2022-09-09, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
en kille på jobbet ingick ett avtalö med vattenkraft där dom skulle köpa hans överskott, problemet är att dom köper hans överskott för 20 öre kw/h medan 5 sek senare ifall det saknas el så köper han det från dom för dagens pric, ca 350 öre kw/h. så ja solceller är ett jävla skit

Det beror ju inte på solcellerna utan mer på din korkade kollegas avtal.
Citera
2022-09-09, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Det priset är omöjligt och skulle utan subventioner från staten göra 100.000-tals hemlösa eftersom de inte kan betala sin elräkning.

Oljan har stigit med 50% och det är kanske en sannolikare utveckling. Spotpriset 2021 var 63 öre så kanske 90 öre för 2022 och 2023. Redan detta är en chock för eluppvärmda villor, ca 15-25000 kr mer att betala per år.

Jag märkte inte att det va massa drivor av hemlösa efter förra vinterns elräkningkatastrof.

Du får tro vad du vill. Elpriset kommer oavsett va betydligt högre än min kalkyl om 73 öre som då gav dryga 10 års återbetalningstid.

Jag sålde 430kWh i augusti på sommarstugans lilla anläggning. SE3 hade 223 öre i snitt. Det behövs inte många månader med 3xdubbla normal-elpriset för att kalkylen snabbt ändras.
Senast redigerad av Noseone 2022-09-09 kl. 17:23.
Citera
2022-09-09, 17:21
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Men batterierna har heller inte obegränsad livslängd -- faktum är att de flesta batteritekniker inte håller så mycket längre än 3-5 år... så då går du plus minus noll.

Men för mig handlar det inte så mycket om kostnaden, som om tillgänglighet, ett extra alternativ när samhället fallerar.
Mja, det är förstås öppet för diskussion just det där.

Men ändå, precis alla LiFePO4-batterier jag hittar har en cykellivslängd på minst 2000 cykler (5,5 år vid daglig helcykel).
Men det finns många med 4000 cykler, har sett några på 6000 cykler också.

Och även om vi då utgår från siffran >2000 cykler så innebär det att batterierna bara har tappat 10 eller kanske 20% i kapacitet.
Elbilsägare tål inte detta och hävdar att det bara är att kasta batterierna sedan.
I ickekritiska applikationer kan du klämma många fler cykler ur dem, om du kan stå ut med att de rymmer lite mindre är nya vilket ju ändå är okej då huvudsyftet är just att köra dem ända tills de är stendöda om man ska tjäna pengar passivt på dem.
De gör ingen skada av att stå i något hörn och jobba på i flera år till, så länge systemen man har kan hantera eventuella spänningssänkningar och ändå tillgodogöra sig det.

Återigen, batterier för 3000 kr/kWh (med enklare styrsystem inräknade) ger på 2,50 kr/kwh/dag vinst en totalintäkt på 5000 efter ~5,5 år, 66% avkastning.

Då kan batterierkmna högst sannolikt bära och ladda ur samma antal kWh minst en eller två gånger till, och därmed generera samma intäkt per installerad kWh igen, bara under en lite längre tidsperiod.
Räknar man livslängden på dem ända tills de tappat neråt 50% eller mer tror jag du kan köra även kinabatterier uppåt minst >6000 cykler (16 år).
Det måste jag dock hittar mer siffror på då LiFePO4 är relativt nytt.

En tanke är att man borde kunna hitta någon elbilsverkstad som kan sälja kasserade batterier till en istället för att återvinna dem.
De är värda mer för dig än för återvinningen, och du kan därmed rimligen betala mer än de gör också.
Senast redigerad av Bonnatorp 2022-09-09 kl. 17:40.
Citera
2022-09-09, 17:24
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Ang ICA-handlare tror jag du har fel. De om några sparar duktigt när solen skiner. De har störst elförbrukning när solen skiner och jag vet hur ICA-handlarna agerar.

Det var det jag skrev tidigare, och det kan vi vara överens om, däremot tror jag vi inte kommer komma överens om huruvida ICA-handlare alltid i alla lägen tar kloka och väl övervägda beslut avseende investeringar i fastigheten, men det är en sidodiskussion.

Å andra sidan är inte jag affärsman, vilket ICA-handlare kan sägas vara, och de kanske söker investeringar som betalar sig på under 7 år.
Citera
2022-09-09, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
( Har inte läst så många kommentarer...)

Sol- och vindel är intermittent, sol lite "planerbart" intermittent, vind väldigt random. Det har gått att få ut lite betalt av solel, men precis som med vindel, blir det för många som levererar "fulel" ( sol, vind m.fl. intermittenta), kommer nätet att säga stopp och de ingångna avtalen knappast att förnyas = min enkla analys.

Det är sällan man ser ordet intermittent användas utöver när man beskriver fyrsken.

Men visst Regeringen tänker intermittent - lyser upp vart 4:e år - ungefär
Citera
2022-09-09, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagejagvemedu
Du vet inte vad du pratar om. Jag laddar min bil näst intill gratis på den gratis el jag förbrukar i hemmet.
Min elräkning är inte högre än vad jag får för den överbliven el jag säljer.
Man lär sig snabbt hur man använder den el som produceras mest effektivt.

...jag försökte lyfta det längre perspektivet, men det är uppenbarligen inget som du har mental förmåga att ta in......
Citera
2022-09-09, 17:43
Medlem
Jagejagvemedus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
...jag försökte lyfta det längre perspektivet, men det är uppenbarligen inget som du har mental förmåga att ta in......

Är det du eller jag som har använt solceller i 6 år? Jag är inte orolig för framtidens eventuella förändringar.
Citera
2022-09-09, 17:44
Medlem
stilichos avatar
Solceller kan säkert vara lönsamt även på våra breddgrader, särskilt med dagens elpriser.

Däremot är det ju förskräckligt att installera solceller i Sverige sett ur ett globalt perspektiv och de som ändå gör det borde åtminstone ha vett att skämmas för det. Det finns bara en viss produktion av solceller och om rika nordbor köper upp dessa så blir det färre kvar för sydlänningarna att installera.

Vän av ordning kanske hävdar att solceller producerar el även på svenska breddgrader. Det är delvis sant, men det missar poängen. I Sverige konsumerar vi mest el en kall vardagsmorgon i januari, när svenska solceller i praktiken inte ger någon el alls. I södra Spanien eller norra Afrika konsumerar de som mest el en het eftermiddag i juli, ungefär samtidigt som deras solceller ger som allra mest utbyte.

Eftersom elproduktionssystemet alltid måste dimensioneras efter maxbelastningen, det tillfället då det går åt som allra mest el, är det fullständigt vansinne att installera den begränsade mängden solceller världen har till sitt förfogande i ett land som Sverige.
Citera
2022-09-09, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Nu är solceller på taket en storsäljare, läser jag på nyheterna.

Då undrar jag, på riktigt. Hur fan går det resonemanget till?

Jag skulle förstå det om vi bodde i Libyen. Men vi bor i Sverige. SVERIGE!

Fattar dessa idioter ens hur lite sol vi har under vintermånaderna när vi behöver el och värme som mest?

Eller handlar detta återigen om blåsta dårar som vill bara känna att "de gör rätt" och att de "faktiskt tänker på klimatet" och kan skryta för sina andra medelklassvänner om hur duktiga de är med sina solpaneler på taket.

Vad säger FlashBack?
Du kanske känner någon som har solceller? Fråga hen om du får se kalkylen och eller verkligheten. Tror att de flesta med solceller har en app i telefonen som visar produktionen i reallid.
Citera
2022-09-09, 17:49
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Jag märkte inte att det va massa drivor av hemlösa efter förra vinterns elräkningkatastrof.

Du får tro vad du vill. Elpriset kommer oavsett va betydligt högre än min kalkyl om 73 öre som då gav dryga 10 års återbetalningstid.

Jag sålde 430kWh i augusti på sommarstugans lilla anläggning. SE3 hade 223 öre i snitt. Det behövs inte många månader med 3xdubbla normal-elpriset för att kalkylen snabbt ändras.
"Förra årets el-katastrof" varade i en månad december 191 öre. Jan-Aug var medelpriset 60 öre. berätta hur mycket du tjänade då (tips, du förlorade ca 5000 kr år 2021).
https://www.vbenergi.se/elavtal/vara-elavtal/utveckling-rorligt-elpris/

Förutsätter att du räknat om din kalkyl med de nya räntorna, nästa höjning 0.75% kommer i veckan. Vi kommer att ha 4-5% i räntor redan under 2023.

Nä, solpaneler är det dyraste sättet att generera el och bara ett krig gör dem lönsamma. Lägg pengarna på fjärrvärme, bergvärme, isolering, nya fönster istället så får man tillbaka pengarna dubbelt så fort.
Citera
2022-09-09, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagejagvemedu
Är det du eller jag som har använt solceller i 6 år? Jag är inte orolig för framtidens eventuella förändringar.

Javisst, det har nog gått bra för de flesta, så här långt, jag redovisar fakta om troligt ointresse för framtida "fulel" i systemet. Har du gjort några besparingsåtgärder? Jag har med mig en gammal men enkel sanning: "En tjänad krona är inte en hel krona, men en sparad är det" ( inte att förväxla med Anton i Katthults lite tokiga tolkning av det...). Var och en blir salig på sin egen tro........
Senast redigerad av Whyback 2022-09-09 kl. 17:54.
Citera
2022-09-09, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
"Förra årets el-katastrof" varade i en månad december 191 öre. Jan-Aug var medelpriset 60 öre. berätta hur mycket du tjänade då (tips, du förlorade ca 5000 kr år 2021).
https://www.vbenergi.se/elavtal/vara-elavtal/utveckling-rorligt-elpris/

Förutsätter att du räknat om din kalkyl med de nya räntorna, nästa höjning 0.75% kommer i veckan. Vi kommer att ha 4-5% i räntor redan under 2023.

Nä, solpaneler är det dyraste sättet att generera el och bara ett krig gör dem lönsamma. Lägg pengarna på fjärrvärme, bergvärme, isolering, nya fönster istället så får man tillbaka pengarna dubbelt så fort.

Du pratar dåtid. Det kvittar vad elpriset va historiskt.
Elpriset kommer inte på många många år va under 100 öre snitt per månad. Men det är min gissning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in