2022-09-03, 14:11
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettokizz
Vart ser du marknaden efter RB höjning i slutet av september? Kommer det vara märkbart direkt måntro?

Ner ytterligare 10% i Stockholm/mälardalen under sep-okt-nov om räntan höjs till 1.5%. Månadskostnaden höjs 2000-2800 kr/mån efter ränteavdrag för 4-7 miljoners objekt.
Färre avslut kommer ske.

Tror på ner 15% från dagens priser till nyår/januari, iallafall i typ Stockholm innerstad och villor.
Senast redigerad av slemhog 2022-09-03 kl. 14:14.
Citera
2022-09-03, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Ner ytterligare 10% i Stockholm/mälardalen under sep-okt-nov om räntan höjs till 1.5%. Månadskostnaden höjs 2000-2800 kr/mån efter ränteavdrag för 4-7 miljoners objekt.
Färre avslut kommer ske.

Tror på ner 15% från dagens priser till nyår/januari.

Frågan är ju bara om RB höjning ni i september kommer vara den sista?
Citera
2022-09-03, 14:16
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettokizz
Frågan är ju bara om RB höjning ni i september kommer vara den sista?

Med över 90% sannolikhet är styrräntan 2% i November och att priserna sjunker minst 30% i Stockholm åtminstone till pre pandemi är också stor sannolikhet på.
Svårt att sia riktigt vad som händer efter det med inflation, elpriser, politiska curlingkuddar.
Även om inflationen sjunker till 3-4% i vår och 2% i sommar/höst(vilket jag inte tror på) kommer knappast styrräntan sänkas från 2-2.5% på låång tid. Rb vill ha styrräntan där.
Senast redigerad av slemhog 2022-09-03 kl. 14:21.
Citera
2022-09-03, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Med över 90% sannolikhet är styrräntan 2% i November och att priserna sjunker minst 30% i Stockholm åtminstone till pre pandemi är också stor sannolikhet på.
Svårt att sia riktigt vad som händer efter det med inflation, elpriser, politiska curlingkuddar.
Även om inflationen sjunker till 3-4% i vår och 2% i sommar/höst(vilket jag inte tror på) kommer knappast styrräntan sänkas från 2-2.5% på låång tid. Rb vill ha styrräntan där.

Hoppas det att återgå till det mer normala, tror alla vinner på det i längden.
Citera
2022-09-03, 14:32
Medlem
Epistemologens avatar
Artikel i Aftonbladet om en 73-åring som bor ensam i en villa som han nu måste sälja. Utan att ha insyn i, eller åsikter om, det specifika fallet så kan jag inte hjälpa att tänka att det är ganska sunt att man behöver flytta från en villa när man är ensamstående pensionär. Ser hellre att en barnfamiljer som verkligen behöver ytorna får chansen.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/XqG2Qo/elpriset-blev-for-hogt-christer-tvingades-salja-huset
Citera
2022-09-03, 14:56
Medlem
vnc-s avatar
Regeringen har kallat till en pressträff i dag klockan 15.30.

De som medverkar är statsminister Magdalena Andersson, finansminister Mikael Damberg, Riksbankens chef Stefan Ingves och Finansinspektionens generaldirektör Erik Thedéen.

Pressträffen ska handla om ”åtgärder för att värna den finansiella stabiliteten med anledning av Rysslands energikrig mot Europa”, enligt ett pressmeddelande.

Överger man inflationsmålet nu tro? Spännande tider!
Citera
2022-09-03, 15:01
Medlem
foxxis avatar
Ojoj
Citera
2022-09-03, 15:09
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Regeringen har kallat till en pressträff i dag klockan 15.30.

De som medverkar är statsminister Magdalena Andersson, finansminister Mikael Damberg, Riksbankens chef Stefan Ingves och Finansinspektionens generaldirektör Erik Thedéen.

Pressträffen ska handla om ”åtgärder för att värna den finansiella stabiliteten med anledning av Rysslands energikrig mot Europa”, enligt ett pressmeddelande.

Överger man inflationsmålet nu tro? Spännande tider!

Någon form av energiprisåtgärd, får man gissa.
Citera
2022-09-03, 15:11
Medlem
foxxis avatar
Vi BLT ska förvänta oss det värsta när Finansinspektionens generaldirektör Erik Thedéen är med. Han vill alla BLT enbart ont. Är man BLT i hans ögon så är man pest. Typisk HRT mao.
Citera
2022-09-03, 15:24
Medlem
Passa på och köp, om fem minuter rusar priserna!
Citera
2022-09-03, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shine_
När kan brf-avgifter tänkas börja påverkas av inflationen/räntor/energipriser? De är ju inte direkt immuna, många har ju feta lån till låga räntor, samt underhållsbehov, uppvärmning mm?

Det kommer ske gradvis och inte särskilt snabbt. Energipriserna bör inte ge någon större påverkan eftersom typ alla jag sett har fjärrvärme vilket ligger stabilt i pris. Behov av och tidpunkt för kommande underhåll är väldigt individuellt. Slutligen när det gäller lån har åtminstone de BRF jag granskat haft bundet mellan ca 0,8 och 1,5 % uppdelat på åtminstone tre olika löptider. De flesta jag sett ska förnya delar av lånen 2023, 2024 respektive 2025.
Citera
2022-09-03, 15:54
Medlem
NiV3Rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Det kommer ske gradvis och inte särskilt snabbt. Energipriserna bör inte ge någon större påverkan eftersom typ alla jag sett har fjärrvärme vilket ligger stabilt i pris. Behov av och tidpunkt för kommande underhåll är väldigt individuellt. Slutligen när det gäller lån har åtminstone de BRF jag granskat haft bundet mellan ca 0,8 och 1,5 % uppdelat på åtminstone tre olika löptider. De flesta jag sett ska förnya delar av lånen 2023, 2024 respektive 2025.
Det är många nyare brf där de valt värmepump. Där blir det en dubbel smäll i form av räntehöjningar i kombination med hög skuldsättning och ökade värmekostnader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in