2022-09-09, 13:07
Medlem
Kosmos.s avatar
Det brukade vara något som mest var för klimatet och kul grej.

Men med dagens priser betalar det tillbaka sig på några få år i södra Sverige, trots att vi bor i "fel" klimat.
Citera
2022-09-09, 13:11
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Och han kommer få köpa el i vinter för 8,8kr/kWh.

Måhända, men det hade han fått göra utan solceller också.

Personligen tror jag mest på att installera solceller på kommersiella fastigheter, butiker, kontorsbyggnader och industrier mm.

Dessa har ofta nästan lika hög elförbrukning året runt, inte sällan tom högre förbrukning när solen lyser som mest, då behöver man inte hålla på och tjorva med att sälja el, utan man minskar bara mängden el man köper.
Citera
2022-09-09, 13:15
Medlem
Mina föräldrar satte upp solceller som ger 13000 kWh per år. Dom gör av med 15.000 kWh.
Så dom kommer alltså bara behöva betala för 2000kwh per år.
Och med tanke på priserna som varit i sommar så blir det inte så mycket pengar att betala för resterande 2000 kWh.
Citera
2022-09-09, 13:19
Medlem
trickydicks avatar
Solceller behöver inte vara så dumt här i norden.
Solceller är halvledare och sådana gillar inte värme, det är därför du har fläktar i datorn.
Sätter du solceller kring ekvatorn blir dom snabbt överhettade, men dom fungerar riktigt bra i vårat tempererade klimat.
Sedan har vi många ljustimmar här på sommarhalvåret. Från N60° Och uppåt så kan solen vara uppe +16 timmar dygn på sommaren. Ännu högre upp 20-24 timmar dygn.

Men det är en dyr investering och frågan är om en villaägare någonsin kommer att tjäna igen dom.
Citera
2022-09-09, 13:28
Medlem
Bonnatorps avatar
Finns mycket mer vinst att hämta i batterilagring av elen som privatperson, om man har timmätare och köper elen billigt.

Nu har jag nämnt det i några trådar redan, men antaget att du kan spara 2,5:- per installerad kWh batterier varje dag (vilket definitivt inte är omöjligt i södra sverige nuförtiden, den uppskattningen är på norra sverige senaste tiden) så har du tjänat igen batterierna efter runt 4 år.
Säg 5-6 år för att räkna med priset på en rejäl växelriktare och förlusterna som sker i den från likström till växelström.
Använder man strömmen bara till att driva 12V utrustning blir det förstås närmare de där 4 åren.

Det bästa av allt?
Det här är grejer som du har minst lika mycket nytta av i en lägenhet om i en villa, eftersom de också använder ström och kan drabbas av elavbrott.

Ja, självklart blir inköpet dyrare om man inte ens orkar sätta sig en liten stund och läsa ellära på gymnasienivå, men visst, vill man sitta på sitt vanliga kneg 20-50 timmar till för att betala varje färdiginstallerad kWh, varsågod.
Man får ändå ett mer flexibelt system av att bygga själv.
Senast redigerad av Bonnatorp 2022-09-09 kl. 13:32.
Citera
2022-09-09, 13:33
Medlem
SportquattroS1s avatar
Kan inte ts och övriga motståndare till solpaneler visa en kalkyl på att solceller är olönsamma medan förespråkare visar kalkyler på på att de är lönsamma?
Citera
2022-09-09, 13:39
Medlem
Creaturs avatar
Diskussionen är lite meningslös eftersom somliga reagerar i affekt över själva ordet solceller. Hade man presenterat exakt samma ekonomiska beräkning men bytt ut "solceller" mot "minikärnreaktor" hade samma personer tyckt kalkylen var toppen och att det absolut vore värt att satsa på.
Citera
2022-09-09, 13:41
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Nu råkar det vara så att det är lönsamt.
Fakta ligger på bordet.
Teknikens prestanda och livslängd, investeringskostnaden, intjänandet och produktionen ger en kalkyl som är lönsam.

Ledsen, men du kan inte argumentera emot fakta.
Tekniken är lönsam för att de med solceller betalar en mindre av de sanna kostnaderna av en fungerande infrastruktur. Sanna gäller för övrigt vindkraften. Om vindkraften hade krav på sig att alltid garantera en viss nivå av produktion och de inte fick sälja säg mer än 120 procent av denna produktion, hur tror du dagens satsningar skulle se ut?
Citera
2022-09-09, 13:42
Medlem
vasaduellers avatar
I andra länder så har man dragit tillbaka subventioner och undantag i lagstiftningen, när tillräckligt många har skaffat solceller.

Det är "ganska" troligt att det även kommer att ske i Sverige.

Jag tror även att el kommer att bli billigare igen, relativt sett, inom de närmaste åren.

Värdeökningen på fastigheten, som uppkommer när man installerar solceller, kommer sannolikt också att påverkas negativt, av ovanstående.

Utifrån detta så resonerar jag som så, att jag får bättre avkastning alternativt glädje, genom att investera/spendera mina pengar på annat.

Framtiden får utvisa om jag har rätt eller fel.
Citera
2022-09-09, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Nu är solceller på taket en storsäljare, läser jag på nyheterna.

Då undrar jag, på riktigt. Hur fan går det resonemanget till?

Jag skulle förstå det om vi bodde i Libyen. Men vi bor i Sverige. SVERIGE!

Fattar dessa idioter ens hur lite sol vi har under vintermånaderna när vi behöver el och värme som mest?

Eller handlar detta återigen om blåsta dårar som vill bara känna att "de gör rätt" och att de "faktiskt tänker på klimatet" och kan skryta för sina andra medelklassvänner om hur duktiga de är med sina solpaneler på taket.

Vad säger FlashBack?

Ponera att en person kommer fram till dig och säger:
- Hej! Du kan få 5.000:-/månaden av mig om du vill. Fast detta gäller tyvärr inte under november-februari. I övrigt - inga nackdelar.

Då svarar du alltså:
Nej tack. Om jag inte får pengar även i november, december, januari och februari så vill jag inte ja några pengar dom andra månaderna heller!!

Rimligt resonemang
Citera
2022-09-09, 13:46
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Finns mycket mer vinst att hämta i batterilagring av elen som privatperson, om man har timmätare och köper elen billigt.

Nu har jag nämnt det i några trådar redan, men antaget att du kan spara 2,5:- per installerad kWh batterier varje dag (vilket definitivt inte är omöjligt i södra sverige nuförtiden, den uppskattningen är på norra sverige senaste tiden) så har du tjänat igen batterierna efter runt 4 år.
Säg 5-6 år för att räkna med priset på en rejäl växelriktare och förlusterna som sker i den från likström till växelström.

Men batterierna har heller inte obegränsad livslängd -- faktum är att de flesta batteritekniker inte håller så mycket längre än 3-5 år... så då går du plus minus noll.

Men för mig handlar det inte så mycket om kostnaden, som om tillgänglighet, ett extra alternativ när samhället fallerar.
Citera
2022-09-09, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Nu är solceller på taket en storsäljare, läser jag på nyheterna.

Då undrar jag, på riktigt. Hur fan går det resonemanget till?

Jag skulle förstå det om vi bodde i Libyen. Men vi bor i Sverige. SVERIGE!

Fattar dessa idioter ens hur lite sol vi har under vintermånaderna när vi behöver el och värme som mest?

Eller handlar detta återigen om blåsta dårar som vill bara känna att "de gör rätt" och att de "faktiskt tänker på klimatet" och kan skryta för sina andra medelklassvänner om hur duktiga de är med sina solpaneler på taket.

Vad säger FlashBack?

Det beror helt på kalkylen.

Bor men på västkusten kan man generellt räkna på 7-10 år innan anläggningen är hemräknad, på östkusten kortare.
Värt det?

Tja med nuvarande prissättning har jag sett exempel på under halva den tiden, men det har jag inte kollat själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in