Citat:
Ursprungligen postat av
iconicatab
ABB och Northvolt meddelar att bolagen tecknat ett avtal om att samarbeta kring bygget av Northvolts batterifabrik. ABB Sveriges vd Johan Söderström uppger för Di att bolaget investerar tio miljoner euro, motsvarande 95 miljoner kronor, i Northvolt.
http://www.di.se/nyheter/abb-och-nor...n-tillsammans/
I så fall får jag tänka om, ser ut som att det här herrejössesbygget faktiskt blir av i verkligheten. Om väletablerade företag som ABB kliver in i det hela och det dessutom finns finansiella resurser från EU att pumpa in i det så är det ju bara att köra full gas. Kul om det importeras välutbildat folk till såna här verksamheter som omväxling också, i kontrast till ulandsmassinvandringen. Frhoppningsvis skapar det här många svenska jobb.
Men det verkade som en fantasi till att börja med. Detta är ett riktigt trendbrott som jag ser det. Ett stort och helt nytt tillverkningsindustriprojekt i Sverige, det första på ca 50 år? Eller finns det några liknande exempel på senare tid? Våra kvarvarande större tillverkningsindustrier är väl annars renoverade kvarlevor från 1950-talet, ofta ännu äldre.
Särskilt när man betraktar alla stora nedläggningar - Saab Trollhättan, Ericsson Gävle, Scania Katrineholm, Vitvarufabriker i Vara och Norrköping, Findus Bjuv o.s.v., listan kan göras hur lång som helst.... - så är det här nybygget nästan för bra för att vara sant. Flera andra misslyckade fabrikuppstarter såsom biobränslefabriker och solcellsfabriker vill jag också minnas att vi har genomlidit i Sverige under 2000-talet som gått med brakförlust, så om Northvolt lyckas så är det fantastiskt.