Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-07, 01:29
  #1417
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
En fabrik av den typen som man bygger nu i Skellefteå borde naturligtvis placerats där Sveriges industri finns, och det är inom ett tjugo mil brett bälte från Stockholm, snett över Mellansverige till Västkusten och ner till Skåne.

Man kan bara ana hur mycket mygel och korruption bland Skellefteås politiker som ligger bakom den helt obegripliga placeringen i Skellefteå. Det måste ha kostat kommuninvånarna ohyggliga summor att få dit fabriken.
Fan snackar du om? Var tror du Sveriges industri finns? I norra Norrland. Varför ska du har mer energikrävande industri i en region som inte har energiproduktion nog för att hantera det? Du är totalt obegriplig. Södra Sverige är ekonomiskt efterblivet.
Citera
2023-02-07, 08:25
  #1418
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Fan snackar du om? Var tror du Sveriges industri finns? I norra Norrland. Varför ska du har mer energikrävande industri i en region som inte har energiproduktion nog för att hantera det? Du är totalt obegriplig. Södra Sverige är ekonomiskt efterblivet.
I norra Norrland finns bara råvaruproducenten LKAB och SSAB i Luleå. Det är allt. Och de bolagen har inte alltför många anställda. Om du drar huvudet ur din norrländska röv och hänger med lite, och tar reda på saker och ting, så kommer du finna att mitt inlägg, som du citerade, är helt korrekt.
Citera
2023-02-07, 14:55
  #1419
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
I norra Norrland finns bara råvaruproducenten LKAB och SSAB i Luleå. Det är allt. Och de bolagen har inte alltför många anställda. Om du drar huvudet ur din norrländska röv och hänger med lite, och tar reda på saker och ting, så kommer du finna att mitt inlägg, som du citerade, är helt korrekt.
Nej det är inte allt, det finns även Boliden, Kaunis Iron, Björkdalsgruvan AB. Boliden har 6000 anställda inklusive ett massivt smältverk i Skellefteå där en massa olika råvaror produceras, inklusive nickel och koppar som behövs i batterier.

Så jag undrar återigen vad fan du snackar om?
Citera
2023-02-07, 20:21
  #1420
Medlem
Elvis avatar
https://www.dn.se/ekonomi/tusentals-...-i-skelleftea/

Lite om bostadsbristen i Skellefteå
Citera
2023-02-07, 23:52
  #1421
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
Exakt, världens största batteritillverkare är en jävla jackpot till lilla Skellefteå

Världens största käftar möjligen. Har de ens kommit igång med kommersiell produktion??? Och Panasonic, CALB, Samsung m fl ligger tekniskt före.

Det mesta av statsstöden till Northvolt kommer att dyka upp i skatteparadisen i Karibien. En samling Reefats ska bygga bilbatterier... jaha... men när upphör snacket och ersätts av verkstad??? Om tio år är Skellefteå som Degerfors, en av mina kusiner fick hyran pröjsad av kommunen första året där för typ 15 år sedan...
Citera
2023-02-08, 00:01
  #1422
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Världens största käftar möjligen. Har de ens kommit igång med kommersiell produktion??? Och Panasonic, CALB, Samsung m fl ligger tekniskt före.

Det mesta av statsstöden till Northvolt kommer att dyka upp i skatteparadisen i Karibien. En samling Reefats ska bygga bilbatterier... jaha... men när upphör snacket och ersätts av verkstad??? Om tio år är Skellefteå som Degerfors, en av mina kusiner fick hyran pröjsad av kommunen första året där för typ 15 år sedan...

Någon som vet hur långt de ligger efter? Läste förut att de använde sig av gammal våt teknik och att det nya var torra? Säger inte mig speciellt mycket men vore roligt med någon med kunskap kunde berätta mer.
Citera
2023-02-09, 22:12
  #1423
Medlem
Northvolt vem står bakom och när säljer dom ut.

Har länge undrat om Northvolt.
Aldrig sett nått negativt eller nått ifrågasättande mediareportage om detta företag.

Vart kommer alla investeringar från? Har de någonsin producerat ett batteri eller bygger de bara batterifabriker och hoppas att bli uppköpta av nått tyskt? statligt bolag?
Citera
2023-02-09, 23:02
  #1424
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darwin66
Har länge undrat om Northvolt.
Aldrig sett nått negativt eller nått ifrågasättande mediareportage om detta företag.

Vart kommer alla investeringar från? Har de någonsin producerat ett batteri eller bygger de bara batterifabriker och hoppas att bli uppköpta av nått tyskt? statligt bolag?

Citat:
Northvolt. Grundades i oktober 2016 av Peter Carlsson och Paolo Cerruti som båda har en bakgrund från elbilstillverkaren Tesla. Storägare: Volkswagen (22 procent), Goldman Sachs (21 procent), Harald Mix och Carl-Erik Lagercrantz (7,6 procent) samt vd:n och grundaren Peter Carlsson (6,9 procent).

Goldman Sachs och Volkswagen som majoritetsägare säger väl det mesta.
__________________
Senast redigerad av ensamkrigaren 2023-02-09 kl. 23:10.
Citera
2023-02-09, 23:08
  #1425
Medlem
Kikar man på de tjänster som ligger ute så är det väldigt, väldigt många tjänster och har man scrollat igenom listan med någon månads mellanrum så ser man att de flesta aldrig tillsätts.

https://northvolt.com/career/roles/

Jag tror inte Northvolt överlever lågkonjunkturen utan stor tillförsel av kapital kontinuerligt. Det är ett väldigt pressat läge minst sagt med tanke på vikande konjunktur. De kan inte tillsätta många tjänstemannaroller, helt enkelt för att de inte har pengar för att betala lönerna.
__________________
Senast redigerad av ensamkrigaren 2023-02-09 kl. 23:11.
Citera
2023-02-09, 23:32
  #1426
Medlem
Jag tycker också att tjänsterna som slås upp , känns generiska. Som om de har tagit från något industriföretag, utan att göra det Northvolt. Det står inget om: du kommer att arbeta i grupp x, bestående av 13 personer, som kommer att ansvara för y.
Citera
2023-02-10, 02:30
  #1427
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Kikar man på de tjänster som ligger ute så är det väldigt, väldigt många tjänster och har man scrollat igenom listan med någon månads mellanrum så ser man att de flesta aldrig tillsätts.

https://northvolt.com/career/roles/

Jag tror inte Northvolt överlever lågkonjunkturen utan stor tillförsel av kapital kontinuerligt. Det är ett väldigt pressat läge minst sagt med tanke på vikande konjunktur. De kan inte tillsätta många tjänstemannaroller, helt enkelt för att de inte har pengar för att betala lönerna.

Northvolt har tagit in 80 miljarder i kapital. De har 550 miljarder i orderstock. Deras största ägare är Volkswagen och Goldman Sachs, och de fick nyss Siemens och Maersks ordförande som sin ordförande.

De har råd betala löner och anställer några hundra varje månad. De kommer nog ta in några tiotals miljarder detta år också i nytt kapital.
Citera
2023-02-10, 02:32
  #1428
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av esloveslov
Jag tycker också att tjänsterna som slås upp , känns generiska. Som om de har tagit från något industriföretag, utan att göra det Northvolt. Det står inget om: du kommer att arbeta i grupp x, bestående av 13 personer, som kommer att ansvara för y.

De har 1000+ anställda i Västerås och snart 2000 i Skellefteå, plus på några andra platser ett tusental till. I Skellefteå anställer de 100 i månaden.

Jag tror de vet ganska väl nu vad de behöver anställa för folk.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback