2022-09-03, 16:05
Medlem
Epistemologens avatar
Som väntat handlade pressträffen om energimarknadsåtgärder. Det var bra att de också var tydliga med att detta inte kommer att påverka penningpolitiken. Man kunde höra hur journalisterna fiskade efter det. Men Ingves var glasklar. Detta har inget med penningpolitiken att göra. Det är många som vill slippa ta ansvar för sina beslut nu. Tur att RB har en bunker att gömma sig i.
Citera
2022-09-03, 16:40
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Vi BLT ska förvänta oss det värsta när Finansinspektionens generaldirektör Erik Thedéen är med. Han vill alla BLT enbart ont. Är man BLT i hans ögon så är man pest. Typisk HRT mao.

Thedéen är en MAN (vilket är ovanligt bland etniska svenskar) med intentionen saker ska va rätt, riktigt, sakligt och skiter i såna som dig. Han tänker inte heller på sin egen situation (Han äger en dyr våning i Hägersten) förstår en vilseledande överbelånad gumirygg som dig, som köpt på toppen för frugan skrek efter villa ogillar honom.

Om 4 mån är hans riksbankschef och du får in en korrupt lättpåverkad svag kärring som GD för FI.
Senast redigerad av slemhog 2022-09-03 kl. 16:46.
Citera
2022-09-03, 16:50
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Regeringen har kallat till en pressträff i dag klockan 15.30.

De som medverkar är statsminister Magdalena Andersson, finansminister Mikael Damberg, Riksbankens chef Stefan Ingves och Finansinspektionens generaldirektör Erik Thedéen.

Pressträffen ska handla om ”åtgärder för att värna den finansiella stabiliteten med anledning av Rysslands energikrig mot Europa”, enligt ett pressmeddelande.

Överger man inflationsmålet nu tro? Spännande tider!
För egen del skulle jag säga att sannolikheten är 0 för att inflationsmålet överges.

Nu har det visat sig att åtgärderna var att ge likviditetsgarantier åt elproducenter. För att förhindra att ekonomiska transaktioner för elhandeln skär ihop (i onödan). Man befarar att ryska stoppet av gasleveranser kan leda till störningar i transaktionssystemet.

Och vad som står gäller detta även hela Norden inkl Baltikum.

Då har man reducerat bort en osäkerhet. Det kommer ge lägre elpriser än annars.
Citera
2022-09-03, 17:16
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Håller med dig att det är ovanligt med en MAN bland etniska svenskar, särskilt de som burnar med sin sportbil utanför en moderats port till lyxvilla sent om nätterna. För övrigt har jag bett till bolånegudarna och hoppas vi kan komma till en kompromiss. Ingves är en gammal BLT som i regel hållit hårt om alla BLT i 10 år. Thedéen ser jag som Ingves lärjunge och har en del kvar att lära sig innan han kan axla Rb-skeppet.
Fortsättning följer.

Thedéen är en räntehök och har ingen hänsyn mot överbelånade som dig, han vill priserna ska gå ner och har samma åsikter som mig

Thedéen/slemhög:
Amoteringskravet pekas ofta ut som ett hinder för unga som vill köpa bostad – men i stället är det de höga priserna som är huvudproblemet.

https://www.expressen.se/ekonomi/bostad/fis-generaldirektor-forsvarar-amorteringskravet/

Thedéen/slemhög: Gör bolånen dyrare!
https://www.expressen.se/ekonomi/fis-generaldirektor-gor-bolanen-dyrare/

Thedéen hade rätt.

2019: Tidningen har även pratat med Erik Thedéen, generaldirektör på Finansinspektionen, som är inne på samma spår. Han hänvisar till Riksbankens siffror och säger att i normaltid ligger bolånen på mellan fyra och sex procent.

– Men det kan avvika uppåt, så jag tycker att det är rimligt att man tar höjd för väsentligt högre räntor än vad vi har i dag.
Så att man i alla fall klarar av det, sen behöver man ju inte betala förrän räntorna går upp så att säga, säger Thedéen till SvD.

Hans råd till unga köpare är att fundera över vilken betalningsförmåga de har, och att noga tänka över sina beslut.

https://www.expressen.se/ekonomi/bostad/chefernas-rad-till-unga-rakna-med-hogre-rantor/

så jag önskar dig ett trevligt 2023.
Senast redigerad av slemhog 2022-09-03 kl. 17:23.
Citera
2022-09-04, 04:41
Medlem
NiV3Rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
BVP borde inte bli speciellt mycket dyrare än fjärrvärme. Speciellt om dom har stora acktankar. Då kan dom värma mer på natten när elen är billig.

(Jag kollade lite om timtaxa i Torsdags eftermiddag. Och på Fredag från midnatt hade jag det. Visade sig vara snabbt ordnat. Billigaste timmen igår var 39 öre och dyrast var 625 öre. Juste spridning. Nästan så man funderar på om det är lönsamt att skaffa batterier och växelriktare. Ladda på natten och använda på dagen. Håller de här extrema prisskillnaderna i sig så tjänar man in de snabbt. Men nu tror jag i sig att nuvarande elpriser rasar nästa år).
Kan och kan... Jag har inte sett en enda brf som gör det. Annars har du rätt i sak. Några större acktankar behövs inte ens då byggnaden i sig kan lagra energi.
Citera
2022-09-04, 06:22
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiV3Rt
Kan och kan... Jag har inte sett en enda brf som gör det. Annars har du rätt i sak. Några större acktankar behövs inte ens då byggnaden i sig kan lagra energi.
Visst man kör högre temperatur på natten och gör extra varmvatten....
Sen kom verkligheten imellan.
Citera
2022-09-04, 06:31
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettokizz
Frågan är ju bara om RB höjning ni i september kommer vara den sista?
Nej, blir det 50 punkter i september så blir det 50 eller 75 punkter i december.
Citera
2022-09-04, 06:38
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Regeringen har kallat till en pressträff i dag klockan 15.30.

De som medverkar är statsminister Magdalena Andersson, finansminister Mikael Damberg, Riksbankens chef Stefan Ingves och Finansinspektionens generaldirektör Erik Thedéen.

Pressträffen ska handla om ”åtgärder för att värna den finansiella stabiliteten med anledning av Rysslands energikrig mot Europa”, enligt ett pressmeddelande.

Överger man inflationsmålet nu tro? Spännande tider!
Bolånetorsken fick tji, med stora åtaganden till främst finska Fortum via Juniper så blir handlingsutrymmet mer begränsat för att rädda överbelånade villamoderater. Även med elstöd så kommer kostnaderna att stiga rejält för villa och radhusägare som inte har fjärrvärme.
Vi lär se en slakt på fritidshus med elvärme.
Folk verkar oförmögna att förstå risk.
Citera
2022-09-04, 06:49
Medlem
"There are signs of liquidity events brewing throughout the world and global financial markets. This is something to monitor moving forward and consider when thinking the Fed needs to be more “hawkish” this comes at a price. What is that price? The possibility of massive instability within global financial markets. "

https://deerpointmacro.substack.com/p/liquidity-conditions-are-deteriorating
Citera
2022-09-04, 07:36
Avslutad
Klart många äldre velat sälja och flytta till lägenhet. Jag har en bekant bland annat.
Men problemet är att deras boendekostnad ökar avsevärt. Man vill inte tränga in sig i en 1a, utan 2-3 rummare. Är man 2 personer vill man bo i en 3a iaf.

Priserna på 3or i ok områden har gjort att månadskostnaden hade ökat. Tror ni folk vill göra det när deras pensioner är låga?

Nu har ju el kostnaden ökat så de är ett annat läge. Men jag pratar om innan dom var på normal nivå.
Citera
2022-09-04, 07:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av czxq
"There are signs of liquidity events brewing throughout the world and global financial markets. This is something to monitor moving forward and consider when thinking the Fed needs to be more “hawkish” this comes at a price. What is that price? The possibility of massive instability within global financial markets. "

https://deerpointmacro.substack.com/p/liquidity-conditions-are-deteriorating
En bloggare som malt om att FED måste sänka räntan i upprepade inlägg? Vad har det med svensk bostadsmarknad att göra?
Inflationen är den drivande faktorn bakom räntehöjningarna, så länge vi har hög inflation så kommer räntorna att ligga betydligt högre än vad de gjort de senaste åren.
Citera
2022-09-04, 08:17
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Bolånetorsken fick tji, med stora åtaganden till främst finska Fortum via Juniper så blir handlingsutrymmet mer begränsat för att rädda överbelånade villamoderater. Även med elstöd så kommer kostnaderna att stiga rejält för villa och radhusägare som inte har fjärrvärme.
Vi lär se en slakt på fritidshus med elvärme.
Folk verkar oförmögna att förstå risk.

Yes, de bolånetorskar och nyliberala moderater i tråden anser bomarknaden ska vara både riskfri med massa krockkuddar kombinerat med 10% värdeökning per år.
Några 1-2% och att priserna följer inflationen är de inte intresserade av, som hade varit mer lämpligt i ett scenario där risken minimeras med en curlande stat som nu.

Alla outsiders ska sen vara utestängda för priserna är så pass höga, man ska inte ens kunna leva på vatten och bröd som höginkomstagare i 30 år, spara halva sin lön och inte ens då ha möjlighet ens låna till en fin Bromma villa, något man kunde för 15-20 år sen ifall man gick in för det. Arbetarungen kunde köpa en 1a i stan för 1.1 miljon då med sitt första lagerjobb med 110 000 kr sparad kontantinsats och fick lånelöfte till det. De går inte nu, möjligheterna har begränsats radikalt.
Senast redigerad av slemhog 2022-09-04 kl. 08:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in