2022-09-14, 17:34
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Varför kan människor då drabbas av afasi vid hjärnskada? Om språket är ett märkligt spöke som svävar utanför kroppen, varför skulle då en liten blodpropp eller hjärnblödning förhindra dess tillträde?
Av samma skäl som att mjukvaran inte kan köras på en trasig dator.
Språket är inget "märkligt spöke som svävar utanför kroppen".

Citat:
Vad har du för argument för att materia skulle vara en modellera varav "den yttersta verkligheten" skapats snarare än tvärtom? Kanske materien kom först, och "verkligheten" var tvungen att anpassa sig efter den? Liksom en staty måste "anpassa sig" efter dess material, eller falla ned som stoft!
Inget behöver vara "skapat". Energi lär ju inte kunna skapas t ex. Jag har inget problem med det. Det är i vilket fall en annan fråga.
Din fråga är om världen är mental eller materiell. Det enklaste svaret, som jag ser det, är att den är mental och att den fysiska världen är en "virtuell verklighet" i ett allomfattande medvetande som alltid existerat.
Ja, det är detta som religionerna kallar Gud. Och det gör att vi alla är delar av Gud.

Om vi tittar på den materialistiska världsbilden så kommer vi till en återvändsgränd.
Vad är materia i grunden? Hur uppstod materia? Hur uppstod medvetande?
Frågorna hopar sig och något tillfredsställande svar finns inte.

Ockham säger att vi ska ta den enkla vägen
Citera
2022-09-14, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Eftersom det inte finns något som tyder på något annat så är det en sund inställning.

Jag skulle kunna säga detsamma om att medge att jag har fel när jag insett att jag har det, men skulle inte komma på tanken att påstå att brist på logik bara är något att vifta bort.
Man måste förutsätta dina premisser för att påstå att det inte finns något som tyder på det.

Det är det tomma argument-lösa påståendet om brist på logik som man kan vifta bort. Resten kan man bemöta.
Citat:
Jo, det finns andra alternativ. Ett alternativ är ju t.ex. att det var helt slumpmässigt och att denna slumpmässiga plötsliga existens då saknar orsak och heller inte är metafysisk.
Om det beror på en orsakslös slump så har inte universum en absolut början och en orsak. Dina alternativ är alltså inga alternativ.
Citat:
Du påstod ju själv att en sådan uppkomst skulle kunna skapa naturlagar som sedan förhindrar att det inträffar på nytt.

Minns inte att jag påstått något sådant? Jag vet inte ens om jag tagit upp ämnet men jag tror att världens bakomliggande design är den enda möjliga som utgör den avgörande skillnaden mellan inget och något och eftersom nollan nu är bruten en gång för alla så kan det av naturliga skäl inte ske igen.

Citat:
Det hör till saken att om något existerar icke-rumsligt så är det också icke-temporalt och finns därför i någon tid alls. Om det existerar utanför tiden så kan det rimligtvis inte också då samtidigt existera i tiden. Och något som är icke-temporalt kan heller inte skapas eftersom det kräver en startpunkt (tidpunkt) för existensen.
Om något existerar icke-rumsligt så finns det ingen plats eller tid där det inte finns. (1)

Citat:
Ditt exempel med Robert Lind i Kramfors fungerar alltså inte logiskt. Om det alltid funnits (enligt ditt sätt att tolka det ”icke-temporala”) så kan Robert Lind i Kramfors inte vara dess skapare eftersom det ju då redan fanns.
Jag skrev att Robert uppfyller villkoren för existensen av det redan existerande samt att varken han eller något annat hade existerat om dessa villkor aldrig blir uppfyllda. Därför är skaparens tillkommande given från början.
Citat:
Du får gärna förklara hur du tänker dig att något i en icke-temporal existens skulle kunna existera även retroaktivt efter att ha skapats.
Se (1)
Citat:
Sedan har vi den där lilla detaljen om hur det skulle kunna finnas någon form av kontakt mellan det icke-rumsliga och icke-temporala med det fysiska universum.
Om det icke-rumsliga är orsaken till Big Bang så beror all existens på det.
Citat:
Det är bara några av de stora bristerna i din logik, men du får tro att det är logiskt, om du mår bättre av det.
Det är ditt tyckande.
Citera
2022-09-14, 18:28
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Om något existerar icke-rumsligt så finns det ingen plats eller tid där det inte finns. (1)
Om något existerar icke-rumsligt så finns det ingen plats eller tid där det finns. Det är vad icke-rumsligt betyder.
Citera
2022-09-14, 18:31
Medlem
Citat:
Om något existerar icke-rumsligt så finns det ingen plats eller tid där det finns. Det är vad icke-rumsligt betyder.
Det är vad icke-existerande betyder.
Citera
2022-09-14, 18:47
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det är vad icke-existerande betyder.

Det också. Men det finns icke-rumsliga saker som kan anses vara existerande, t.ex. dina fantasier. De existerar, men är icke-rumsliga. Så visst kan det finnas något som är icke-rumsligt som inte finns på någon plats, men ändå existerar.

Men, som sagt, om något är icke-rumsligt så kan det per definition inte existera på någon plats eftersom vad vi menar med "plats" ju normalt avser någon plats i det fysiska universum, som som bekant är "rumsligt" till sin natur. Helt elementärt.
Citera
2022-09-14, 18:48
Medlem
.Hellraiser.s avatar
Citat:
Visst, det är intressanta hypoteser. Men ingen har ännu lyckats hitta något som tyder på att det skulle vara så. Visserligen finns det en del som påstår att Stephen Hawking skulle ha varit det på spåren, men det är enligt andra bara feltolkningar av vad han skrivit om sin forskning gällande "teorin om allt".

Men du får gärna framföra vad du anser troligt i ämnet, om du vill.

Det motbevisar ju det du säger, du skriver ju att
1. universum är oändligt.
2. universum ändras inte hur långt bort man än kommer.
== Alltså finns det inga alternativa universum som ser annorlunda ut än det vi känner till.

Men det är fel ! Ha ! För den vetskap du tolkar från är precis lika felbar som den du just kritiserade.

Ha! FAN vilket självmål asså! Känn den!
Citera
2022-09-14, 19:00
Medlem
Citat:
Det också. Men det finns icke-rumsliga saker som kan anses vara existerande, t.ex. dina fantasier. De existerar, men är icke-rumsliga. Så visst kan det finnas något som är icke-rumsligt som inte finns på någon plats, men ändå existerar.

Men, som sagt, om något är icke-rumsligt så kan det per definition inte existera på någon plats eftersom vad vi menar med "plats" ju normalt avser någon plats i det fysiska universum, som som bekant är "rumsligt" till sin natur. Helt elementärt.
Mina fantasier finns i mitt huvud.

Om något som du inte kan peka ut och säga att det finns här eller där ändå finns så finns det överallt.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2022-09-14 kl. 19:02.
Citera
2022-09-14, 19:04
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Hellraiser.
Det motbevisar ju det du säger, du skriver ju att
1. universum är oändligt.
2. universum ändras inte hur långt bort man än kommer.
== Alltså finns det inga alternativa universum som ser annorlunda ut än det vi känner till.

Men det är fel ! Ha ! För den vetskap du tolkar från är precis lika felbar som den du just kritiserade.

Ha! FAN vilket självmål asså! Känn den!

Var skulle jag ha skrivit det?
FAN vilket självmål asså!
Citera
2022-09-14, 19:07
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Mina fantasier finns i mitt huvud.

Om något som du inte kan peka ut och säga att det finns här eller där ändå finns så finns det överallt.

Jösses, alltså. Dina fantasier finns i ditt huvud, de finns inte överallt och i allas huvuden. Följaktligen finns inte något som är icke-rumsligt överallt. Det borde ju vara självklart.
Citera
2022-09-14, 19:40
Medlem
Citat:
Jösses, alltså. Dina fantasier finns i ditt huvud, de finns inte överallt och i allas huvuden. Följaktligen finns inte något som är icke-rumsligt överallt. Det borde ju vara självklart.
Där gör du ett i mina ögon rätt så grovt argumentationsfel:

1. Något icke-rumsligt finns i skrumpelnubbs huvud.
2. Skrumpelnubbs huvud är lokaliserat i tid och rum.
3. Allt icke-rumsligt måste därför vara lokaliserat i tid och rum.
Senast redigerad av skrumpelnubb 2022-09-14 kl. 19:55.
Citera
2022-09-14, 19:56
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Där gör du ett i mina ögon rätt så grovt argumentationsfel:

1. Något icke-rumsligt finns i skrumpelnubbs huvud.
2. Skrumpelnubbs huvud är lokaliserat i tid och rum.
3. Något icke-rumsligt kan därför inte existera utan att vara lokaliserat i tid och rum.

1) Du missade den där lilla detaljen som du påstod om att det icke-rumsliga skulle vara allestädes närvarande. Vad jag ville visa med exemplet om dina icke-rumsliga fantasier (som ju bara finns i ditt huvud) var hur fel den tanken var.

2) Att Skrumpelnubbs huvud är lokaliserat i tid och rum innebär inte att Skrumpelnubbs fantasier är det. Man kan möjligen sätta en tid på vissa särskilda fantasier, men inte något rumsligt.

3) Något icke-rumsligt kan per definition inte vara lokaliserat i det rumsliga. Då är det ju inte längre icke-rumsligt.
Citera
2022-09-14, 20:48
Medlem
Citat:
1) Du missade den där lilla detaljen som du påstod om att det icke-rumsliga skulle vara allestädes närvarande. Vad jag ville visa med exemplet om dina icke-rumsliga fantasier (som ju bara finns i ditt huvud) var hur fel den tanken var.

2) Att Skrumpelnubbs huvud är lokaliserat i tid och rum innebär inte att Skrumpelnubbs fantasier är det. Man kan möjligen sätta en tid på vissa särskilda fantasier, men inte något rumsligt.

3) Något icke-rumsligt kan per definition inte vara lokaliserat i det rumsliga. Då är det ju inte längre icke-rumsligt.
Jag delar inte din premiss om att icke-rumsligheten i fantasier tillhör samma kategori som det icke-rumsliga jag pratar om.

Din hjärnas arbete beror av fysik och kemi.

Det är som att säga att världen i dataspelet World of Warcraft existerar icke-rumsligt.

Raderar du hårddisken så är det borta. Blir du medvetslös har du inga fantasier.

Det icke-rumsliga jag pratar om är metafysiskt och permanent inte fysiskt och flyktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in