2022-09-04, 08:03
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Jag kommer inte på någon. Därav frågan. Kan du upplysa om vilken mjukvara du refererar till?

Hur uppstod bitcoin och vad är det för något?
Citera
2022-09-04, 08:46
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Jag tror du tappat exakt alla med poängen du försöker göra nu.
Citera
2022-09-04, 08:47
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Jag tror du tappat exakt alla med poängen du försöker göra nu.

Det kanske helt enkelt saknas abstrakt och logiskt tänkande hos vissa läsare?
Citera
2022-09-04, 08:54
Medlem
Citat:
Ok. Vad visar grafen? Det står ingenting om vad y-axeln faktiskt visar. Är det antal personer som äger bitcoin just nu? Antal som någon gång tidigare har handlat med krypto?

Man har cherrypickat ett antal tekniska innovationer som slog igenom men man skulle såklart också kunna ta med sådana som först fick en viss spridning och sedan dog ut totalt. Varför är t ex inte antal användare av webbläsaren Netscape med? Eller kanske användning av personsökare? Eller minidisc?

Det här är ett typiskt sätt som man försöker luras med statistik, och i det här fallet dessutom på ett riktigt obegåvat sätt.

Här har du en mer djupgående artikel på ämnet, endast en vecka gammal:

https://www.washingtonpost.com/business/2022/08/24/cryptos-massive-marketing-efforts-have-drawn-few-new-investors/

Det verkar ha stått still det senaste året:

Verkligen märkligt det där, trots att Bitcoin kraschat över 70% jämför de religiösa av någon anledning med färg-tv, radio och spisanvändning. En jämförelse som haltar betänkligt: till skillnad ifrån Bitcoin var det flera olika företag som tillverkade spisar och sålde dem. Bitcoin borde i grafen ändras till (möjligtvis) krypto.

Och som jag varit inne på tidigare: varför jämförs inte Bitcoin med NIKKEI, Kreugerkraschen, den svarta måndagen eller dotcombubblan?

Det är också intressant att trots massiv reklam i USA så har nya investerare inte nappat: nästan så att man skulle kunna misstänka att marknaden är mättad och Bitcoin INTE följer adoptionskurvan för för färg-tv, radio och spisar … utan att kebabmedpommes val av Netscape och minidisc passar bättre som jämförelse …
Senast redigerad av PolisenOrebro 2022-09-04 kl. 09:06.
Citera
2022-09-04, 09:21
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Och som jag varit inne på tidigare: varför jämförs inte Bitcoin med Kreugerkraschen, den svarta måndagen eller dotcombubblan?
Du menar sådana som gjorde ATH efter ATH efter ATH senare?
Citera
2022-09-04, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Du menar sådana som gjorde ATH efter ATH efter ATH senare?

Javisst: i en balanserad analys bör både de som överlevde och kom tillbaka vägas in - tillsammans med de som aldrig kom tillbaka.

Om Bitcoin blir som Boo.com, som amazon eller någon form av NIKKEI-kopia (som ännu inte återhämtat sig helt 30+ år senare) återstår att se …

För mig som åskådare spelar utfallet ingen större roll, men måste erkänna att jag roas av hur de religiösa Bitcoin-älskarna lyckas förklara alla händelser som en styrka. Som Benjamin påpekade så är det inte helt olikt hur marxisterna brukade resonera back in the days!
Citera
2022-09-04, 09:40
Medlem
Den tekniskt hjärndöde kebab tror alltså fortfarande att Bitcoin är en klient. En inkompetens som ärligt talat är svår att förklara, även om någon helt saknar teknisk bildning.

Ni kan ju alltid ställa upp en heuristic för er själva: om ni inte inser hur makalöst lite den här användaren förstår så har ni samma problem själva.
Citera
2022-09-04, 09:40
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro

Om Bitcoin blir som Boo.com, som amazon eller någon form av NIKKEI-kopia (som ännu inte återhämtat sig helt 30+ år senare) återstår att se …
Ja OM...
Vi ser massor av altcoins där denna jämförelse hade passat bättre. Men för Bitcoin och Ethereum, av de som varit med två cykler, är det på sin höjd snarare en förhoppning än en bra jämförelse.
Citera
2022-09-04, 10:28
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Den tekniskt hjärndöde kebab tror alltså fortfarande att Bitcoin är en klient. En inkompetens som ärligt talat är svår att förklara, även om någon helt saknar teknisk bildning.

Ni kan ju alltid ställa upp en heuristic för er själva: om ni inte inser hur makalöst lite den här användaren förstår så har ni samma problem själva.

Varför så arg? Är det för att bitcoin ännu en gång ligger under $20k?

Du verkar heller inte förstå dig på abstrakta frågeställningar så jag föreslår att du håller dig borta från diskussioner framledes.
Citera
2022-09-04, 11:27
Medlem
Citat:
Varför så arg? Är det för att bitcoin ännu en gång ligger under $20k?

Du verkar heller inte förstå dig på abstrakta frågeställningar så jag föreslår att du håller dig borta från diskussioner framledes.

Håller inte riktigt med avseende personen i fråga, men du lyfter ändå en relevant företeelse: jag upplever också att nivåer nära ATH december 2017 (19783 Bitcoin/dollar) verkar trigga Bitcoinfrälsta på något psykologiskt plan. Kanske var det i den vevan som många upptäckte Bitcoin (om eventuellt började köpa?). Jag kan tänka mig att det väcker starka emotionella reaktioner bland många.

Om Bitcoin börjar krypa signifikant under Gamla AHT uppstår en intressant fråga: när kommer förtroendet för Bitcoin kunna återgå till nivåer som kan möjliggöra nya höjder? Kan tänka mig att nya ATH ligger åtminstone 5 år bort, om inte ett decennium eller mer.
Citera
2022-09-04, 11:40
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Analogin med både internet och Apple haltar till nästan 100%.

Du kanske menar bitcoin som mjukvara, och inte instanser av de tokens som utbyts med hjälp av mjukvaran? De är nämligen inte ekvivalenta. Så tyvärr, där ryker den analogin. Bortsett från att graferna är lögnaktiga förstås.

Citat:
Igen, vilken mjukvara talar du om?
Citera
2022-09-04, 11:44
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Igen, vilken mjukvara talar du om?

Hur konstiga frågor ställer ni egentligen? Vad tänker du dig att bitcoin är för något? Ett nätverk av magi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in