som bara är en liten, liten elektron inne i en liten, liten atom inne i ett enda av dessa små sandkorn som finns på den enorma sandstranden som är universum?

Visserligen är det i så fall inte konstigt att han idag verkar ha glömt bort i vilket sandkorn som jorden finns eftersom att han tydligen inte lägger sig i något längre så som han påstods göra på Abrahams tid och några tusen år framåt.

Visst, det går att tro på det som står i Bibeln, men att påstå att universum skulle vara en intelligent design skapad av ett intelligent medvetande, det är bara skrattretande.

Sedan, när det gäller att naturen skulle vara ett intelligent system är ytterligare en ren idioti som bara används som en ursäkt för att få hålla fast vid en tro.

Den som påstår att Gud avsiktligt skapade naturen som den är kan inte göra det utan att samtidigt påstå att Gud är en sadist. Jo, man skulle kunna säga att det var ett intelligent system om det inte var ett system som baserades på dödande, lidande och rädsla. Man kan enkelt uttryckt säga att alla livsformer styrs i större eller mindre grad av instinkt. Så är det. Instinkt i sig styrs av rädsla och undvikande av smärta för alla livsformer och dödande för att få föda när det gäller köttätare.

Sedan har vi människan i sig, som knappast är en intelligent design. Kroppen är så dåligt anpassad till att vara utomhus att vi behöver tillverka kläder om vi vill leva på något större avstånd från ekvatorn.

Lägg sedan till att det finns parasiter, virus och andra sjukdomar så är det (förhoppningsvis) enkelt att inse att det inte går att kalla det för ”en intelligent design” utan att skämma ut sig. Eller också så ville en sadistisk Gud att vi enkelt skulle kunna bli sjuka. Är det vad du förespråkar?
Vetenskapen talar emot dig. Universum är enligt vetenskapen c:a 14 miljarder år gammal!
Innan dess fanns inte universum. Universum är allt från universums idag yttersta expansion till dess innersta. GUDs skapelse av universum är förutsättningen för liv på vår jord.

Du antager ateistiskt fel. Universums lagar kräver att solen befinner sig på sitt avstånd från jorden för att människan överhuvudtaget skall kunna leva. Din verklighetsfrånvända alternativa ide om 'intelligent design' där jordens liv bara vore skapad av intelligens ifall inte sjukdom och död fanns; är och förblir vänsterflum.

Du tycker att universum är för stort för människan. Då skall ateisten veta att utan att universum var så stort så fanns ej heller människan. Men du menar förstås att solen kunde gjorts mindre så den kunde ligga närmare jorden? Kanske att universum vore så liten att människan kunde knacka på dess ände! Ack ifall universum var så litet att ateisten kunde begripa den!

Ateisten måste lära sig att förstå livsbetingelserna på jorden vilka naturligtvis är förutsättningen för liv på jorden är sådana -naturlagarna-.

Du tycks längta till paradiset. Samtidigt som du tror att GUD fanns bara om GUD endast skapat paradiset. Då skulle GUD vara berättigad. Ifall jorden var ett paradis.

Du kanske missat att de ogudaktiga judarna som strök GUDs namn ur skrifterna och ersatte detta med ett avguda herre dyrkande får stå till svars inför GUD. Och att du inte förnimmer GUD utesluter inte att andra människor är väl medvetna om GUD.

Parasiter, virus och andra sjukdomar hör jordens liv till. Utan dessa inget liv. Du gillar inte att döden en dag tar dig till graven. Döden håller dig i sitt grepp oavsett om åldern friska höst eller sjukdom i ringa ålder för dig till krematoriet. Detta tycker du är ointelligent design, när du i själva verket begriper så lite.

Ifall jag förstår dig rätt så har GUDs skapelse universum 'motbevisats' av dig som har en verklighetsfrånvänd ide om att intelligent design förutsätter att universums lagar vore annorlunda. För du tycker att universum kunde varit mindre, solen mindre och närmare och att alla hade i en intelligent konstruktion varit sams där djuren inte hade magar att fylla.

Det är inte bara kyla utan även värme som gör att den innovative människan kommer med lösningar. Den intelligenta skapelsen människan har förmåga att även lösa transportproblem och mycket mer med tekniska innovationer.

Allt i universum motsäger den ateistiska -slumpens mästare- som kreatör vilket den intelligenta människan torde inse.
Citera
2022-09-15, 21:15
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Allt i mitt tidigare inlägg med frågetecken på slutet.
Du ljuger om vad jag säger/skriver.

Fast du hade ju fel, vilket jag demonstrerade.

Nej. Min upplevelse av verkligheten är det och den kanske inte stämmer med din. Du har verkligen inte förstått vad jag skrev.
Dumheter. Jag pratade om naturlagarnas vara eller icke vara före eller under Big Bang, specifikt tid. Förstår du? Jag beskrev till och med hur tid förändras av gravitation och att gravitationen under Big Bang innehåll all universums materia koncentrerat till en punkt, givet att du förstår att gravitation kommer från massa. Hänger du med alls eller kastar jag pärlor för svin igen?

Uppenbarligen, då du inte alls förstår vad jag skrivit och pratar om helt andra saker.

Öh, nej.

Vilket jag inte gjort.
Kolla gärna upp vad en solipsist är innan du fortsätter.

Fast det handlar inte om dig, det handlar om att det du påstår att jag skriver inte är vad jag faktiskt skriver. Få det rätt först.
Vem tror du är sur och arg?
Som sagt, ALLT du säger att jag skrivit är FEL. Självklart kommer jag att påpeka det och varför skulle jag bemöta det du skriver om det helt enkelt inte handlar om det jag skrivit eftersom du absolut inte förstått någonting?

Jag läste ju vad du skrev, och tolkade det utifrån det. Du menar alltså att du inte har skrivit något som antyder det jag svarade? För det såg ganska tydligt ut för mig.

Du borde nästan skriva ett svar vad du faktiskt tror, istället för att skriva att allt jag dkrivit är fel osv.
Citera
2022-09-17, 06:16
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Vetenskapen talar emot dig. Universum är enligt vetenskapen c:a 14 miljarder år gammal!
Innan dess fanns inte universum. Universum är allt från universums idag yttersta expansion till dess innersta. GUDs skapelse av universum är förutsättningen för liv på vår jord.
Du har tydligen inte förstått vare sig vad jag skrev eller vad vetenskapen påstår om Big Bang. Vetenskapen visar bara att universum som finns idag expanderade vid tidpunkten för ”big bang”, men det uppstod inte ur tomma intet, så något annat fanns innan dess och det finns vetenskapsmän som arbetar med en cyklisk kosmologisk hypotes, så jag är inte ensam om att tänka i de banorna.
Citat:
Du antager ateistiskt fel. Universums lagar kräver att solen befinner sig på sitt avstånd från jorden för att människan överhuvudtaget skall kunna leva. Din verklighetsfrånvända alternativa ide om 'intelligent design' där jordens liv bara vore skapad av intelligens ifall inte sjukdom och död fanns; är och förblir vänsterflum.
Det är inte universums lagar som kräver att solen ska befinna sig på ett visst avstånd för att människan ska kunna leva, utan människan har anpassat sig till de faktiska villkoren, inte konstigare än så. Men det finns andra livsformer här på jorden som kräver betydligt färre begränsningar när det gäller temperaturer och gravitation. Björndjur kan t.ex. klara temperaturer från nära på den absoluta nollpunkten och upp till 150 plusgrader Celsius. Så liv skulle kunna finnas även om solen var betydligt längre bort.
Men vad skulle solens avstånd ha att göra med den egentliga frågan?
Citat:
Du tycker att universum är för stort för människan. Då skall ateisten veta att utan att universum var så stort så fanns ej heller människan. Men du menar förstås att solen kunde gjorts mindre så den kunde ligga närmare jorden? Kanske att universum vore så liten att människan kunde knacka på dess ände! Ack ifall universum var så litet att ateisten kunde begripa den!
Nej, jag menar bara att det skulle ha räckt alldeles utmärkt med enbart ett solsystem om avsikten var att skapa en levnadsmiljö för människan. Du förstod tydligen inte att det inte var storleken på vare sig universum eller vårt solsystem eller vår sol som jag skrev om. Jag påpekade bara att om det fanns en skapare av allt i universum så är proportionen mellan hur mycket som skapades och människans levnadsmiljö så totalt ur proportion att det knappast går att kalla det för intelligent design, särskilt som det endast är en ytterst liten del av universum som människan någonsin kan bli medveten om, varför då detta ofantliga slöseri? Eller är det inte snarare så att människan är så högdragen att man hittat på att människan är centrum i universum?
Själv tycker jag att det är ytterst osannolikt att någon Gud skapat en hel sandstrand där varje sandkorn är en galax och sedan valt att placera liv på en liten planet som bara är en liten, liten elektron inne i en liten, liten atom inne i ett enda av alla dessa sandkorn på den enorma sandstranden som är universum.
Men det kan ju också vara så att om det var en skapelse och skaparen är Gud så skulle den enorma skapelsen vara mer intelligent om Gud skapade minst en planet i varje galax där Gud skapade liv. Men om inte varje sandkorn skapades för att inkludera en planet med liv så är det sannerligen inte någon intelligent design, men du får gärna förklara hur en sådan design skulle vara intelligent eftersom du tydligen påstår att den är det. Då borde du ju veta vad som är så intelligent med det, eller?

Citat:
Du tycks längta till paradiset. Samtidigt som du tror att GUD fanns bara om GUD endast skapat paradiset. Då skulle GUD vara berättigad. Ifall jorden var ett paradis.
Jag har ingen aning om hur du kom fram till det. Jag längtar absolut inte till något paradis, i alla fall inte om det skulle vara oändligt eftersom det ju skulle bli otroligt långtråkigt långt innan det har gått en halv evighet. Tänk bara hur långtråkigt det skulle vara när det inte längre finns något nytt att göra och allt bara blir samma gamla vanliga. Jag förstår verkligen inte hur någon kan tänka sig att vilja leva i en evighet i en värld (paradiset) som aldrig förändras och ingen blir äldre och man heller inte kan få göra barn, så ett sådant liv blir ju helt utan syfte.
Men, som utopi fungerar det säkert för dem som lider och har det svårt och behöver något att hoppas på för att stå ut med vardagen. Grattis!
Citat:
Parasiter, virus och andra sjukdomar hör jordens liv till. Utan dessa inget liv. Du gillar inte att döden en dag tar dig till graven. Döden håller dig i sitt grepp oavsett om åldern friska höst eller sjukdom i ringa ålder för dig till krematoriet. Detta tycker du är ointelligent design, när du i själva verket begriper så lite.
Det är exakt det som är det problem som du blundar för. Om Gud valt att skapa liv på det viset så är Gud en sadist som avsiktligt lagt till lidande i våra liv.
Vad menar du egentligen med att det utan parasiter, virus och andra sjukdomar inte skulle finnas liv? Vare sig parasiter, virus eller sjukdomar är någon förutsättning för att liv ska finnas, och än mindre om man påstår att det skulle finnas någon intelligent designer bakom hur liv fungerar eftersom parasiter, virus och sjukdomar bara orsakar plågor och inte ger någon nytta.
Jag påstår heller inte att döden inte ska finnas i ett intelligent system. Jag påstår bara att det är sadistiskt att avsiktligt lägga till parasiter, virus och sjukdomar som vi ska kunna plågas av under livets gång. Alltså, om man tror att alla livsformer var en avsiktlig skapelse av en Gud, då måste man även anse att Gud är sadist som avsiktligt inkluderat att det ska finnas parasiter, virus och sjukdomar i våra liv.
Citat:
Ifall jag förstår dig rätt så har GUDs skapelse universum 'motbevisats' av dig som har en verklighetsfrånvänd ide om att intelligent design förutsätter att universums lagar vore annorlunda. För du tycker att universum kunde varit mindre, solen mindre och närmare och att alla hade i en intelligent konstruktion varit sams där djuren inte hade magar att fylla.
Nej, jag har inte motbevisat att en Gud skulle ha skapat universum. Jag har bara påpekat att så som universum är så kan man inte påstå att designen är särskilt intelligent och att Gud i så fall är sadist. Det är inte att motbevisa att en Gud skapat universum, bara att påpeka att universum inte alls är någon perfekt design, sett ur människans synvinkel.
Citat:
Det är inte bara kyla utan även värme som gör att den innovative människan kommer med lösningar. Den intelligenta skapelsen människan har förmåga att även lösa transportproblem och mycket mer med tekniska innovationer.
Jaså? Och hur skulle det bevisa att människokroppen är en intelligent design?
Att människan över huvud taget behöver bära kläder och lösa problem med kyla och värme och transportproblem och liknande visar ju att människokroppen inte är en intelligent design, utan att människokroppen kräver en intelligent anpassning, och om anpassning krävs så var designen inte perfekt.
Citat:
Allt i universum motsäger den ateistiska -slumpens mästare- som kreatör vilket den intelligenta människan torde inse.
Som till exempel vad då?
Och, bara så du vet det, jag är ingen anhängare av att universum skulle ha uppstått av en slump, så du kan hoppa över den halmdockan också.
Citera
2022-09-19, 10:49
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag läste ju vad du skrev, och tolkade det utifrån det. Du menar alltså att du inte har skrivit något som antyder det jag svarade? För det såg ganska tydligt ut för mig.

Du borde nästan skriva ett svar vad du faktiskt tror, istället för att skriva att allt jag dkrivit är fel osv.
Jag har skrivit vad jag faktiskt tror men du har inte förstått vad jag skrivit och bemött något helt annat som du trodde att jag skrev.
Citera
2022-09-19, 11:05
Medlem
EnCartes avatar
När jag var tio år och satt ute och lekte på grusgången, uppenbarade sig Gud för mig.
Han böjde sig fram mot mig och sa:
"Jag är inte verklig! Jag är en illusion!".
Sen dess har jag varit ateist.
.
Så mitt argument mot Gud. Är att Gud själv sagt att han inte är verklig.
Senast redigerad av EnCarte 2022-09-19 kl. 11:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in