Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-21, 18:53
  #817
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Denna tråd handlar inte om andra postare. Det är vad troll diskuterar.

Detta handlar om ett miljardföretag med ettusen anställda som inte producerar något under 8 månader. Ett batteri räknas naturligtvis inte som produktion. Inte heller sporadiska rapporter om något batteri till ett kulturhus etc

Så låt oss då diskutera northvolt. Min ståndpunkt är den att en firma som är en industell tillverkare av en produkt, vars monteringslina kräver allt från tankar, kemiska lösningar, torkar, robotar, kvävgas, reningsverk, celltestning, clean rooms, lakning, montering osv, osv, osv, kan behöva tid på sig för att få iordning tillverkningen så pass att den är helt synkad.

Håller du med om det eller är du emot? Om emot, varför?

I min erfarenhet när man startar en industri så kör man ett helt varv genom produktionen, för att sedan analysera all maskineri som har använts. Det kan ta flera veckor, beroende på maskinen. Sedan ska justeringar göras. Detta kan också ta flera veckor. Efter det ska verket testas igen för att se så att justeringar har förbättrat situationen. Oftast så har det blivit bättre, ibland blir det sämre. Ibland så går saker till och med sönder då de inte är nog synkade med de närmaste maskinerna. Gör om, gör rätt. Repetera. Spelar ingen roll hur mycket som satsats.

Har du någon annan erfarenhet än detta? Jag är väldigt nyfiken.

Kalla mig troll om du vill, det gör inget. Jag försöker bara utbilda.
Citera
2022-08-21, 20:01
  #818
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vi kommer inte så mycket längre just nu. Vi diskuterar olika saker.

Igenteligen inte. Du påstår en sak och jag förklarar varför du har fel. Hur som.

Citat:
De som bör besöka företaget är revisorer och större tidningar med kritisk hållning.

Så de revisorer och tidningar som har varit där redan då? Duger det bara om de kritiserar?

Varför vill du inte hälsa på där? Det skulle avslöja sanningen, vare sig den stämmer med din eller min världsbild.
Citera
2022-08-21, 20:11
  #819
Moderator
Gromguttens avatar

OT raderat. Beklagar att det gør tråden svårläst...

Konspirationer, integration eller Putins angrepp på Ukraina, har vi egna delforum før, använd dessa.

/Mod

Citera
2022-09-07, 12:54
  #820
Medlem
Dofternas avatar
Artikel i Dagens Industri.
"Batterisatsningarna har haglat ner över Sverige i år. Och det finns en enorm potential för vad industrin kan innebära för landet, uppger experter Di pratat med. Men de tror att satsningarna kan ha kommit för sent."

https://www.di.se/hallbart-naringsli...er-brinna-upp/
Citera
2022-09-07, 14:08
  #821
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Artikel i Dagens Industri.
"Batterisatsningarna har haglat ner över Sverige i år. Och det finns en enorm potential för vad industrin kan innebära för landet, uppger experter Di pratat med. Men de tror att satsningarna kan ha kommit för sent."

https://www.di.se/hallbart-naringsli...er-brinna-upp/
Hur Sverige ska kunna konkurrera med Asien är svårt att förstå.
Citera
2022-09-07, 17:27
  #822
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Hur Sverige ska kunna konkurrera med Asien är svårt att förstå.

Förklaras hur i artikeln. Om det sen fungerar är en annan femma.
Citera
2022-09-08, 11:51
  #823
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Förklaras hur i artikeln. Om det sen fungerar är en annan femma.
Det är just det som står i artikeln som får mig att undra hur Sverige ska kunna lyckas konkurrera med Asien. Ett utpräglat högkostnadsland på stort avstånd från de stora marknaderna. Det måste till något alldeles extraordinärt för att det ska kunna lyckas.

Den politiska visionen framgår av artikeln:
Eftersom den nya batteriindustrin väntas leda till tiotusentals nya jobb i landet vill regeringen nu tillsätta en batterisamordnare i näringsdepartementet. Sverige är en blivande ”stormakt inom batteritillverkning”, proklamerade näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson i somras.
Är det byråkratiska apparater som ska göra Sverige till en ”stormakt inom batteritillverkning”? I så fall känner jag mig rätt tvivlande.
Citera
2022-09-08, 12:09
  #824
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det är just det som står i artikeln som får mig att undra hur Sverige ska kunna lyckas konkurrera med Asien. Ett utpräglat högkostnadsland på stort avstånd från de stora marknaderna. Det måste till något alldeles extraordinärt för att det ska kunna lyckas.

Den politiska visionen framgår av artikeln:
Eftersom den nya batteriindustrin väntas leda till tiotusentals nya jobb i landet vill regeringen nu tillsätta en batterisamordnare i näringsdepartementet. Sverige är en blivande ”stormakt inom batteritillverkning”, proklamerade näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson i somras.
Är det byråkratiska apparater som ska göra Sverige till en ”stormakt inom batteritillverkning”? I så fall känner jag mig rätt tvivlande.

Finns en rätt stor bilmarknad i Europa.
Tror ingenting om detta, för oinsatt i batterimarknaden, men hoppas det blir succé eftersom det vore bra för Sverige.
Citera
2022-09-08, 13:24
  #825
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det är just det som står i artikeln som får mig att undra hur Sverige ska kunna lyckas konkurrera med Asien. Ett utpräglat högkostnadsland på stort avstånd från de stora marknaderna. Det måste till något alldeles extraordinärt för att det ska kunna lyckas.

Den politiska visionen framgår av artikeln:
Eftersom den nya batteriindustrin väntas leda till tiotusentals nya jobb i landet vill regeringen nu tillsätta en batterisamordnare i näringsdepartementet. Sverige är en blivande ”stormakt inom batteritillverkning”, proklamerade näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson i somras.
Är det byråkratiska apparater som ska göra Sverige till en ”stormakt inom batteritillverkning”? I så fall känner jag mig rätt tvivlande.
Citat:
”stormakt inom batteritillverkning”, proklamerade näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson
Våra politiker driver med oss. Man skall inte försöka skapa denna storindustri genom EU:s sjuårsplaner och slöseri med skattemedel. Det skall växa fram organiskt.

Det enda bra med Kålle var när han tillstyrkte gruvan i Kallak och uttalade "Vi älskar gruvor". Greta bara hickade till och har inte sagt ett ord mer om lappar eller gruvor som hon tjatade om hela våren.

(Jag stöder samerna men inte Gretas hoppande hit och dit.)

...

Kålles uttalande påminner om "Det luktar pengar" som Löfven sade.

Citat:
Gruvbolaget Northland Resources rasar på börsen och behöver få in 2,4 miljarder kronor.

Stefan Löfvén besökte bolagets gruva i Pajala för bara en vecka sedan – och då lät tonerna annorlunda.

– Det luktar pengar, sade Löfven under besöket.
https://www.aftonbladet.se/minekonom...-luktar-pengar

...

Eller Stålverk 80

---

Tidningen säger ju det som jag har sagt hela tiden (och en del andra i tråden tidigare sagt) och som de flesta borde ha förstått. Men folk som får utttala sig i media har order att inte gå mot EU.
Citat:
Experten om batteriboom: ”Offentliga pengar kommer brinna upp
https://www.di.se/hallbart-naringsli...er-brinna-upp/
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-09-08 kl. 14:12.
Citera
2022-09-08, 15:55
  #826
Medlem
Ska de konkurrerars med asien? Tänker de samtidigt undvika asiatiska underleverantörer?
Citera
2022-09-08, 16:18
  #827
Medlem
Var ska dem få el ifrån?

Och "ingenjörer"? Vi snackar hederliga fabrikare som ska köra truck och sköta ett rullband. Vi snackar inte ingenjörer som alla ska sitta i CAD och "modella" fram batterier på löpande band.

Kul att Orten slåss igen, och att ORTEN slåss för något som faktiskt ger dem arbete denna gången och inte annat skit dem brukar slåss om
Citera
2022-09-08, 19:37
  #828
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torabora
Var ska dem få el ifrån?

Och "ingenjörer"? Vi snackar hederliga fabrikare som ska köra truck och sköta ett rullband. Vi snackar inte ingenjörer som alla ska sitta i CAD och "modella" fram batterier på löpande band.

Kul att Orten slåss igen, och att ORTEN slåss för något som faktiskt ger dem arbete denna gången och inte annat skit dem brukar slåss om

Orten?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback