2023-09-30, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whack-a-mole
Ingen direkt kioskvältare den filmen. Har Northvolt/Skellefteå kommun finansierat filmen med tanke på att kommunpolitiker medverkar i filmen?
Det är ingen kommunpolitiker i den filmen.
Citera
2023-09-30, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarmakten
Till skillnad från dig som hittar på saker med rena spekulationer? Du menar att Paolo ljuger om att ha kontrakt med sina investerare och existerande kunder? Då ligger bevisbördan på dig, inte på mig.

Ljög jag eller vad menade du? Vem är större? Låt höra Revolutions. Mannen som vet bättre än Northvolts egna kunder och investerare.

Du måste vara världens mest korkade kommunist (och det säger inte lite), du gör ett uttalande om att något är sagt, men du hänvisar inte till en källa !!!

Länka intervjun/artikel där detta sägs, en googling ger inget alls.
Citera
2023-09-30, 19:51
Medlem
Elvis avatar
Citat:
LFP kommer fasas ut inom 10 år känns det som. Känns som man mest tillverkar det nu för att lithium-ion tar längre tid skala upp.

Tesla övergav NMC. Det verkar finnas en del fördelar gällande LFP. Vad är NMCs USP?
Citera
2023-09-30, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Du måste vara världens mest korkade kommunist (och det säger inte lite), du gör ett uttalande om att något är sagt, men du hänvisar inte till en källa !!!

Länka intervjun/artikel där detta sägs, en googling ger inget alls.

Mupp

Citat:
Cerruti said the company had also secured an anchor customer in North America, but declined to name them.

"This size of investment and project can not happen if you don't have an anchor customer," he said.
https://www.reuters.com/business/aut...da-2023-09-28/

Alltid får man sitta här och förklara saker och ting för icke pålästa idioter.
Citera
2023-09-30, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elvi
Tesla övergav NMC. Det verkar finnas en del fördelar gällande LFP. Vad är NMCs USP?

Tesla har ej övergett Lithium-Ion, det är vad deras 4680 celler använder sig av. NMA som de använder sig av är i princip samma sak som NMC. LFP är ju något ganska radikalt annorlunda.

Fördelarna med LFP är väl att materialet är billigare i nuläget, dock mycket lägre energidensitet.
Citera
2023-09-30, 20:28
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Tesla har ej övergett Lithium-Ion, det är vad deras 4680 celler använder sig av. NMA som de använder sig av är i princip samma sak som NMC. LFP är ju något ganska radikalt annorlunda.

Fördelarna med LFP är väl att materialet är billigare i nuläget, dock mycket lägre energidensitet.

LFP håller väl även bättre över tid med fler laddcykler samt säkrare (brinner inte).
Citera
2023-09-30, 20:33
Medlem
whack-a-moles avatar
Citat:
Det är ingen kommunpolitiker i den filmen.
Den där Lars var väl någon ansvarig inom kommunen. Och hon kärringen är väl ordförande för lapphålan.
För övrigt var det mest lastbilar som irrade omkring och lite byggkranar. Och så lyckades man hitta en neger i personalmatsalen.
Tydligen är dom i Quebec lika korkade som lappar.
Senast redigerad av whack-a-mole 2023-09-30 kl. 20:37.
Citera
2023-09-30, 20:43
Medlem
Citat:
Mupp

https://www.reuters.com/business/aut...da-2023-09-28/

Alltid får man sitta här och förklara saker och ting för icke pålästa idioter.

Eller så lär du dig att göra rätt hädanefter, ett påstående ska komma med källhänvisning.

För övrigt finns det ingenting som hindrar honom att (för att bli trovärdig) namnge den viktiga kunden. Detta är bara ett uttalande utan täckning än så länge. Det ENDA som hittills kommit ut från det företaget hittills är löften utan substans !

En vettig företagsledning ser till att få första anläggningen i full drift innan de tittar på att bygga ytterligare anläggningar. Under förutsättning att det verkliga motivet verkligen är att tillverka de batterier som de lovar.

Genom att (med dunkla löften) endast skapa företagsbyggnader (med enorma lån) kommer de kortsiktigt undan det de är tänkta att skapa... batterier!

Sannolikt kommer sanningen ikapp dem fortare än de anar...en börsnotering är LÅNGT borta.

Visa resultat i närtid eller se korthuset falla!
Citera
2023-09-30, 21:31
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Eller så lär du dig att göra rätt hädanefter, ett påstående ska komma med källhänvisning.

För övrigt finns det ingenting som hindrar honom att (för att bli trovärdig) namnge den viktiga kunden. Detta är bara ett uttalande utan täckning än så länge. Det ENDA som hittills kommit ut från det företaget hittills är löften utan substans !

En vettig företagsledning ser till att få första anläggningen i full drift innan de tittar på att bygga ytterligare anläggningar. Under förutsättning att det verkliga motivet verkligen är att tillverka de batterier som de lovar.

Genom att (med dunkla löften) endast skapa företagsbyggnader (med enorma lån) kommer de kortsiktigt undan det de är tänkta att skapa... batterier!

Sannolikt kommer sanningen ikapp dem fortare än de anar...en börsnotering är LÅNGT borta.

Visa resultat i närtid eller se korthuset falla!

Finns någon podd från DI med Peter Carlsson där han nämnde batterier åt Scania och några av tillverkarna inom den koncernen som skulle tillverkas i Kanada.
Citera
2023-09-30, 22:02
Medlem
Citat:
Finns någon podd från DI med Peter Carlsson där han nämnde batterier åt Scania och några av tillverkarna inom den koncernen som skulle tillverkas i Kanada.

Kryptiskt och svävande ja, det finns än så länge ingenting som styrker sanningen i uttalandet. Scania kommer köpa de batterier som håller högst kvalitet i förhållande till priset. De kommer aldrig att köpa ett dyrt och ineffektivt batteri av låg kvalitet bara för att sponsra lokala producenter, de vansinniga besluten finns endast i en kommunistisk drömvärld.

Jag är bara en av dem som verkligen försöker läsa det jag kan om Northvolt. Men det saknas ju hela tiden volymer (man kanske snackar produktion, men "glömmer" att redovisa felfria produkter ut till kund. Kanske är 80% av produktionen felaktig, vi vet ju inte).

Varför är sakliga redogörelser för hur stor del av produktionen som är felfri så hemligt ?

Det enda jag kan konstatera hittills är att :

Kostnadseffektiviteten är bedrövlig än så länge.

Produktionskapaciteten är bevisligen låg än så länge i Skellefteå.

Företagsledningen mörkar och ingen journalist vågar ifrågasätta (man kan verkligen fråga sig varför, det är ingen topphemlig försvarsindustri).

Det byggs nytt innan det påbörjade är avslutat.

Pengarna rullar och insynen i vad som händer är närmast noll.

De anställda har munkavle verkar det som.

Är det konstigt att man ifrågasätter då ?
Senast redigerad av Revolutions 2023-09-30 kl. 22:05.
Citera
2023-09-30, 22:30
Medlem
Elvis avatar
Citat:
Kryptiskt och svävande ja, det finns än så länge ingenting som styrker sanningen i uttalandet. Scania kommer köpa de batterier som håller högst kvalitet i förhållande till priset. De kommer aldrig att köpa ett dyrt och ineffektivt batteri av låg kvalitet bara för att sponsra lokala producenter, de vansinniga besluten finns endast i en kommunistisk drömvärld.

Jag är bara en av dem som verkligen försöker läsa det jag kan om Northvolt. Men det saknas ju hela tiden volymer (man kanske snackar produktion, men "glömmer" att redovisa felfria produkter ut till kund. Kanske är 80% av produktionen felaktig, vi vet ju inte).

Varför är sakliga redogörelser för hur stor del av produktionen som är felfri så hemligt ?

Det enda jag kan konstatera hittills är att :

Kostnadseffektiviteten är bedrövlig än så länge.

Produktionskapaciteten är bevisligen låg än så länge i Skellefteå.

Företagsledningen mörkar och ingen journalist vågar ifrågasätta (man kan verkligen fråga sig varför, det är ingen topphemlig försvarsindustri).

Det byggs nytt innan det påbörjade är avslutat.

Pengarna rullar och insynen i vad som händer är närmast noll.

De anställda har munkavle verkar det som.

Är det konstigt att man ifrågasätter då ?

Jag håller med dig i allt. Jag har svårt att se hur NV ska kunna bära sig. Det var mer ett sätt att försöka förstå vad Arbetarmakten menade.
Senast redigerad av Elvi 2023-09-30 kl. 22:33.
Citera
2023-09-30, 22:43
Medlem
Citat:
Jag håller med dig i allt. Jag har svårt att se hur NV ska kunna bära sig. Det var mer ett sätt att försöka förstå vad Arbetarmakten menade.

Du är inte ensam i att försöka förstå vad han menar. Det är en mix av önsketänkande, politisk trångsynthet och en förmåga att fortsätta "tro" trots att bevisen presenteras framför ögonen på personen i fråga.

Han fattar ju så helvetiskt jävla trögt, jag vill OCKSÅ att detta ska bli bra, jag är ingen "batteri-motståndare" (hade varit jävligt konstigt då jag precis fått min första elbil levererad).

Men Northvolt är ett RIKTIGT skumt bolag, exakt VAD som händer där och VARFÖR pengarullningen tillåts trots att de inte lyckas med det de lovar kommer jag att fortsätta ha synpunkter på !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in